FILM

Nienarodzony (2009)

Unborn, The

Pressbook

Dybuk: rzeczownik. Demon albo dusza zmarłego człowieka, która wchodzi w ciało żyjącej osoby i kieruje jej zachowaniem. Egzorcyzmy są możliwe tylko dzięki ceremonii religijnej.

Bywa, że dusza zmarłej osoby tak bardzo została owładnięta przez zło, że odmawia jej się szansy przekroczenia bram niebios. Musi bez końca błąkać się na granicy światów, desperacko poszukując nowego ciała, w którym mogłaby zamieszkać.

I czasami jej się to udaje.

Scenarzysta/reżyser DAVID S. GOYER (Blade: Trinity, Batman: początek, Mroczny rycerz) i producent MICHAEL BAY (Transformers, Armageddon) przedstawiają film Nienarodzony, thriller opowiadającym historię młodej kobiety wciągniętej w świat koszmarów, po tym, jak zaczyna nawiedzać ją demoniczny duch i zagrażać wszystkim, których kocha.

Casey Beldon (ODETTE YUSTMAN - Cloverfield) nienawidzi swojej matki, która porzuciła ją w dzieciństwie. Kiedy jednak zaczynają dziać się wokół niej niewytłumaczalne rzeczy, Casey zaczyna rozumieć powody, dla których odeszła jej matka. Dręczona koszmarami i duchem, który nawiedza ją co rano, dziewczyna musi zwrócić się do jedynej osoby - rabina Sendaka (GARY OLDMAN – Mroczny rycerz, trzy filmy z serii Harry Potter) - która jest w stanie ją wyzwolić.

Z pomocą Sendaka, przyjaciółki Romy (MEAGAN GOOD – Piła V) i chłopaka Marka (CAM GIGANDET - Zmierzch), Casey odkrywa źródło rodzinnej klątwy tkwiące w przeszłości, w nazistowskich Niemczech – ducha posiadającego zdolność zawładnięcia każdą żywą istotą. Kiedy klątwa zostaje uwolniona, jedyną szansą Casey jest zamknięcie drzwi do naszego świata, które zostały siłą otwarte przez kogoś, kto nigdy się nie narodził.

Do obsady Nienarodzonego dołączyli: JAMES REMAR (Dexter, Seks w wielkim mieście) jako ojciec Casey, Gordon; czterokrotnie nominowana do Oskara® JANE ALEXANDER (The Ring) jako jej babcia, oraz IDRIS ELBA (American Gangster) w roli drugiej osoby, która może pomóc w egzorcyzmach, ojca Arthura Wyndhama.

Produkcją filmu zajęła się firma Platinum Dunes - Michael Bay, ANDREW FORM (Teksańska masakra piłą łańcuchową) i BRAD FULLER (The Amityville Horror). Producenci wykonawczy - JESSIKA BORSICZKY GOYER (Asylum) i WILLIAM BEASLEY (21, The Invisible), zdjęcia - JAMES HAWKINSON (The Hitcher), scenografia - CRAIG JACKSON (Stranger Than Fiction), montaż - JEFF BETANCOURT (Egzorcyzmy Emily Rose), muzyka - RAMIN DJAWADI (Iron Man, Skazany na śmierć), kostiumy - CHRISTINE WADA (Running With Scissors), efekty wizualne - MITCHELL S. DRAIN (Skarb narodów, Apocalypto), efekty specjalne - JAKE GARBER (Cloverfield, Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki).

Tajemnica bliźniąt:pomysł na Nienarodzonego

„Dzięki ci, wieczny Królu, który miłosiernie zwróciłeś mi mą duszę. Twoja wierność jest wspaniała.”

— Modeh Ani, żydowska modlitwa odmawiana po przebudzeniu

David S. Goyer od dawna fascynował się fenomenem bliźniąt. „Zawsze trochę mnie przerażały. Słyszałem opowieści o jednym z bliźniąt, które umarło w trakcie ciąży czy porodu i zacząłem zastanawiać się nad tym, jaki psychologiczny wpływ może to mieć na bliźniaka, który przeżył.”

Kiedy pomysł na scenariusz filmu Nienarodzony zaczął przyjmować realny kształt, scenarzysta/reżyser wybrał się w podróż do Wyoming, do miejsca, które zawsze przynosiło mu natchnienie. Właśnie tam rozpoczął badania na temat tego, co tak naprawdę wiemy o bliźniętach i tam dowiedział się o okrutnych eksperymentach przeprowadzanych przez nazistów na dzieciach. Kierowani przez sadystycznego doktora Josefa Mengele, nazistowscy naukowcy wierzyli, że członkowie rasy aryjskiej powinni mieć idealnie niebieskie oczy i torturowali w obozach koncentracyjnych żydowskie bliźnięta, aby znaleźć najlepszy sposób odpowiedniej pigmentacji.

Poszukiwania Goyera sprawiły, że zainteresował się także żydowskim folklorem i zebrał sporo wiadomości na temat starożytnego ducha – dybuka – opanowującego ciała i umysły żywych, który był od wieków częścią tej mitologii.

Ukończony już scenariusz Goyera został przesłany do szefów Platinum Dunes - Michaela Bay, Andrew Forma i Brada Fullera. Producent Fuller przyznaje: „Bardzo spodobał nam się scenariusz Davida. Od dawna zresztą rozmawialiśmy z Michaelem i Andrew o filmie, który zajmowałby się religią i egzorcyzmami. To bardzo przerażający temat.”

Dla Platinum Dunes jedyną opcją było to, aby to właśnie Goyer wyreżyserował film. „Nie zakładamy oczywiście, że każdy, kto napisze świetny scenariusz jest w stanie go wyreżyserować,” stwierdza Fuller, „ale David wyreżyserował wcześniej trzy filmy i dokładnie wiedział z czego mogą wynikać nasze obawy. Normalnie, wybór reżysera jest dla nas najtrudniejszy, ale tym razem była to najłatwiejsza decyzja w historii naszej firmy.”

Jeśli chodzi o Goyera, decyzja związana z reżyserią została podjęta pod wpływem dwójki aktorów. „Już wcześniej znałem firmę Platinum Dunes, a moi przyjaciele - Jessica Biel i Ryan Reynolds, których reżyserowałem w Blade: Trinity – poparli moją decyzję. Mówili same dobre rzeczy o pracy z Michaelem, Andrew i Bradem, z którymi spotkali się na planie The Amityville Horror.”

„Im więcej ci zrobimy, tym mniej będziesz wierzył, że naprawdę to robimy.”

— dr Josef Mengele,oświęcimski „Anioł Śmierci”

Zdjęcia do filmu rozpoczęły się 2 marca 2008 roku w Chicago. Chociaż w scenariuszu akcja Nienarodzonego rozgrywała się w Portland, została przeniesiona do Chicago, gdzie ekipa spędziła pierwszych kilka tygodni w Barat College na przedmieściu Lake Forest. Fuller tak wyjaśnia tę decyzję: „Zrealizowaliśmy tutaj The Amityville Horror i wiedzieliśmy, że możemy liczyć na świetną ekipę. Co więcej, potrzebne nam było miasto, w którym jest szansa na śnieg w marcu, a do tego stan Illinois ma także dobry program podatkowy.”

Główna aktorka filmu, Odette Yustman okazała się być prawdziwą wyjadaczką ekranową – szczególnie w kluczowej scenie, kiedy Casey odwiedza oftalmologa (granego przez C.S. LEE) po tym, jak jedno z jej oczu zaczyna zmieniać kolor. Była to jedna z najbardziej wymagających fizycznie scen.

„Scena z lekarzem była najbardziej szaloną rzeczą, jaką zrobiłam jako aktorka,” wspomina Yustman. „Mam bardzo wrażliwe oczy i trochę się bałam noszenia niebieskich szkieł kontaktowych. Kiedy okazało się, że nie ma z tym problemu, dowiedziałam się, że David wspomina o włożeniu mi do oka wziernika. Nie miałam pojęcia o co chodzi, ale brzmiało dosyć boleśnie. Kiedy przyniósł wziernik na plan i powiedział, że byłoby dobrze włożyć mi go do oka, odpowiedziałam tylko, ‘Co? Chyba żartujesz…’”

Inną sekwencją, która przetestowała odporność Yustman była ta, w której pokryta zostaje setkami stonek – jednego z wcieleń dybuka.

Yustman nie była jedyną aktorką, która stawała na planie przed sporym wyzwaniem. Kiedy dybuk zaczyna rosnąć w siłę, opętuje przykutego do wózka Eli Walkera (granego przez MICHAELA SASSONE), który ściga babcię Casey po schodach domu opieki. Realizacja tej sekwencji wymagała od aktora sporej cierpliwości i wytrzymałości fizycznej.

„Eli jest jednym z bardziej przerażających bohaterów filmu, który pojawia się dosłownie znikąd,” mówi producent Andrew Form. „Casey idzie odwiedzić babcię w domu opieki, a Eli siedzi nieruchomy w swoim wózku. Kiedy dziewczyna wychodzi, dybuk obejmuje władanie nad mężczyzną dając mu moc poruszania się po całym domu.”

W trakcie filmu, Casey zauważa coraz to dziwniejsze rzeczy, jakie się wokół niej dzieją, zaczyna wierzyć, że potrzebuje hebrajskich egzorcyzmów i zwraca się do rabina Sendaka, który ma ich dokonać. Ceremonia jest ostateczną próbą uwolnienia się od dybuka, a sekwencja egzorcyzmów okazała się być jedną z najtrudniejszych dla aktorów i ekipy. Scenę realizowano przez 10 dni w opuszczonym, starym college’u.

Dla aktora, który gra Rabbiego Sendaka, temat egzorcyzmów jest jednym z tych, które od dawna go intrygują. „Egzorcyzmy i opętanie to rzeczywistość, a chyba wszystkich nas fascynują sprawy nadprzyrodzone,” mówi Oldman. „Obejrzałem kilka filmów dokumentalnych o egzorcyzmach, a nasz film podejmuje ten temat z zupełnie innego punktu widzenia. Historia, jaką David stworzył w Nienarodzonym jest unikalna.”

Scena egzorcyzmów była dla Yustman nowym wyzwaniem, musiała bowiem przez 10 dni intensywnie, zwierzęco krzyczeć. „Głównym źródłem mojej wiedzy o egzorcyzmach były nagrania wideo na YouTube,” mówi. „Ludzie reagują bardzo różnie. Niektórzy nic nie robią, inni szaleją. Nieważne zresztą, ile książek przeczytamy i ile filmów obejrzymy, nic nam nie pomoże, jeśli nie będziemy fizycznie zaangażowani w to, co robimy.”

Aktorka została przywiązana do łóżka na kółkach posiadającego specjalny mechanizm, który sprawiał, że dolna część jej ciała trzęsła się. „Żeby uzyskać odpowiedni poziom strachu, słuchałam piosenek, które wywoływały we mnie pewne emocje i myślałam o rzeczach, które w życiu przeszłam. Kiedy włączały się kamery, rzucałam się po prostu we wszystkich możliwych kierunkach,” mówi Yustman.

Jednym z elementów, który podczas realizacji tej sceny wprawił wszystkich w osłupienie, było trzęsienie ziemi, jakie miało miejsce w środku ujęcia. To rzadkie zjawisko w Chicago sprawiło, że aktorzy i ekipa zaczęli zastanawiać się czy było to działanie Matki Natury, ekipy ds. efektów specjalnych... czy może nie mogącego zaznać spokoju ducha.

Znalezienie, a następnie przekształcenie starego Barat College w miejsce, w którym odbywały się egzorcyzmy, spoczywało w rękach scenografa filmu Craiga Jacksona. „Przyjrzeliśmy się ponad 50 obiektom, ponieważ istota tej sekwencji w sensie architektonicznym była bardzo specyficzna,” mówi scenograf. „Przez ponad miesiąc nasza ekipa usiłowała uzyskać wstęp na teren college’u. Kiedy w końcu się to udało, okazało się, że jest na tym terenie także opuszczony kościół. Kiedy go zobaczyliśmy, otworzyliśmy oczy ze zdumienia – był idealny.” Podstawowa struktura kościoła wyglądała tak, jak gdyby został specjalnie zaprojektowany na potrzeby Nienarodzonego.

**** Zdjęcia do filmu Nienarodzony zakończyły się 2 maja 2008 roku w Chicago. „Realizacja tego filmu była jednym z naszych najlepszych doświadczeń,” mówi producent Fuller. „David i cała ekipa pracowali niezwykle ciężko, aby film był naprawdę przerażający w sposób, z jakim jeszcze nie mieliśmy do czynienia.”

Producent Andrew Form podsumowuje: „Mam nadzieję, że widzowie będą się świetnie bawić, przestraszą się, kilkakrotnie zasłonią oczy, krzykną, a po zakończeniu seansu wyjdą z kina z uśmiechem na twarzy.”

ODETTE YUSTMAN (Casey Beldon) - thriller Cloverfield, Gliniarz w przedszkolu (Kindergarten Cop), The Holiday, Walk Hard: The Dewey Cox Story, Transformers, Dear God, telewizja - serial South Beach, October Road, Detektyw Monk (Monk), Quintuplets, Remembrance.

GARY OLDMAN (Rabin Sendak) – Batman: początek (Batman Begins), Mroczny rycerz (The Dark Knight), Harry Potter i więzień Azkabanu (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban), Harry Potter i Czara Ognia (Harry Potter and the Goblet of Fire), Harry Potter i Zakon Feniksa (Harry Potter and the Order of the Phoenix), Sid and Nancy, Prick Up Your Ears, Track 29, Criminal Law, Chattahoochee, Rosencrantz & Guildenstern nie żyją (Rosencrantz & Guildenstern Are Dead), State of Grace, Henry & June, JFK, Dracula, Prawdziwy romans (True Romance), Krwawy Romeo (Romeo is Bleeding), Leon Zawodowiec (The Professional), Piąty element (The Fifth Element), Immortal Beloved, Murder in the First, Szkarłatna litera (The Scarlett Letter), Basquiat, Air Force One, Lost in Space, Hannibal, The Contender – nominacja do nagrody Gildii Aktorów Filmowych, telewizja – Przyjaciele (Friends) – gościnnie – nominacja do Emmy, Meantime, The Firm.

MEAGAN GOOD (Romy Marshall) – Piła V (Saw V), The Love Guru, Krok do sławy (Stomp the Yard), Waist Deep, Miles From Home, Brick, Roll Bounce, D.E.B.S., The Cookout, You Got Served, Biker Boyz, Deliver Us From Eva, Friday, The Secret Life of Girls, House Party 4: Down to the Last Minute, 3 Strikes, Eve’s Bayou – nominacja do nagrody NAACP Image, telewizja - Raising Dad, Cousin Skeeter, Dotyk anioła (Touched by an Angel), The Steve Harvey Show, The Famous Jett Jackson, The Division i The Parent ’Hood.

CAM GIGANDET (Mark Hardigan) - Never Back Down, Zmierzch (Twilight), thriller Pandorum, Who’s Your Caddy?, Mistaken, telewizja - The O.C., Jack & Bobby.

DAVID S. GOYER (scenariusz i reżyseria) - The Invisible, ZigZag, Blade – na podstawie komiksu Marvel, scenariusze - Blade II i Blade: Trinity, Batman: początek (Batman Begins), Mroczny rycerz (The Dark Knight) – współpraca scenariuszowa, Death Warrant, Dark City.

MICHAEL BAY (produkcja) – reżyseria - Bad Boys, Twierdza (The Rock), Armageddon, Pearl Harbor, Bad Boys II, Wyspa (The Island), Transformers, produkcja – Teksaska masakra piłą łańcuchową (The Texas Chainsaw Massacre) – remake filmu z 1974 roku, The Amityville Horror, The Hitcher, The Horsemen, Fiasco Heights.

JAMES HAWKINSON (zdjęcia) - The Hitcher, The Kiss, Zoetrope, Idlewild, Lonely Hearts, telewizja - Arrested Development i Carpoolers.

RAMIN DJAWADI (muzyka) – Wehikuł czasu (The Time Machine), Basic, Rekrut (The Recruit), Piraci z Karaibów: klątwa Czarnej Perły (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl), Thunderbirds, Something’s Gotta Give i Batman: początek (Batman Begins) – współpraca z Hansem Zimmerem, Iron Man, Mr. Brooks, Sezon na misia (Open Season), Blade: Trinity, Buffalo Dreams, Ask the Dust, Fly Me to the Moon, The Tourist oraz Sezon na misia 2 (Open Season 2), telewizja – Skazany na śmierć (Prison Break) – nominacja do Emmy, Blade: The Series.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC