FILM

Mama (2013)

Pressbook

Nominowany do nagrody Akademii®, GUILLERMO DEL TORO (Labirynt Fauna, Hellboy) przedstawia film Mama, thriller opowiadający historię dwóch dziewczynek, które zaginęły w lesie w dniu śmierci rodziców. Kiedy po kilku latach dzieci zostają odnalezione i starają się zacząć nowe życie, odkrywają, że każdej nocy ktoś lub coś próbuje nimi zawładnąć.

Pewnego dnia siostry Victoria (MEGAN CHARPENTIER – Czerwony kapturek) i Lilly (ISABELLE NÉLISSE – Mirador) znikają bez śladu, a ich wujek Lucas (NIKOLAJ COSTER-WALDAU – Gra o tron) wraz z narzeczoną Annabel (JESSICA CHASTAIN – nominowana do Oskara® za rolę w filmie Służące), poświęcają cały swój czas na poszukiwania. Kiedy, po 5 latach, dzieci zostają odnalezione żywe w zniszczonej chacie, Lucasa i Annabel zaczyna dręczyć pytanie, czy dziewczynki na pewno są jedynymi gośćmi, których przyjęli pod swój dach. Annabel starając się wprowadzić dziewczynki w normalne życie, zaczyna być coraz bardziej przekonana o obecności w swoim domu czegoś złego. Czy dziewczynki doświadczają traumy, czy może nawiedza je duch? Jak kilkuletnie dzieci mogły same przeżyć tyle lat? Usiłując odpowiedzieć na te pytania, kobieta odkrywa, że szepty, jakie słyszy wieczorami wydobywają się z ust nieznanej istoty.

Reżyser ANDY MUSCHIETTI debiutuje filmem Mama, którego scenariusz napisał wspólnie z NEILEM CROSSEM (telewizyjny Luther) i swoją siostrą BARBARĄ MUSCHIETTI (Historias de Dhallywood). Film został oparty na świetnie przyjętym filmie krótkometrażowym Muschiettich pod tym samym tytułem.

Na czele zespołu realizatorów stanęli: producent J. MILES DALE (The Vow) oraz Barbara Muschietti. Pozostali kluczowi członkowie ekipy to autor zdjęć ANTONIO RIESTRA (Black Bread), scenograf – nominowana do nagrody Akademii®ANASTASIA MASARO (Parnassus), montażysta MICHELE CONROY (Splice), kostiumograf LUIS SEQUEIRA (Breach), kompozytor FERNANDO VELÁZQUEZ (Sierociniec), a także nagrodzeni Oskarem® charakteryzatorzy MONTSE RIBÉ i DAVID MARTÍ (Labirynt Fauna). Producentem wykonawczym filmu jest Guillermo del Toro.

Matczyna miłość: początki mrocznej baśni

Oparta na świetnie przyjętym krótkim filmie z 2008 roku, Mama jest pierwszym pełnometrażowym projektem reżysera reklam Andy'ego Muschietti i jego siostry, producentki Barbary Muschietti. Pochodzące z Hiszpanii rodzeństwo, w ciągu jednego dnia w 2006 roku, zrealizowało film, który miał być swego rodzaju ćwiczeniem stylizacyjnym mającym udowodnić, że Andy poza pełnymi humoru reklamami jest w stanie zrealizować coś mrocznego. W filmie poznajemy dwie dziewczynki, Victorię i Lilly, które uwięzione we własnym domu są śmiertelnie czymś lub kimś przerażone. Obserwujemy je, kiedy usiłując uciec przed istotą – widmem zwanym Mamá, biegną z jednego końca domu na drugi... do momentu, kiedy zostają uwięzione na końcu korytarza bez szansy ucieczki. Zanim materiał filmowy został zmontowany i dodano efekty specjalne minęły dwa lata. Ukończony film szybko znalazł dystrybutora i zwrócił uwagę międzynarodowej widowni oraz przedstawicieli przemysłu filmowego. Realizatorzy dostrzegali sukces filmu w przywoływanym w nim głębokim strachu i zabawie pierwotnymi archetypami, a także jego zwięzłej formie.

Krótkometrażowa produkcja zwróciła uwagę Guillermo del Toro, płodnego scenarzystę / reżysera / producenta, który wyprodukował ponad 20 filmów, z których wiele zostało zrealizowanych przez debiutantów. Producent rocznie ogląda kilkaset krótkich filmów i stara się zachęcać młodych filmowców do zajęcia się filmami pełnometrażowymi. Od czasu do czasu odkrywa coś naprawdę wyjątkowego. Tak było wtedy, kiedy jego asystent pokazał mu pracę rodzeństwa Muschiettich.

Del Toro tak opisuje swoje zainteresowanie przekształceniem krótkometrażowej produkcji Mamá w film pełnometrażowy. „Od pierwszych 10 sekund filmu było jasne, że Andy Muschietti naprawdę rozumie zasady dramatu. Byłem pod wrażeniem.”

Tym, co uderzyło del Toro była decyzja filmowców, aby bohaterkami tak przerażającej historii uczynić dwie małe dziewczynki. Pochodzący z Meksyku producent od dawna wierzył, że w strasznych opowieściach udział dzieci bywa bardzo istotny. Wszystko dlatego, że „źródłem horroru są bajki – bajki braci Grimm, ludowe historie ze Wschodniej Europy czy Rosji, pełne przemocy i strachu.” A czymże byłby horror z dziećmi w rolach głównych bez postaci oszalałej matki? Del Toro dodaje: „Sądzę, że zaborcza matka to świetny pomysł na potwora. Chyba każdy zna kogoś takiego.”

Muschietti zamierzali stworzyć thriller opowiadający o rzeczach nadprzyrodzonych, który straszyłby widzów na bardzo pierwotnym poziomie, i w którym nie chodziłoby tylko o nadprzyrodzone istoty, ale głębokie ludzkie emocje wymykające się spod kontroli.

Wspólnie z Barbarą Muschietti, film zdecydował się wyprodukować doświadczony producent J. Miles Dale – Hollywoodland czy Talk to Me. Podobnie, jak było to w przypadku del Toro, Dale zwrócił uwagę na Mamá, ponieważ miał wrażenie, że „oglądając go chce się więcej i więcej. Ten krótkometrażowy projekt zajmował się uniwersalnymi tematami. Tym, co ma wpływ na dziecko, co to znaczy być rodzicem i w jak bardzo różny sposób mogą być okazywane miłość i wsparcie.”

Del Toro spotkał się z rodzeństwem, aby rozpocząć pracę nad scenariuszem, który miał być napisany zupełnie od zera. Kiedy Muschietti dostarczyli mu pierwszy szkic, del Toro „dodał tylko kilka strasznych scena”, ale wszyscy zgodzili się, że tekst potrzebuje redakcji. Pracy tej podjął się Neil Criss, którego del Toro opisuje, jako „scenarzystę, który jest w stanie wnieść do scenariusza wszystko to, czego potrzeba w dzisiejszym kinie.” Kiedy scenariusz ostatecznie nabrał kształtu, del Toro zwrócił uwagę na wpływ, jaki filmowa istota zwana Mamą wywiera na jedną z zdesperowanych dziewczynek i pierwotny instynkt, jaki posiadają matki chroniące swoje dzieci. Rzeczywiście, filmowa Mama opiekuje się dziewczynkami w jedyny znany sobie sposób. Żeby ochronić swoje nowe córki gotowa jest zabić.

Producent – który otwarcie wierzy w duchy – uwielbia historie, w których duch przesiąknięty jest cechami ludzkimi. „Bardzo spodobał mi się pomysł na film o zagubionych w lesie dziewczynkach, adoptowanych i latami utrzymywanymi przy życiu przez obłąkanego ducha, ogarniętego zaborczą, matczyną miłością. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się wtedy, kiedy dziewczynki zostają uratowane i przeprowadzają się do miasta.”

Oczywiście, film Mama jest rozszerzoną pod względem technicznym, wizualnym i narracyjnym wersją pierwszego obrazu rodzeństwa. Del Toro, Dale i Muschietti współpracowali ściśle na każdym etapie przygotowań, kompletowania obsady i zdjęć. Znany z własnych wywołujących lęk filmów, del Toro jednoznacznie twierdzi, „Mama to film Andy’ego, który zrealizował go w swoim stylu. To fantastyczny kawałek kina i wcale nie musi przypominać niczego, co zrobiłem.”

Nominowana do Oskara® za rolę w filmie Wróg numer jeden (Zero Dark Thirty), JESSICA CHASTAIN (Annabel) wystąpiła wcześniej w filmie Gangster (Lawless), a także użyczyła głosu jaguarowi Gia w przeboju Madagaskar 3 (Madagascar 3: Europe’s Most Wanted). Inne produkcje z jej udziałem to Drzewo życia (The Tree of Life), Texas Killing Fields, Dług (The Debt), Coriolanus, Take Shelter, Służące (The Help) – nominacja do Złotego Globu i Oskara®.

NIKOLAJ COSTER-WALDAU (Lucas/Jeffrey) pojawi się wkrótce na ekranach u boku Toma Cruise w filmie Oblivion, w niezależnym dramacie A Thousand Times Good Night, w którym zagrał z Juliette Binoche, a także powróci w roli Jaimiego Lannistera w trzecim sezonie serialu HBO Gra o tron (Game of Thrones). Inne pozycje w jego dorobku to także Helikopter w ogniu (Black Hawk Down), Enigma, Królestwo niebieskie (Kingdom of Heaven), Wimbledon, Łowcy głów (Headhunters) czy The Bouncer.

Absolwent Universidad del Cine w Buenos Aires, ANDY MUSCHIETTI (reżyseria / scenariusz) zrealizował kilka filmów krótkometrażowych (Rosendo, Fierro Chifle i Nostalgia en la Mesa 8) nagrodzonych na festiwalach w Hawanie, Bilbao i Biarritz. W 1999 roku rozpoczął karierę reżysera reklam, a w 2003 założył wspólnie z siostrą Barbarą Muschietti firmę produkcyjną Toma 78. W roku 2008 wyreżyserował film krótkometrażowy Mamá, wielokrotnie nagradzany na festiwalach.

Pochodzący z Meksyku ANTONIO RIESTRA, AMC (zdjęcia) obecnie rezyduje w Pradze i współpracuje zarówno z filmowcami czeskimi - Lidice, Czech-Made Man i Normal the Düsseldorf Ripper, jak i hiszpańskimi - Kathmandu Lullaby, Black Bread (hiszpański kandydat do Oskara®) - nagroda Goya. Dodatkowo, Riestra jest autorem zdjęć do kilku międzynarodowych kampanii reklamowych dla Dodge'a, Fiata, Kodaka i Fujifilm.

FERNANDO VELÁZQUEZ (muzyka) zyskał uznanie dzięki muzyce do filmu Sierociniec (The Orphanage) wyprodukowanym przez Guillermo del Toro – nominacje do nagrody Goya, Europejskiej Nagrody Filmowej. Inne filmy w jego dorobku to Uwikłani (Savage Grace), BackWoods, Oczy Julii (Julia's Eyes) i Niemożliwe (The Impossible).

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC