FILM

Hellboy: Złota Armia (2008)

Hellboy II: The Golden Army
Inne tytuły: Hellboy 2: The Golden Army, Hellboy 2

Pressbook

W roku 2004, wizjonerski scenarzysta / reżyser Guillermo Del Toro wprowadził na ekran stworzonego przez Mike’a Mignola komiksowego bohatera Hellboya (Ron Perlman - "Blade II", "Obcy: przebudzenie"). Muskularny detektyw, z rogami na głowie i ogonem, okazał się być równocześnie przeciętną osobą, która stała się ulubieńcem fanów – także del Toro - na całym świecie.

Reżyser kontynuuje epicką odyseję Hellboya thrillerem "Hellboy: Złota Armia", który stał się jego kolejnym projektem po nagrodzonym trzema Oskarami® "Labiryncie Fauna" ("Pan’s Labyrinth"). Kochający koty, czerwony bohater powraca na ekran mając do czynienia z jeszcze bardziej zabójczą bronią, potworami i drobnym, prywatnym konfliktem w domu. I tym razem, skopie jeszcze więcej wrednych tyłków.

Hellboy walczy ze złem, kiedy nadchodzi wezwanie od pracodawcy: a ściśle tajnego Biura ds. Badań Paranormalnych i Obrony (biuro stworzone przez Roosevelta w 1943 roku, które wykorzystuje tajne technologie, tajemnicze moce i sieć współpracowników posiadających nadprzyrodzone zdolności, których zadaniem jest bronić świat przed brutalnymi napastnikami – znane także jako B.B.P.O.). On oczywiście wolałby spędzić czas z cygarem, sześciopakiem, swoją obdarzoną pirokinetyczną energią dziewczyną, Liz Sherman (Selma Blair – "Legalna blondynka", "W doborowym towarzystwie") i kotami. Ale przeznaczenie ma dla niego inne zadania.

Po tym, jak starożytny pakt między gatunkiem ludzkim, a synami Ziemi został złamany, całe piekło jest na krawędzi swobodnego wydostania się na powierzchnię. Książę podziemnego świata Nuada (Luke Goss – "Blade II") jest już zmęczony wiekami okazywania gatunkowi ludzkiemu szacunku. Ma zamiar wskrzesić armię zabójczych maszyn, które pomogą mu odebrać to, co należy do jego ludzi. Wszystkie magiczne stworzenia będą w końcu swobodnie mogły poruszać się po ziemi. Teraz, tylko Hellboy może powstrzymać mrocznego władcę i ocalić świat przed zagładą.

Do demona o bursztynowych oczach i jego miotającej płomienie dziewczyny dołączają ponownie – ich błyskotliwy sprzymierzeniec z Biura Abe Sapien (Doug Jones – "Labirynt Fauna" ) i biurokrata B.B.P.O. Tom Manning (Jeffrey Tambor – "Superhero Movie"), a także John Hurt ("Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki") jako zastępczy ojciec Hellboya (i ten, który wyrwał go z rąk nazistów), profesor Trevor Broom. Nowy w zespole jest mistyczny Johann Krauss – publiczna twarz biura – a w tę rolę wcielili się John Alexander ("Goryle we mgle") i debiutujący James Dodd.

Bezlitosna chęć zemsty Nuady jest równoważona przez litość jego bliźniaczej siostry, pięknej księżniczki Nuala (Anna Walton – "Kroniki mutantów"). Roy Dotrice ("Amadeus") gra ich ojca króla Balora, a Brian Steele ("Hellboy") wciela się w rolę pomocnika księcia pana Winka.

W swojej walce zespół Biura musi przemieszczać się między powierzchnią zamieszkałą przez ludzi, a tą ukrytą, magiczną, w której rządzą wytwory fantazji. Hellboy, twór obu światów - nie akceptowany przez żaden z nich - musi wybrać między życiem, które zna, a nieznanym przeznaczeniem, które go kusi.

Ekipa realizacyjna filmu "Hellboy: Złota Armia" składa się między innymi z długoletnich współpracowników del Toro: zdjęcia – nagrodzony Oskarem® Guillermo Navarro ("Labirynt Fauna"), scenografia - Stephen Scott ("Hellboy", "Doom"), montaż - Bernat Vilaplana ("Labirynt Fauna") oraz charakteryzacja - Mike Elizalde ("Hellboy", "X-Men: The Last Stand"), a także z innych utalentowanych artystów – kostiumy - Sammy Sheldon ("Helikopter w ogniu"), efekty wizualne - Michael J. Wassel ("Za szybcy, za wściekli"), muzyka - Danny Elfman ("Spider-Man 2", "Wanted: Ścigani").

Napisany przez del Toro scenariusz został oparty na komiksie Dark Horse, a film wyprodukowali - Lawrence Gordon ("Hellboy", "Lara Croft: Tomb Raider"), Lloyd Levin ("Hellboy", "Lot 93") oraz szef i założyciel wydawnictwa Dark Horse Comics Mike Richardson ("Hellboy").

Większy, gorszy... ciągle czerwony: Hellboy powraca

Pierwszy komiks z przygodami Hellboya został wydany w 1994 roku przez Dark Horse Comics i od tego czasu, Guillermo del Toro rozważał pomysł na to, aby bohater stworzony przez Mike’a Mignola stał się kreacją filmową. - Zawsze byłem fanem Mignoli - mówi reżyser. - Zakochałem się w jego gotyckich, pełnych mrocznej atmosfery pracach.

Zainteresowanie filmowca przekształceniem demona w gwiazdę filmu, zaskoczyło pragmatycznego Mignolę, który myślał, że jego opowieści o antybohaterach na zawsze pozostaną na kartkach komiksu. - Nigdy bym nie uwierzył, że "Hellboy" może zostać przeniesiony na ekran. Kiedy poznałem Guillermo, od razu wiedziałem, że jeśli ktoś ma to zrobić, to tylko on. Natychmiast ustaliliśmy, że Hellboyem musi być Ron Perlman.

Pierwszy film, w którym zagrali Ron Perlman, Selma Blair, Doug Jones i Jeffrey Tambor został wyprodukowany przez Revolution Studios wspólnie z Dark Horse Entertainment, Lawrence Gordon Productions i Starlite Films. Film osiągnął sukces komercyjny zarabiając w kinach ponad 100 mln USD.

Kolejny rozdział przygód Hellboya wyprodukowało już nowe studio - Universal.

Tym razem del Toro i Mike Mignola chcieli, aby ekranowa historia miała więcej warstw. - Mitologia i folklor zawsze były obecne w komiksach o Hellboyu, jednak w pierwszym filmie tego nie pokazaliśmy - mówi Mignola. - Zamiast Rasputina, nazistów i szalonych naukowców zdecydowaliśmy się na moce nadprzyrodzone.

Po opracowaniu zarysu historii z Mignolą, del Toro spędził dwa i pół roku pisząc scenariusz do filmu "Hellboy: Złota Armia". Reżyser zignorował konwencję sequela, ponieważ tło całej historii zostało wyraźnie nakreślone w pierwszym filmie i skupił się na mrocznej opowieści, w której świat magicznych kreatur, które od setek lat żyły pod powierzchnią ziemi, zaczyna rebelię. Czas na to, aby Hellboy dokonał wyboru: po której stronie stoi?

Kiedy ostatnio go widzieliśmy, Hellboy ocalił ludzkość przed szalonym mnichem. Teraz musi stawić czoła księciu, który nie spocznie dopóki nie sprawi, że kryjące się do tej pory w mroku stwory odzyskają to, co kiedyś należało do nich. Jeśli chodzi o sprawy osobiste, Hellboy ma jeszcze trudniej w domu. On i Liz są już razem od roku i ich miesiąc miodowy zdecydowanie się już skończył.

Seria misji prowadzi zespół Biura do tajemniczych nowych światów, o których od lat spekulowano, ale nigdy wcześniej nie zostały one zweryfikowane. Każdy z tych światów został szczegółowo wymyślony przez del Toro i naszkicowany długo przed rozpoczęciem produkcji. Zadaniem scenografa Stephena Scotta było ożywienie tych rysunków.

Del Toro założył, że ten rozdział przygód Hellboya będzie rozgrywał się nie tylko w bardzo wielu różnych lokalizacjach, ale także w zupełnie nowych sferach. Aby to osiągnąć zdjęcia realizowano zarówno na Węgrzech jak i w Irlandii.

Bez wątpienia, najbardziej ekstrawagancki jest tutaj Troll Market. Zlokalizowany pod Mostem Brooklyńskim i dostępny po przejściu na zaplecze sklepu mięsnego, jest jednym z kilku miejsc, w których dziwolągi nie czują się, jak wyrzutkowie społeczeństwa. Hellboy, Liz, Abe i Johann znajdują Troll Market podążając za radą odczytaną z ust reanimowanej wróżki zębowej, wrednej bestii z olbrzymim apetytem na wapno.

Wstęp na market mają tylko magiczne istoty. - Troll Market jest jak targowisko w Maroku, tylko, że nie ma na nim ludzi - wyjaśnia Ron Perlman. - To pomysł Guillermo del Toro odwiedzającego najbardziej ekstremalne odstępy swojej wyobraźni.

Aby zinterpretować ten świat, scenograf Scott miał trzy miesiące na przekształcenie jaskini o powierzchni 4000 m2 (używanej uprzednio głównie do hodowli grzybów) w ruchliwe targowisko. Ta podziemna lokalizacja została znaleziona na Węgrzech w odległości 25 mil od Budapesztu, w wiosce Tarnok.

Poza stworzeniem nowych mundurów ludzi pracujących dla Biura, zadaniem autorki kostiumów Sammy Sheldon było upewnienie się, że na tej olbrzymiej przestrzeni nikt nigdy nie pomyli trolli z ludźmi. Zarówno Troll Market jak i okazała Komnata Złotej Armii zostały zaprojektowane w dużym kontraście do świata ludzi na powierzchni. - Świat ludzki jest linearny, z prostymi liniami i ostrymi krawędziami - mówi Scott - podczas gdy kształty świata pod powierzchnią są zakrzywione i opływowe z mieszanką wpływów indiańskich, marokańskich i północno-afrykańskich.

W Komnacie Złotej Armii mieści się broń masowej zagłady zamówiona przez króla Balora wiele wieków temu. Według del Toro, Król powiedział, "Chcę armii, która nie potrzebuje jedzenia, snu, picia, ani odpoczynku." I dlatego skrzaty stworzyły armię złożoną z wysokich na ponad 5 metrów mechanicznych żołnierzy, którzy są maszynami do zabijania. Nie widzą jednak różnicy między mężczyzną, kobietą i dzieckiem – niewinną ofiarą czy żołnierzem. Kiedy władca zdał sobie sprawę z koszmaru swojego żądania zamknął Złotą Armię na wieki, mając nadzieję, że nie wyrządzi już więcej krzywd. Tak było do chwili, kiedy jego syn wyzwolił ponownie jej niszczycielską moc.

Podczas, gdy kamery Navarro pracowały w różnych miejscach Budapesztu, ekipa konstrukcyjna pracowała bez przerwy w Korda Studios, budując nowojorską ulicę. Kiedy 9 czerwca 2007 roku rozpoczęto zdjęcia, Manhattan był niczym oprócz zbiorowiska metalowych rusztowań. W miarę upływu czasu powstały trzy przecznice sklepów, fabryka pakowania mięsa, doki załadunkowe, sklep samochodowy, bank, billboardy, hotel SRO i modna kawiarnia w dzielnicy pakowania mięsa.

Dziwolągi żyją tam, gdzie pracują – w Biurze, którego scenografia została zbudowana w Budapeszcie w halach Korda Studios. Tam też zbudowano osobistą pieczarę Hellboya – pełną zestawów telewizyjnych i kotów.

- Bardzo inspirujące było obserwowanie, jak szkice zostają powoływane do życia podczas zdjęć - mówi producent Levin. - Te fantastyczne światy i istoty zostały bardzo dokładnie zaprojektowane przez Guillermo i wielu artystów pracujących nad filmem "Hellboy: Złota Armia". Szczególnie ekscytujące było odnajdowanie szczegółowych szkiców w skomplikowanych obiektach scenograficznych.

****

Zdjęcia zakończone, warstwy prostetyczne zdrapane, a słynny szkicownik reżysera zużyty – scenarzysta / reżyser del Toro opowiada o bohaterze, z którym spędził sporą część ostatniej dekady. - Hellboy to dobry facet o postawie pracownika fizycznego i olbrzymim sercu dla rodziny dziwolągów. Identyfikuje się z nimi w 100 procentach. Ma niezwykłą pracę, ale mentalność robotnika. Walczy ze swoimi wewnętrznymi demonami. Jego historia to opowieść o naturze zmagającej się z wychowaniem. To prosta, ale piękna prawda o tym, jak to jest być człowiekiem. Bardzo chciałbym, żeby ludzie znaleźli w filmach o Hellboyu swoje ulubione potwory. Wszyscy potrzebujemy potworów, żeby o nich śnić.

Ron Perlman (Hellboy) - "Cronos", "Blade II", "Hellboy", "Walka o ogień" ("Quest for Fire"), "Imię róży" ("The Name of the Rose"), "Miasto zaginionych dzieci" ("The City of Lost Children"), "Wróg u bram" ("Enemy at the Gates"), "Obcy: Przebudzenie" ("Alien: Resurrection"), "Wyspa doktora Moreau" ("The Island of Dr. Moreau"), "Krwawy Romeo" ("Romeo Is Bleeding"), "Fluke", "The Adventures of Huck Finn", "Sleepwalkers", "Happy", "Texas", "Star Trek: Nemesis", "The Last Supper", telewizja - "Beauty and the Beast" – Złoty Glob i dwie nominacje do Emmy, "The Second Civil War", "Mr. Stitch", "The Adventures of Captain Zoom in Outer Space", "A Town Has Turned to Dust", "The Magnificent Seven", "Desperation", "The Last Winter", "Outlander", "The Dark Country", "Bunraku".

Selma Blair (Liz Sherman) – "Szkoła uwodzenia" ("Cruel Intentions"), "Legalna blondynka" ("Legally Blonde"), "The Sweetest Thing", "Kill Me Later", "Storytelling", "Hellboy", "A Dirty Shame", "W doborowym towarzystwie" ("In Good Company"), "Pretty Persuasion", "The Big Empty", "Feast of Love", "Purple Violets" oraz "Waz".

Doug Jones (Abe Sapien / Chamberlain/ Anioł Śmierci) – "Hellboy", "Labirynt Fauna" ("Pan’s Labyrinth"), "Doom", "Grzanie ławy" ("The Benchwarmers"), "Kobieta w błękitnej wodzie" ("Lady in the Water"), "4: Rise of the Silver Surfer", "Hocus Pocus", "Wehikuł czasu" ("The Time Machine"), "Adaptacja" ("Adaptation"), "Mystery Men", "Batman Returns", "Stalled", "A Series of Small Things", telewizja - "Criminal Minds", "Buffy the Vampire Slayer" – odcinek z jego udziałem otrzymał dwie nominacje do Emmy.

John Hurt (Trevor „Broom” Buttenholm) - "Midnight Express", "Człowiek – słoń" ("The Elephant Man") – nominacja do Oskara®, "The Hit", "Champions", "A Man for All Seasons", "The Field", "Scandal", "Rob Roy", "Two Nudes Bathing", "Love and Death on Long Island", "Kapitan Corelli" ("Captain Corelli’s Mandolin"), "Krapp’s Last Tape", "Tabloid", "Miranda", "Harry Potter i kamień filozoficzny" ("Harry Potter and the Sorcerer’s Stone"), "Owning Mahowny", "Hellboy", "Klucz do koszmaru" ("The Skeleton Key"), "The Proposition", "V for Vendetta", "The Oxford Murders", "Lesson 21", "Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki" ("Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull"), "Recounted", telewizja – "Ja, Klaudiusz" ("I, Claudius"), "Zbrodnia i kara" ("Crime and Punishment"), "The Naked Civil Servant" – nagrody Emmy i BAFTA.

Guillermo Del Toro (reżyseria / scenariusz) - "Cronos", "Labirynt Fauna" ("Pan’s Labyrinth") – sześć nominacji do nagrody Akademii® w trzy statuetki, trzy nagrody BAFTA, siedem nagród Goya, a także nominacja do Złotego Globu za Najlepszy Film Zagraniczny, "Mutant" ("Mimic"), "The Devil’s Backbone", "Blade II", "Hellboy", telewizja – przebojowy serial telewizji meksykańskiej - Hora Marcada. W 2007 roku del Toro wyprodukował hiszpański film "Sierociniec" ("The Orphanage"), który stał się największym przebojem kasowym w historii kina hiszpańskiego. Reżyser nadzorował ponad to produkcję gry wideo "Hellboy", a dla wydawnictwa "Dark Horse", przygotowuje dwa oryginalne komiksy i serię figurek akcji.

Guillermo Navarro (zdjęcia) –"Cronos", "Labirynt Fauna" ("Pan’s Labyrinth") – Oscar® , "The Devil’s Backbone", "Cabeza de Vaca", "Desperado", "Cztery pokoje" ("Four Rooms"), "Od zmierzchu do świtu" ("From Dusk Till Dawn"), "Jackie Brown", "Długi pocałunek na dobranoc" ("The Long Kiss Goodnight"), "Zathura: A Space Adventure", 'Spawn", "Stuart Malutki" ("Stuart Little"), "Noc w muzeum" ("Night at the Museum").

Danny Elfman (muzyka) - "Batman", "Spider-Man", "Faceci w czerni" ("Men in Black"), "Sok z żuka" ("Beetlejuice"), "Edward Nożycoręki" ("Edward Scissorhands"), "The Nightmare Before Christmas", "Pee-wee’s Big Adventure", "Duża ryba" ("Big Fish"), "Buntownik z wyboru" ("Good Will Hunting"), "Dolores Claiborne", "Midnight Run", "To Die For", "Dead Presidents", "Sommersby", "Chicago", "Charlie i fabryka czekolady" ("Charlie and the Chocolate Factory"), "Gnijąca panna młoda" ("Corpse Bride"), "Meet the Robinsons", "Sieć Charlotte" ("Charlotte’s Web"), "Meet the Robinsons", "Królestwo" ("The Kingdom"), "Wanted: Ścigani" ("Wanted"), telewizja - "The Simpsons", "Gotowe na wszystko" ("Desperate Housewives").

https://vod.plus?cid=fAmDJkjC