FILM

Shrek Forever (2010)

Shrek Forever After
Inne tytuły: Shrek 4, Forever After: The Final Chapter

Pressbook

Cóż jeszcze może mieć do zrobienia ogr, który ma na swoim koncie spacyfikowanie strasznego smoka, uratowanie pięknej księżniczki i wyciągnięcie z opałów królestwa swoich teściów? Jeśli jest się Shrekiem (MIKE MYERS) to można po prostu skończyć w domowych pieleszach jako stateczna głowa rodziny. Zamiast straszyć swoim wyglądem miejscową ludność, jak to miał w zwyczaju jeszcze całkiem niedawno, Shrek urósł do roli celebryty, którego rola ogranicza się do składania autografów na widłach. Gdzie się podział donośny ryk dzikiego ogra? Rzewnie wspominając stare czasy, kiedy czuł się jak ‘prawdziwy ogr’, Shrek staje się łatwym łupem dla wygadanego Rumpelnickiego (WALT DOHRN), który w podstępny sposób namawia go do podpisania pewnego paktu. Pakt ten w założeniu ma pozwolić Shrekowi przenieść się do starych czasów, a w efekcie sprawia, że ogr trafia do całkowicie innej rzeczywistości, w której na ogry się poluje, Rumpelnicki jest królem, a Shrek i Fiona (CAMERON DIAZ) nigdy nie mieli możliwości się spotkać. Przed Shrekiem staje zatem nie lada wyzwanie – musi odkręcić to, co udało mu się nieźle poplątać w nadziei na uratowanie swoich przyjaciół, odbudowanie utraconej rzeczywistości i odzyskanie swojej Jedynej Prawdziwej Miłości.

Wraz ze Shrekiem do akcji wracają również Osioł (EDDIE MURPHY) i Kot w Butach (ANTONIO BANDERAS). A wśród nowych twarzy zobaczymy wiele ogrów oraz naczelny czarny charakter - Rumpelnickiego.

Studio DreamWorks Animation SKG we współpracy z Paramount Pictures ma przyjemność zaprezentować Państwu swoją najnowsza produkcję “Shrek Forever”.

Nie ma dzisiaj chyba na świecie dziecka, które nie znałoby opowieści o Shreku, Fionie, Ośle, Kocie w Butach oraz historii ich przygód w magicznej krainie - Zasiedmiogórogrodzie. Film o zielonym ‘potworze’ z bagien, oparty na ilustrowanej książce dla dzieci pt. Shrek! autorstwa Williama Steiga, zyskał sobie nie tylko popularność wśród widzów i krytyki na całym świecie, ale również wszedł do historii kinematografii jako pierwszy pełnometrażowy film animowany nagrodzony Oscarem®. Wystarczy zatem powiedzieć, że Shrek i jego towarzysze z Zasiedmiogórogrodu zdobyli sobie w pełni zasłużone miejsce w historii filmu i animacji.

Twórcy filmowej wersji “Shreka” w trzech poprzednich częściach wykazali wiele inwencji i pomysłowości jeśli chodzi o obszary działania i przygody na bagnach i w Zasiedmiogórogrodzie. Tym razem filmowców z DreamWorks Animation również czekało wyzwanie związane z napisaniem ostatniego rozdziału przygód Shreka i Fiony.

Reżyser Mike Mitchell, mający w swoim dorobku kilka wcześniejszych produkcji DreamWorks Animation na początku realizacji projektu zadawał sobie pytanie: “W jaki sposób przedstawić widzom wszystko, co znają i kochają, a jednocześnie pokazać to z nowej, świeżej strony i w jeszcze bardziej atrakcyjny sposób?”

„Dla każdego reżysera byłoby to nie lada wyzwanie”, dodaje Mitchell podkreślając: “Podjęliśmy niełatwy wysiłek napisania zakończenia historii o Shreku. Zdawaliśmy sobie sprawę, że fani tego filmu będą chcieli wiedzieć jak kończy się historia ich ulubionego bohatera.”

W realizacji ambitnego zadania pomagały Mitchellowi doświadczone producentki Teresa Cheng i Gina Shay, obie posiadające ogromne doświadczenie w realizacji projektów animowanych. Cheng przez ponad 20 lat jako producentka nadzorowała produkcje animacji i efektów wizualnych (ostatnio zaangażowana była w realizację telewizyjnego “Pada Shrek” /Shrek the Halls/) oraz Shay, która ma na swoim koncie między innymi produkcję filmu “SpongeBob Kanciastoporty” /The SpongeBob SquarePants Movie/.

Do realizacji swojego projektu Mitchell, Cheng i Shay zaprosili grono utalentowanych specjalistów z dziedziny efektów wizualnych, rysowników storyboardów, animatorów i rysowników postaci, scenografów, ekipę oświetleniowców, etc., w tym: Walta Dohrna (opracowującego pomysł scenariusza), Patricka Mate’e (rysownika postaci), Petera Zaslava (scenografa), Maxa Boasa (art directora), Douga Coopera (nadzorującego prace ekipy efektów wizualnych), Alexa Ongaro (stojącego na czele ekipy efektów specjalnych), Jasona Reisiga (stojącego na czele zespołu animacji postaci), Oliviera Finkelde’a (stojącego na czele zespołu efektów postaci), Josha Westa (nadzorującego prace zespołu lalkarzy), Nicka Fletchera (odpowiedziaego za montaż), Ethana Van Der Ryna (reżysera dźwięku), Anthony’ego Gray’a, Johna Hilla, Marceka Kochouta i Jasona Ryana (nadzorujących animacje). Na czele ekipy efektów 3D stanął jeden z najlepszych specjalistów branży w tej dziedzinie Phil McNally - ‘Kapitan 3D’. Niektóre z osób w zespole nie pracowały przy poprzednich częściach “Shreka”, ale wielu miało też doświadczenie w realizacji wcześniejszych projektów. Z pewnością łączyło ich jedno – wszyscy są fanami Shreka, od początku odnoszącymi się z wielkim entuzjazmem do realizowanego projektu.

Chociaż zielony ogr jest centralnym punktem każdej kolejnej części, to niektórzy z pewnością zauważyli, że postać ta przeszła ogromną przemianę. Shrek z pewnością się ‘udomowił’ – jest statecznym ojcem trójki maluchów, ma swoje rodzinne obowiązki i powinności. Już nie jest siejącym postrach gigantem z bagien, którego poznaliśmy na początku pierwszej części serii. Teraz jest raczej traktowany jako sławny obywatel, ludzie odnoszą się do niego z szacunkiem i zachwytem. Ta rola jednak nie do końca Shrekowi odpowiada.

Jak rzecz się ma z większością filmowych kontynuacji, każda podróż i nowy rozdział przynosi możliwość nowych doświadczeń i pokazania bohaterów z nieco innej strony. W przypadku Shreka, kolejnym logicznym krokiem było doświadczenie przez naszego bohatera czegoś w rodzaju kryzysu wieku średniego.

Już na początku pracy nad scenariuszem, twórcy filmu wpadli na pomysł pokazania sceny, w której Shrek spoglądając na swoje odbicie w lustrze biegnie wzrokiem w stronę starego plakatu ze swoim wizerunkiem i napisem „Poszukiwany”. Na to wspomnienie zaczyna dręczyć go myśl “Co się ze mną stało?” Był to z pewnością punkt zwrotny w myśleniu o tym, którędy pójdzie kolejna opowieść o Shreku. Jak mówi Mitchell: “Pomyśleliśmy sobie, że ciekawie będzie pokazać, że nie jest to już ten sam ‘stary Shrek’, na którego widok ludzie uciekali w popłochu. Shrek z czwartej części jest podtatusiały, z pewnością nie budzi przerażenia, no i kochają go wszyscy w Zasiedmiogórogrodzie.”

Zastanawiając się nad tym, jak potoczą się dalsze losy Shreka autor scenariusza Josh Klausner (“Nocna randka” /Date Night/) wpadł na pomysł cofnięcia się w czasie, stawiając pytanie – co by było gdyby Shrek mógł wrócić do swoich korzeni?

Jak mówi reżyser: “Było w tym pomyśle wiele z zabawy w spełnione życzenia. Czyż każdy z nas nie marzy o powrocie do swojej przeszłości, cofnięciu czasu i przeżyciu pewnych chwil na nowo?”

Tym samym historia zatoczyła koło, a twórcy filmu zaczęli zastanawiać się nad tym, w jaki sposób pokazać wewnętrzną przemianę Shreka. Początkowo zielony bohater zaczyna zadawać sobie wiele pytań na temat tego, co tak naprawdę znaczy być ogrem. Zastanawia się również kim się stał od czasu opuszczenia swojego bagna i jak mogłoby wyglądać jego życie, gdyby swego czasu nie uratował Fiony.”

Dla Walta Dohrna, nadzorującego w “Shrek Forever” prace nad pomysłem scenariusza, kolejna część perypetii bohatera doskonale wpisuje się w naturalny rozwój tej postaci. Jak mówi: “W pierwszej części Shrek uczy się kochać samego siebie, w drugiej uczy się jak być częścią rodziny, w trzeciej dowiaduje się jak to jest być ojcem i brać na siebie odpowiedzialność jako mąż. W czwartej, ostatniej odsłonie Shrek zadaje sobie pytanie: co by było, gdyby życie przybrało nieco inny obrót?

Shrek silnie odczuwa nostalgię za czasami, kiedy był zwykłym ogrem, a jedynym jego obowiązkiem było straszenie miejscowej ludności. Nieświadomy konsekwencji swojego działania zawiera pakt z przysłowiowym diabłem, który tym razem objawił się pod postacią kusiciela Rumpelnickiego.

Najnowszy czarny charakter w świecie Shreka, Rumpelnicki obrał za swój cel zdobycie królestwa - Zasiedmiogórogrodu. W podstępny sposób oferuje Shrekowi jeden dzień życia bez żadnych obowiązków i ich konsekwencji, w zamian za co ogr ma dać Rumplowi jeden dzień swojego życia. Uczciwa umowa? Tak może się wydawać, gdyby nie dopisek małym druczkiem - dzień jaki w zamian ma oddać Rumplowi Shrek, to dzień swoich urodzin. Ta umowa będzie miała dramatyczne konsekwencje dla samego Shreka, jak również mieszkańców Zasiedmiogórogrodu.

Jak mówi reżyser Mitchell: “Można sobie tylko wyobrazić do czego doprowadzi taka nagła przemiana. Wszystko, co wiedzieliśmy do tej pory o Shreku, Fionie i innych znanych postaciach tej bajki zostaje wywrócone do góry nogami. Czy można sobie bowiem wyobrazić, że w Zasiedmiogórogrodzie nikt nie wie kim jest Shrek? Dla mieszkańców królestwa jest on znowu wielkim, strasznym ogrem...”

Spragnieni nowych przygód zielonego ogra widzowie z pewnością docenią również nową jakość filmu – jako pierwsza z części został on nakręcony w 3D. Jak mówi nadzorujący prace ekipy efektów wizualnych Doug Cooper: “W całym naszym projekcie 3D pełni niezwykle ważną funkcję, na równi z elementami scenariusza, scenografii i animacji. Dział artystyczny musiał spojrzeć tym razem na Zasiedmiogórogród z zupełnie nowej perspektywy 3D. Z pewnością pozwoliło to wizualnie wzbogacić wymiar filmu, chociaż nie należy zapominać, że najnowsza technologia pozostaje tutaj na usługach opowiadanej historii.”

Twórcom filmu cały czas przyświecał cel pozostania wiernym założeniu opowiedzenia w atrakcyjny sposób przejmującej historii. Jak mówi producentka Teresa Cheng: “Jeśli udało nam się dobrze i rzetelnie wykonać naszą pracę, widzowie uwierzą w to, co zobaczą na ekranie. Jednak naszym założeniem było, żeby bardziej odczuć to emocjami niż tak naprawdę zobaczyć.”

Czy udało się osiągnąć ten ambitny cel i jak potoczą się najnowsze losy ukochanego bohatera dzieci i dorosłych – zielonego ogra, będziemy mogli przekonać się już wkrótce.

MIKE MYERS (Shrek) to obecnie jeden z najbardziej wszechstronnych aktorów swojego pokolenia. Ma w swoim dorobku wiele ról filmowych i telewizyjnych. Dodatkowo, pracuje jako scenarzysta i producent. Jego najbardziej znane produkcje to seria “Austin Powers” oraz cztery części “Shreka”, w których użyczył swojego głosu głównemu bohaterowi. Ostatnio zagrał w najnowszym filmie Quentina Tarrantino „Bękarty wojny” /Inglourious Basterds/.

Myers urodził się i wychowywał w Kanadzie. Pierwsze sukcesy zawodowe przyniosły mu występy w programie rozrywkowym “Saturday Night Live”, za który nominowany był do Nagrody Emmy (otrzymał statuetkę jako scenarzysta programu). Jedną z postaci “SNL”, Wayne’a Campbella, Myers przeniósł na duży ekran, po raz pierwszy w filmie “Świat Wayne’a” /Wayne's World/, a później jego sequelu “Świat Wayne’a 2” /Wayne's World 2/. W tym czasie zagrał również w takich produkcjach jak “Poślubiłem morderczynię” /So I Married an Axe Murderer/ i “Klub 54” /54/. W 1997 roku Myers stworzył postać Austina Powersa – człowieka o wielu twarzach, bohatera serii filmów, z których pierwszym był „Austin Powers: Agent specjalnej troski” /Austin Powers: International Man of Mystery/. Kolejne to “Austin Powers: Szpieg, który nie umiera nigdy” /Austin Powers: The Spy Who Shagged Me/ z 1999 roku oraz “Austin Powers i Złoty Członek” /Austin Powers in Goldmember/. Wszystkie z tych filmów przyniosły Myersowi ogromną popularność i sukces finansowy. W 2002 roku za zasługi na polu rozrywki Myers odsłonił swoją gwiazdę w hollywoodzkiej Alei Sławy.

CAMERON DIAZ (Fiona) debiutowała na dużym ekranie w wieku 21 lat, rolą famme fatale Tiny Carlisle w filmie z udziałem Jima Carrey’a “Maska” /The Mask/.

Jej kolejnym przedsięwzięciem zawodowym był niezależny obraz, czarna komedia “The Last Supper”. Trzecim ważnym filmem w karierze Diaz była ekscentryczna love story “Feeling Minnesota”, w reżyserii i na podstawie scenariusza Stevena Baigelmana, z udziałem Keanu Reevesa i Vincenta D’Onofrio. Kolejnymi przedsięwzięciem aktorki była rola zimnej nowojorskiej intrygantki w filmie Edwarda Burnsa “She’s the One”. Po niej Diaz pojawiła się u boku Harvey’a Keitela i Craiga Sheffera w thrillerze “Urwanie głowy” /Head Above Water/.

W 1996 roku aktorka otrzymała tytuł ‘Gwiazdy Jutra’ - ShoWest’s Female Star of Tomorrow. Latem 1997 roku Diaz znalazła się w doborowej obsadzie filmu “Mój chłopak się żeni” /My Best Friend’s Wedding/, obok Julii Roberts, Dermota Mulroney’a i Ruperta Everetta. Kolejnym przedsięwzięciem ekranowym aktorki był film “Życie mniej zwyczajne” /A Life Less Ordinary/ Danny’ego Boyle’a, w którym u boku Ewana McGregora zagrała zepsutą, nieszczęśliwą bogaczkę, zakochującą się w dozorcy.

Tytułowa rola w komedii “Sposób na blondynkę” /There’s Something About Mary/ przyniosła Diaz nagrodę krytyków nowojorskich dla najlepszej aktorki (New York Film Critics Circle Award) i ugruntowała jej pozycję w Hollywood.

W swojej bogatej filmografii aktorka ma również takie tytuły jak: “Gorzej być nie może” /Very Bad Things/ Petera Berga, “Być jak John Malkovich” /Being John Malkowich/ z Johnem Cusackiem, i Johnem Malkovichem, “Męska gra” /Any Given Sunday/ Olivera Stone’a, “Sekret” /Invisible Circus/, „Aniołki Charliego” /Charlie’s Angels/, “Gangi Nowego Jorku” /Gangs of New York/, “Vanilla Sky” oraz “Ostrożnie z dziewczynami” /The Sweetest Thing/.

Cameron użyczyła swojego głosu postaci Fiony we wszystkich częściach perypetii Shreka.

EDDIE MURPHY (Osioł) to z pewnością jeden z najbardziej popularnych aktorów Ameryki. Obdarzony niezwykłym talentem komediowym, który od lat wykorzystuje na małym i dużym ekranie. Znany na całym świecie jako „Gliniarz z Beverly Hills” /Beverly Hills Cop/. Laureat Nagrody Annie, nominowany do nagród BAFTA i MTV Movie Award za rolę w pierwszej części “Shreka.”

Murphy rozpoczynał swoją karierę 25 lat temu od występów w scenicznym monologu komediowym. W wieku 19 lat dołączył do zespołu “Saturday Night Live”, co przyniosło mu natychmiastową sławę i popularność.

Od tamtego czasu nieodłącznie związany z wielkim ekranem. Ma w swoim dorobku między innymi takie tytuły jak: “48 godzin” /48 Hrs./, “Nieoczekiwana zmiana miejsc” /Trading Places/, “Dr Dolittle”, “Książę w Nowym Yorku” /Coming to America/, kolejne części „Gliniarza w Nowym Yorku”, “Noce Harlemu” /Harlem Nights/ - debiut reżyserski aktora, “Wielka heca Bowfingera” /Bowfinger/, “Gruby i chudszy” /The Nutty Professor/, „Małolaty u taty” /Daddy Day Care/ i “Nawiedzony dwór” /The Haunted Mansion/.

W 2007 roku świetnie została oceniona drugoplanowa rola Murphy’ego w filmie “Dreamgirls”, za którą otrzymał statuetkę Złotego Globu, Nagrodę Gildii Aktorów Filmowych oraz Stowarzyszenia Krytyków Filmowych, jak również nominację do Oscara®.

Od czasu rozpoczęcia współpracy z Hollywood ANTONIO BANDERAS (Kot w Butach) na stałe wpisał się w filmowy obraz Ameryki, grając role na dużym i małym ekranie, a także na deskach scenicznych. W 2005 roku aktor odsłonił swoją gwiazdę w hollywoodzkiej Alei Sławy.

W 2003 roku Banderas nominowany był do Nagrody Tony za rolę w broadway’owskim musicalu “Nine”, inspirowanym “8 1” Felliniego.

W swojej karierze Banderas współpracował z najlepszymi reżyserami, w tym m.in. z Robertem Rodriquezem przy “Desperado” z Salmą Hayek oraz sequelu “Pewnego razu w Meksyku: Desperado 2” /Once Upon a Time in Mexico/ z Johnnym Deppem, z Alanem Parkerem przy filmie “Evita” z udziałem Madonny, Martinem Campbellem przy “Masce Zorro” /The Mask of Zorro/ oraz jego sequelu “Legenda Zorro” /The Legend of Zorro/, Neilem Jordanem przy “Wywiadzie z wampirem” /Interview with a Vampire/, Jonathanem Demmem przy obrazie “Filadelfia” /Philadelphia/ z udziałem Toma Hanksa oraz Billem Augustem pracując przy filmie “Dom dusz” /House of the Spirits/.

W swojej filmografii ma również takie tytuły jak: “Femme Fatale”, “Wytańczyć marzenia” /Take the Lead/, trzy części “Małych agentów” /Spy Kids/, “Trzynasty wojownik” /The 13th Warrior/, “Kumpel do bicia” /Play it to the Bone/ oraz “Ballistic” /Ballistic: Ecks vs. Sever/.

Banderas od wielu lat współpracuje z hiszpańskim reżyserem Pedro Almodovarem. Razem nakręcili pięć filmów: „Labirynt namiętności”, “Matador,” “Prawo pożądania”, “Kobiety na skraju załamania nerwowego” i „Zwiąż mnie” .

Urodzony w Maladze w Hiszpanii, Banderas uczęszczał do Szkoły Sztuk Dramatycznych w rodzinnym mieście. Z czasem przeniósł się do Madrytu, gdzie rozpoczął współpracę z prestiżowym Hiszpańskim Teatrem Narodowym.

WALT DOHRN (Rumpelnicki/Pomysł scenariusza) już wcześniej użyczał swojego głosu drugoplanowym postaciom poprzednich części “Shreka”. W “Shreku Forever” debiutuje użyczając swojego głosu jednej z głównych postaci - czarnemu charakterowi Rumpelstickiemu. Dohrn pełnił przy filmie również rolę głównego pomysłodawcy scenariusza.

Wcześniej w swojej karierze pracował przy “Shreku Trzecim” oraz innym przeboju wytwórni DreamWorks Animation - “Madagascar.” Dohrn jest autorem tekstów do dwóch piosenek z poprzednich części Shreka - “Final Showdown” (“Shek Trzeci”) oraz “Piosenka Wróżki Chrzestnej” (“Shrek 2”).

Zanim dołączył do zespołu DreamWorks Animation, Dohrn pracował jako rysownik storyboardów i scenarzysta. Ma w swoim dorobku takie tytuły jak: „SpongeBob Kanciastoporty” /SpongeBob SquarePants/ oraz “laboratorium Dextera”.

MIKE MITCHELL (Reżyser) współpracuje z wytwórnią DreamWorks Animation od 1996. Był rysownikiem storyboardów i konsultantem między innymi przy takich produkcjach jak “Mrówka Z” /Antz/, “Shrek 2”, “Kung Fu Panda” oraz “Potwory kontra Obcy” /Monsters vs. Aliens/.

Mitchell reżyserował również filmy fabularne: “Sky High” i “Boski Żigolo” /Deuce Bigalow: Male Gigolo/. Współpracował z telewizjami FOX i ABC.

Jako rysownik storyboardów pracował także przy produkcjach “The Ren and Stimpy Show”, „SpongeBob Kanciastoporty” /SpongeBob SquarePants/ oraz “James and the Giant Peach” Disney’a. Sławę Mitchellowi przyniósł w 1999 roku krótkometrażowy film “Herd” oraz wyświetlany na Festiwalu Filmowym w Sundance “Frannie’s Christmas”.

GINA SHAY (Producentka) ostatnio zajmowała się produkcją świątecznego telewizyjnego projektu “Pada Shrek” /Shrek the Halls/, wyświetlanego przez stację ABC.

Zanim dołączyła do zespołu DreamWorks Animation, była producentką wykonawczą filmu „SpongeBob Kanciastoporty”, a także animowanej produkcji Paramount Pictures “Jimmy Neutron: mały geniusz” /Jimmy Neutron: Boy Genius/.

Ma w swoim dorobku również takie produkcje jak: “Miasteczko South Park” /South Park: Bigger, Longer, & Uncut/, filmy Disney’a “Niezwykła Przygoda Kubusia Puchatka” /Pooh’s Grand Adventure: The Search for Christopher Robin/ oraz “Pocahontas II: Podróż do Nowego Świata” /Pocahontas: Journey to a New World/.

TERESA CHENG (Producentka) od 20 lat związana z produkcją filmową. Współpracowała z wieloma wytwórniami filmowymi oraz firmami zajmującymi się produkcją efektów specjalnych. Ostatnio jako producentka pracowała przy projekcie “Pada Shrek” /Shrek the Halls/.

Ma w swoim dorobku takie projekty filmowe jak: “Madagascar” i “Pingwiny z Madagaskaru: Misja świąteczna” /The Madagascar Penguins in a Christmas Caper/. Zajmowała stanowisko kierownika produkcji przy filmie “Mustang z Dzikiej Doliny” /Spirit: Stallion of the Cimarron/.

Zanim dołączyła do zespołu DreamWorks Animation, Cheng zajmowała się produkcją efektów wizualnych między innymi przy takich filmach jak: “Batman i Robin”, “Batman Forever”, “Ace Ventura: Zew natury” /Ace Ventura II: When Nature Calls/ i “Prawdziwe kłamstwa” /True Lies/.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC