FILM

Zack i Miri kręcą porno (2008)

Zack and Miri Make a Porno

Pressbook

Ordynarna, hardcore’owa, nie pozostawiająca żadnych złudzeń… opowieść o miłości. Ten film mógł wyjść tylko spod ręki twórcy "Clerks - Sprzedawców" – Kevina Smitha.

Przyjaźniący się ze sobą przez całe życie współlokatorzy, Zack (Seth Rogen) i Miri (Elizabeth Banks), muszą stawić czoła ciężkim czasom i górom długów. Kiedy sytuacja kryzysowa doprowadza do tego, że w mieszkaniu odcinają im prąd i wodę, wpadają na pomysł szybkiego zarobku - wyprodukowania domowego filmu porno z udziałem kilkorga przyjaciół. Zack i Miri przyrzekają sobie nawzajem, że wspólny seks nie zrujnuje ich przyjaźni. Ale kiedy rozpoczynają kręcenie filmu to, co na początku było tylko sprytnym pomysłem na biznes, zmienia się w coś znacznie poważniejszego...

"Najlepszy film Kevina Smith’a od czasów Jay i Cichy Bob kontratakują"
Matthew Turner, View London

"Każdy stary nudziarz może nauczyć się nowych tricków, a Kevin Smith po prostu robi dobre filmy
Sean Burns, Phipalelphia Weekly

"To komedia romantyczna – tak słodka i tak obsceniczna, jak nic co mogłeś zobaczyć do tej pory"
Frank Willkins, Reel Talk Movie Reviews

"Zack & Miri kręcą porno to świński film ale cholernie mądry"
Marc Fennell, Triple

"Seth Rogen ma swój własną koncepcję gwiazdy porno - nawija jak Miś Yogi i wygląda jak Peter Ustinov w Spartakusie"
Victor Olliver, Teletext

"Kreacja Elizabeth Banks to zgrabna mieszanka seksapilu i niewinności"
Robert W. Buttler, Kansas City Star

"Tak jak dobre porno, film Smitha dostarcza, scena po scenie, na przemian napięcia i odprężenia. Aby widz wyszedł z kina szczęśliwy. I może trochę zmęczony"
Chris Fransworth, E! Online

"W wieku 38 lat, stary świntuch - Wielki Kevin Smith, zorientował się wreszcie jak zrobić film który jest zabawny, słodki i sexy"
Richard Corliss, TIME Magazine

Co może się wydarzyć, kiedy dwoje tonących po uszy w długach przyjaciół zdecyduje się na seks przed kamerą dla pieniędzy? Reżyser filmu, Kevin Smith był gotów na wszystko, by znaleźć odpowiedź na to pytanie – zabrał więc swoją ekipę do Pittsburgha.

PO PROSTU STWORZONY DO TEJ ROLI

Niewielu aktorów ma na podorędziu odnoszących sukcesy reżyserów, którzy piszą scenariusze z myślą o obsadzeniu ich w głównej roli. Ale rola Zacka była skrojona na miarę dla Setha Rogena przez Kevina Smitha. Kevin opowiada jak oglądając Czterdziestoletniego prawiczka, zakochał się w Rogenie. "Uznałem, że jest bardzo zabawny" mówi Kevin. "Z powodu tego filmu zacząłem myśleć o współpracy z nim, ale przez jakiś czas nie zajmowałem się pisaniem scenariuszy. A kiedy już skończyłem scenariusz, nagle okazało się, że wszędzie widzę twarz Setha. Był na billboardach w całym LA, bo na ekrany weszła właśnie Wpadka. I pomyślałem, że przy takiej popularności Seth już nigdy nie zwróci uwagi na taką postać jak ja."

Harvey Weinstein przedstawił ich sobie przypadkowo rok wcześniej, kiedy Kevin pracował nad filmem Clerks – Sprzedawcy 2, a Seth nagrywał cameo w Fanboys. Po napisaniu scenariusza, Kevin postanowił zaryzykować i napisał do Setha e-mail o swoim projekcie. Seth odpowiedział pięć minut później: "Bez jaj. Kiedy pierwszy raz przyjechałem do Los Angeles i agent zapytał mnie, co chciałbym robić, powiedziałem, że chciałbym grać w filmie Kevina Smitha. I to się nie zmieniło". Kevin Smith kwituję tą nieoczekiwaną i błyskawiczna odpowiedź krótko: "Wcięło mnie."

Smith dostarczył skrypt Rogenowi osobiście do domu. czytając go ryczał ze śmiechu i nie mógł się uspokoić. "Prawie nigdy się tak nie zachowuję przy czytaniu scenariusza" mówi Rogen, "Ten podobał mi się bardzo. Pomyślałem, że jest naprawdę świetny - zabawny, uroczy, wątek romansowy dobrze poprowadzony. Postanowiłem dać to do przeczytania mojej dziewczynie, bo ona ma nosa do dobrych skryptów. Jeśli obojgu nam podoba się jakiś scenariusz, to uważam, że musi być dobry, bo mamy kompletnie różny rodzaj wrażliwości. A ten scenariusz podobał jej się bardzo."

Na aktorze szczególne pozytywne wrażenie zrobiła prostota przekazu. "To niesamowite. Świrowałem ze szczęścia. Zawsze byłem wielkim fanem Kevina Smitha. Nie mogłem uwierzyć, że będziemy razem pracować" mówi Rogen.

"Zack jest typem faceta, który niczego wielkiego nie dokonał po zakończeniu edukacji" tłumaczy aktor. "Podejrzewam, że w rzeczywistości nigdy nie chodził do college'u. Chociaż nie jest to nigdzie powiedziane dosłownie, a ja nie należę do aktorów, którzy wymyślają swoim bohaterom fikcyjne życiorysy. Tak więc, Zack pracuje w kafejce i mieszka razem z przyjaciółką, którą zna od dziecka. Z pewnością nie jest najszczęśliwszym facetem na świecie, ale też nie jest kompletnym nieudacznikiem. To po prostu ktoś, kogo życie unosi, jak woda."

Kiedy Rogen i Smith spotkali się w końcu na planie zdjęciowym w Pittsburghu, to – jak opowiada aktor – współpraca między nimi układała się znakomicie "Dogadywaliśmy się świetnie i myślę, że z tym facetem spędziłbym Pittsburghu nawet dwa miesiące" mówi Rogen.

"To niesamowite. Wciąż nie mogę do końca oswoić się z tą sytuacją" mówi Rogen o wkroczeniu w świat Smitha. "Mam wrażenie, jakbym znalazł się w zupełnie innym kosmosie, a wszystko stało się w zupełnie niezwykły, a zarazem bardzo zabawny, sposób. Jason Mewes rozśmiesza mnie do łez. Zresztą w tym zespole wszyscy są znakomitymi aktorami."

Kiedy Seth Rogen zasugerował, że Elizabeth Banks, z którą pracował na planie Czterdziestoletniego prawiczka, byłaby doskonała w roli Miri. Smith od razu podchwycił ochoczo ten pomysł i powiedział "Załatwione". Aktorka przeczytała scenariusz i z miejsca się w nim zakochała. Nie minął tydzień, gdy została zaangażowana do roli Miri.

Rogen włączył do obsady też kilku innych przyjaciół, jak Craig Robinson (w roli Delaneya), Gerry Bednob (jako ograniczony Mr. Surya, właściciel kafejki), czy Ricky Mabe (który gra Barry'ego – niezniszczalną gwiazdę porno). Aktor zauważył też od niechcenia, że zabawnie byłoby zrobić z Brandona Routha i Justina Longa gejowską parę porno. "Wyglądają tak jakoś podobnie, tyle że jeden z nich jest naprawdę wysoki, a drugi dość niski" mówi Rogen. Po zaledwie dwóch dniach aktorzy przyjechali do Pittsburgha, gotowi rozpocząć zdjęcia. Można zapytać, dlaczego na planie znalazło się tylu znajomych. "Ponieważ to miał być pierwszy raz, kiedy pracowałbym z nowymi ludźmi, bez wsparcia moich przyjaciół" wyjaśnia Rogen. "Wiedziałem, że muszę zabrać ich ze sobą na plan, żeby czuć się komfortowo. Generalnie dlatego, że straszny ze mnie cykor. Dlatego chciałem mieć pewność, że wokół będą znajome twarze."

CHEMIA MIĘDZY ZACKIEM I MIRI

Na planie zdjęciowym i poza nim między Elizabeth Banks a Sethem Rogenem powstała niesamowita chemia. Zrobili na sobie wielkie wrażenie. "Podejrzewam, że rzucono na nas urok przy pomocy czarodziejskiej różdżki" mówi Banks. "To było jak uderzenie w głowę. A jednocześnie – urocze. To było "absolutne oczarowanie" - jak w komediach romantycznych."

"Praca z Sethem była ciągiem niekończących się niespodzianek" mówi Banks. "Zaskakiwał mnie na bardzo wielu poziomach. Często improwizuje, więc w połowie scen nie miałam pojęcia, co za chwilę usłyszę z jego ust. Ale jest naprawdę świetnym aktorem. A w tym filmie wcielił się w rolę najprawdziwszego romantycznego amanta. To bardzo ekscytujące i widzowie będą z pewnością zadowoleni, oglądając Setha jako Zacka. Ta kreacja ma tyle samo klasy, co pozostałe jego role, ale tutaj dodatkowo udało mu się stworzyć postać faceta naprawdę władczego. Dlatego uważam, że to wyjątkowa rzecz w dorobku Setha."

Na przebrzmiałej już nieco gwieździe porno, Traci Lords, niezwykła więź pomiędzy Rogenem i Banks także zrobiła ogromne wrażenie. "Nie mogłam uwierzyć, że on ma dopiero dwadzieścia parę lat. Jest taki młody, a tak autentyczny, przekonujący i w dodatku naprawdę przezabawny" mówi Lords. "Bycie z nim na planie było po postu przyjemnością. Jest naprawdę dobry."

Lords w ciepłych słowach opisuje też współpracę z Elizabeth Banks: "Uważam, że w tym filmie jest absolutnie czarująca. Jestem pewna, że ta rola uczyni z Elizabeth Banks wielką gwiazdę. Jest doskonała jako Miri."

Ponieważ Rogen ma opinię napalonego faceta, można było przypuszczać, że będzie rozkoszował się wspomnieniami scen erotycznych. Tymczasem jego ulubioną sekwencją jest ta, w której wspólnie z Elizabeth Banks spacerują po śniegu rozmawiając. "Podobało mi się też scena, w której wybieramy się na zjazd absolwentów naszej szkoły" mówi Rogen. "Właśnie podczas jej kręcenia poczułem, że nadajemy z Elizabeth na jednej fali."

Na planie momentami było to aż nadto widoczne. W przerwach potrafili wspólnie zaśmiewać się do łez i pozwalali krążyć dobrej energii. Elizabeth i Seth spędzili całe popołudnie wyliczając tytuły filmów z udziałem Arnolda Schwarzeneggera, które przerabiali na nazwy odpowiednie dla produkcji porno, jak EREKCJA ABSOLUTNA, ŚLINIARZ W PRZEDSZKOLU czy po prostu JEDNOJAJOWI.

Swawolni aktorzy bez żadnych skrupułów opowiadają o swych pierwszych doświadczeniach z pornografią. "Mój pierwszy raz – taki absolutnie pierwszy – był chyba wtedy, kiedy zobaczyłam pieprzne obrazki, z jakiegoś Penthouse'a czy Playboya. To było pod łóżkiem mojego wuja" opowiada Banks. "A miał łóżko wodne. Razem z moimi kuzynami wpełzaliśmy pod nie – myślę, że mogliśmy mieć po około siedem lat. Staraliśmy się wyrywać strony tak dokładnie, żeby wujek niczego nie zauważył."

Pierwsze pornograficzne doświadczenie Rogena nie było tak figlarne, a nawet – było wręcz brudne. "Miałem może z jedenaście lat, grałem w sztuce w Chinatown w Vancouver. Mama podrzuciła mnie na próbę, ale było trochę za wcześnie, więc zacząłem włóczyć się po okolicy" opowiada aktor. "W pewnym momencie zobaczyłem leżące w rynsztoku strony z magazynu porno, zwinięte w kulę. Pamiętam, że przeszedłem obok, ale zauważyłem, że to tam jest. Zrobiłem jeszcze parę kroków i zatrzymałem się. Poczułem – sam nie wiem, czemu – że muszę wrócić i to wziąć... Więc okrążyłem to miejsce jeszcze kilka razy, jak jakiś rekin, a potem, kiedy teren był wolny, po prostu złapałem tę kulę papieru i wpakowałem ją sobie do kieszeni. Pamiętam, że było cała mokra, bo padał deszcz. Wepchnąłem to do kieszeni i nawet nie spojrzałem. Poszedłem na próbę, a kiedy wróciłem do domu, zacząłem oglądać to, co znalazłem. Pamiętam, że było mocno pogniecione i niewiele było widać. Ale kiedy wreszcie zobaczyłem, co tam jest – po prostu odleciałem."

Rogen stał się kolekcjonerem magazynów porno i jak większość młodych chłopaków powoli gromadził swój prywatny składzik. "Ta kolekcja była jedną z najważniejszych dla mnie rzeczy" mówi aktor. Jednak nie wymieniał się magazynami z kolegami, tak jak kartami z podobiznami baseballistów. "Jeżeli chodzi o pornosy, nie chciałem się z nikim dzielić" mówi Rogen. "Chciałem je mieć dla siebie."

Seth Rogen pamięta usłyszany jeszcze w liceum kawałek "Berserkers song", w wykonaniu jego znajomych. Gdy zapytał ich, skąd to jest, powiedzieli, że właśni widzieli film Clerks – Sprzedawcy – sprośny, prawdziwy, z kolesiami, którzy mówią dokładnie tak, jak oni, a nie jakimś sztucznym językiem udającym slang z przedmieścia. Ten film pokazywał świat, jaki znają.

"Ze wszystkich filmów, które widzieliśmy, to był pierwszy, o którym można było tak powiedzieć" twierdzi Rogen. "Być może filmy takie, jak Diner, zapoczątkowały ten trend, ale w Clerks kolesie naprawdę nawijali tak, jak my mówiliśmy między sobą. Mogliśmy przez dziesięć minut słuchać rozmowy o obciąganiu."

"Pamiętam, że oglądałem ten film i myślałem sobie, ‘Jasna cholera! To niesamowite’" mówi Rogen. “Ten facet po prostu to zrobił. Zrobił film o takich facetach, jak my." Pikanterii sprawie dodaje fakt, że obraz Clerks – Sprzedawcy zainspirował Rogena do napisania pierwszego szkicu scenariusza do Supersamca, powtarzającego niektóre wątki z dialogów. Ale realizacja filmu to już zupełnie inna historia.

Seth Rogen, znany jako mistrz improwizacji ma w zwyczaju przelatywać przez sceny, tworząc raczej wariacje na zadany temat niż trzymając się precyzyjnie scenariusza, o dialogach nie wspominając. Współpraca ze Smithem, znanym z żelaznej konsekwencji w odniesieniu do scenariusza, zupełnie nie przypominała tego, do czego aktor przywykł.

Rogen doskonale wiedział, że Smith nie lubi improwizacji - i z tego właśnie powodu wszyscy odradzali mu ten film. Jednak, jak przystało na dwóch dorosłych ludzi, obaj twórcy postanowili się dogadać. Kosztowało ich to niemało trudu i długo na ten temat dyskutowali. Ostatecznie zgodzili się na złoty środek, obiecując sobie, że obaj postarają się zachować możliwie elastyczne podejście.

"Kevin ma zupełnie inny, specyficzny styl" mówi Rogen. "W jego filmach bardzo dużo dzieje się w warstwie wizualnej. Dlatego myślę, że częścią mojej roli, jako aktora, jest uzmysłowić sobie, co rzeczywiście będzie użyteczne, a także wyobrazić sobie, jak obraz będzie zmontowany." Smith pozwolił Rogenowi na dodanie od czasu do czasu kilku żartów. Jednak w przypadku, gdyby aktor chciał coś zdecydowanie zmienić w scenariuszu, powinien był – zgodnie z umową – uzgodnić to wcześniej z reżyserem, by przekonać się, czy ten uzna proponowany element za równie zabawny.

"Cieszyłem się za każdym razem, gdy któryś z moich pomysłów trafiał do scenariusza" mówi Rogen. "Byłem wręcz zaskoczony tym, jak wiele z tych propozycji zostało włączonych do filmu – mam na myśli rozmaite wstawki, które często powstawały podczas kręcenia kolejnych scen."

Dla Elizabeth Banks współpraca z Kevinem Smithem była zupełnie nowym doświadczeniem. Spotkali się u niego w domu i przeprowadzili długą rozmowę na temat filmu, ale nie odbyły się żadne specjalne przesłuchania. "Zapytał mnie po postu: ‘Chcesz to zrobić?’ Nie wierzyłam do końca, że Kevin w tym momencie proponuje mi rolę, więc odpowiedziałam, ‘Tak, pewnie, że chcę.’ Ale tak naprawdę, nie rozumiałam, co się dzieje" opowiada Banks. "A wkrótce potem już oficjalnie dowiedziałam się, że będę filmową Miri."

"Udało nam się wypracować dobrą relację na planie" mówi Banks. "Uwielbiam jego filmy. Przeczytałam mnóstwo scenariuszy komedii i mogę szczerze powiedzieć, że Kevin pisze role prawdziwych, zabawnych kobiet lepiej niż jakiekolwiek inne. Znakomicie odnajduje równowagę między tym, co śmiałe, wyuzdane, a tym, co kobiece i bezpretensjonalne – to rzadka umiejętność i wymaga wyjątkowego talentu."

Traci Lords czytając scenariusz płakała ze śmiechu. "To był najmocniejszy kawałek jaki kiedykolwiek czytałam" mówi. "Naprawdę cholernie śmieszny. Jednym z najbardziej zaskakujących, budzących sympatię i świetnie grających w filmie elementów są dosadne, prowokacyjne dialogi – jak w Supersamcu. Wystarczy, że któreś z tych dzieciaków powie jedno zdanie i po prostu opada ci szczęka — bo to jest taki tekst!"

Gdy Lords dostała propozycję zagrania w filmie Smitha, zgodziła się natychmiast. Na plan do Pittsburgha przyjechała wraz z mężem i czteromiesięcznym dzieckiem. Jej zdaniem było to wyzwanie niepodobne do czegokolwiek, co zagrała w trakcie trwającej piętnaście lat kariery.

WIĘCEJ O PRODUKCJI — CZYLI O SCENACH EROTYCZNYCH

Kevin Smith przyznaje, że "podczas kręcenia scen rozbieranych i odgrywania stosunków seksualnych można czuć się skrajnie niekomfortowo. Ale na planie byli na szczęście ludzie tacy, jak Mewes czy Katie — którzy czują się niezwykle komfortowo w swoich ciałach, czy to ubranych, czy nie – więc nie było tak najgorzej. Oboje właściwie nie mieli nic przeciwko temu, by paradować przed kamerą w stroju Adama i Ewy."

"To świński film dodaje Rogen. "Po postu, dosłownie, widać gołe dupy. Wielu ludzi mówi o swoich filmach, że występują w nich gołe dupy – chyba mają na myśli aktorów, którzy zachowują się jak dupki. A w naszym filmie po prostu s ą gołe dupy."

Elizabeth Banks podobała się praca z Jasonem Mewesem, który zagrał maniaka seksualnego, Lestera – a to przede wszystkim z tego powodu, że jego penis to, jak mówi aktorka "zdumiewająca postać" w filmie. "Chodzi mi o to, że on żył własnym życiem" śmieje się Banks. "Niewielki z niego gość, ale dobrze robi swoją robotę, a Mewes rzeczywiście włożył całą duszę w swoją rolę."

ALE CZY TO WSZYSTKO JEST NAPRAWDĘ TAKIE ŚWIŃSKIE?

W USA Today opublikowany został artykuł zawierający pytanie: “Czy ludzie pójdą obejrzeć ten film " Rozpoczął on dyskusję konserwatystów na temat samego tytułu oraz tego, czy młode pokolenie powinno być narażone na styczność z tego rodzaju propozycjami filmowymi.

"Rozumiem, że ludzie mają problem z tym tytułem, bo znacznie wykracza poza ramy przyjęte w kinie" mówi Rogen. "Ale dziwi mnie, że aż tak się wkurzają."

Elizabeth Banks dodaje, że w innych filmach robiła dużo gorsze rzeczy niż w tym i twierdzi, że Zack i Miri kręcą porno to obraz w zasadzie zabawny i łagodny. Rogen również przyznaje, że zdarzały mu się już bez wątpienia bardziej spektakularne rzeczy, szczególnie jeśli porówna się sceny erotyczne z Zacka i Miri z tymi z Wpadki. "Tutaj mój tyłek nie pojawia się nawet na chwilę" dodaje. "Niepotrzebnie go wygoliłem."

"Moim zdanie ten film jest bardzo stonowany" dodaje. "Czy jest w nim coś, czego nie możemy zobaczyć w innych filmach? Odpowiedź brzmi: nie. A czy jest cokolwiek w tym filmie, co mogłoby być szkodliwe dla kogokolwiek, kto go obejrzy? Znów odpowiedź brzmi: zdecydowanie nie. Uważam, że o wiele bardziej szkodliwe jest oglądanie filmów takich, jak Piła, w których torturuje się kogoś przez czterdzieści pięć minut"

Reżyser stanął przed bardzo trudnym wyzwaniem – musiał wyjaśnić innym ludziom z MPAA, że film jest w rzeczywistości raczej grzeczny. "Nie ma nic naprawdę podniecającego w erotycznych scenach w tym filmie" mówi Smith. "To jest satyra na seks w pornosach, które same w sobie stanowią przekroczenie przyjętych zasad. A my musieliśmy 'przekroczyć to przekroczenie.' Ale w naszym filmie dzieje się to w celach komediowych; nie chodzi o to, by podniecić widzów."

Smith pokazywał film MPAA trzykrotnie. Za każdym razem film był odrzucany na podstawie artykułu NC-17. Nie chcąc nic więcej wycinać, reżyser wybrał inną drogę. Postanowił doprowadzić do uchylenia nadanej filmowi oficjalnie kategorii, nie robiąc żadnych cięć. "To była nasza trzecia apelacja" mówi Smith, nawiązując do dwóch poprzednich starć z MPAA związanych z obrazami Clerks – Sprzedawcy i Dziewczyna z Jersey. "Chociaż w przeszłości odnieśliśmy sukces w uchyleniu kategorii filmu już dwukrotnie, czułem, że w tym przypadku mam tylko 50 procent szans na zwycięstwo. Litościwi sędziowie na widowni uznali jednak, że nasz materiał nie wkracza na obszar zastrzeżony paragrafem NC-17, dzięki czemu zmienili kategorię filmu na R."

W filmie Kevina Smith’a jest plugawe słownictwo i bardzo dosłowne sceny erotyczne. Ale obrazy tego reżysera przede wszystkim dotykają relacji uczuciowych między najlepszymi przyjaciółmi albo romantycznego oczarowania. Nie inaczej jest w przypadku Zack i Miri kręcą porno. Ten film jest zabawny i nieco szalony. Mówi świńskim językiem, ale ma czyste serce.

Przypuszczalnie, wielbicieli twórczości Smith’a poruszy widok Jasona Mewesa, przebranego za Lucka Skyfiutera, biegającego z sex-zabawkami i policzkującago nimi ludzi wkoło.

"Jeżeli miałbym porównać ten film do czegoś, co zrobiłem wcześniej" mówi Smith "to prawdopodobnie najbliżej mu do W pogoni za Amy. To bardzo bezpośredni i świński film ale zarazem szalenie słodki."

"To love story" twierdzi Traci Lords. "To chyba bardzo fajny pomysł, żeby zrobić film którego głównym tematem jest porno, dodać do tego ten dosadny, autentyczny język i jeszcze stworzyć chwytających za serce bohaterów" dodaje Lords. "Sposób, w jaki Seth i Elizabeth pracują razem, ta szczególna chemia pomiędzy nimi oraz sposób, w jaki Kevin to napisał, jak to wszystko przyprawił i w ogóle praca całego zespołu – wszystko to sprawia, że widzowie będą absolutnie uwielbiać ten film. Nie ma w nim niczego obrzydliwego" twierdzi aktorka. "Są szokujące kawałki, ale nie powiedziałabym, że można tu odnaleźć elementy wulgarne. Ten film ma w sobie tyle słodyczy. W swej najgłębszej warstwie jest po prostu naprawdę wyjątkowy."

Katie Morgan podsumowuje, że chociaż film zawiera sceny porno zasługujące na kategorię R, nie traktuje tak naprawdę wcale o porno. "To opowieść o dwojgu ludzi, którzy nie wiedzieli, że się wzajemnie kochają i niespodziewanie odkrywają to" mówi aktorka. "To naprawdę dobry film. A cycki są po to, żeby na nie patrzeć."

SETH ROGEN (Zack) należy do najbardziej dzisiaj rozchwytywanych aktorów i scenarzystów komediowych. Po ogromnym sukcesie dwóch przebojów komediowych, Wpadki oraz Supersamca, uznany został za mistrza w przełamywaniu seksualnetgo tabu na filmowym ekranie. Rogen, równie utalentowany i błyskotliwy jak bracia Wilson, a dodatkowo równie empatyczny, co Ben Stiller, w wieku dwudziestu sześciu lat osiągnął więcej niż wielu aktorów przez całe życie.

Urodzony w Vancouver Rogen prezentował swoje umiejętności w filmach takich, jak Legenda telewizji, Czterdziestoletni prawiczek czy serialu telewizyjnym Luzaki i kujony. Był nominowany do narody Primetime Emmy za występ w Da Ali G Show (2005). Ponadto był współscenarzystą Boskiego chilloutu, który napisał do spółki ze swoim kanadyjskim kolegą, Evanem Goldbergiem. Razem stworzyli też scenariusz do Supersamca. Rogen zagrał także z Adamem Sandlerem w filmie Judda Apatowa Funny People.

ELIZABETH BANKS (Miri Linky) jest jedną z najbardziej wszechstronnych aktorek w swoim pokoleniu. Z łatwością porusza się w szerokim repertuarze – od ról komediowych po dramat. Do najbardziej znanych filmów z jej udziałem należą: Wet Hot American Summer, Niepokonany Seabiscuit, Heights, Czterdziestoletni prawiczek, Vince niepokonany i wszystkie trzy części Spidermana. Aktorka wcieliła się także w postać Dr Kim Porter w zrealizowanym dla NBC serialu zatytułowanym Hoży doktorzy. Widzowie mogli ją podziwiać w takich obrazach, jak Na pewno, by może i Mów mi Dave. Zagrała również postać Laury Bush w biograficznym filmie Olivera Stone'a o George'u Bushu, w którym jej partnerem jest Josh Brolin. Banks wystąpiła także w thrillerze The Uninvited.

TRACI LORDS (Bubbles) ma na swoim koncie imponujący dorobek. Jako nastolatka nakręciła ponad osiemdziesiąt "rozbieranych" filmów, co uczyniło z niej pionierkę łamania barier. Obecnie aktorka i piosenkarka oraz przykładna matka, próbuje dołączyć do grona gwiazd kina – między innymi dzięki gościnnym występom w produkcjach takich, jak Kochane kłopoty, Will i Grace oraz przyjętej bardzo dobrze przez krytykę roli w Melrose Place (1995).

JASON MEWES (Lester) jest znany przede wszystkim z roli dealera kiepskich narkotyków, Jaya (połówki słynnej nierozłącznej pary, którą tworzy wraz z Cichym Bobem) w filmie Clerks – Sprzedawcy. Film wkrótce po premierze stał się kinowym przebojem 1994 roku i wyniósł na szczyty swego twórcę, Kevina Smitha. Jaya uwielbia każdy widz, między innymi za to, że nieustannie i obsesyjnie gada o seksie, ale jego wyuzdane fantazje nigdy nie są realizowane. Mewes wystąpił w innych znanych filmach Smith’a: Szczury z supermarketu, W pogoni za Amy, Dogma, Jay i Cichy Bob kontratakują oraz Clerks – Sprzedawcy 2.

RICKY MABE (Barry) porusza serca nastoletnich fanek, a jego zdjęcia można znaleźć w szkolnych szafkach licealistek. Dwudziestoczteroletni, urodzony w Kanadzie, aktor zadebiutował mając dwanaście lat w filmie Frankenstein i ja, w którym towarzyszył na planie Burtowi Reynoldsowi. Wśród jego sukcesów warto wymienić także role w Nightmare Man, Phantom of the Megaplex, Po prostu uwierz, Trailer Park of Terror i Sticks & Stones Will Break My Heart. Zagrał również Gideona w serialu telewizyjnym Piękni, wystąpił w mini-serialu Killer Wave oraz w sześciu odcinkach Lassie.

CRAIG ROBINSON (Delaney) jest doskonałym aktorem komediowym, a swą popularność zawdzięcza głównie roli Darryla Philbina w serialu Biuro. Zagrał także portiera we Wpadce i Bobby'ego Shada w Idź twardo: historia Deweya Coxa. Wystąpił też w teledysku zespołu Red Hot Chili Peppers “Hump de Bump". Warto przypomnieć też jego role w Bogatych bankrutach, Pohamuj entuzjazm, The Bernie Mac Show oraz Przyjaciołach. Niedawno widzowie mogli podziwiać aktora jako Mathesona w Boskim chilloucie – autorem scenariusza i partnerem Robinsona na planie był Seth Rogen.

KATIE MORGAN (Stacey) zyskała sławę występując w nocnych programach HBO, zwanych Porn 101. Gwiazda filmów dla dorosłych grała również w produkcjach takich, jak: Sunset, Bobby Dazzler, Prisoners and Skywalkers; wszystkie te filmy ukazały się na płytach DVD. Obecnie aktorka debiutuje oficjalnie na wielkim ekranie. Morgan współpracowała ze wszystkimi największymi studiami zajmującymi się produkcją filmów erotycznych, wliczając w to Club Jenna, Hustlera, Penthouse i Playboya.

KEVIN SMITH (reżyseria, scenariusz i montaż)

Smith nakręcił swój pierwszy film, Clerks – Sprzedawcy, za 27.575 dolarów, w New Jersey w 1994 roku. Od tamtej pory trzydziestoośmioletni dzisiaj reżyser, scenarzysta i aktor zrealizował Clerks – Sprzedawcy 2, Szczury z supermarketu, W pogoni za Amy, Dziewczynę z Jersey, Jay i Cichy Bob kontratakują oraz Dogmę. Ostatnio pracował nad filmem zatytułowanym Red State i nie mającym jeszcze tytułu projektem, będącym połączeniem komiksu z science-fiction. Smith znany jest także jako autor komiksów, ma w swoim dorobku między innymi osiem części Daredevil dla Marvel Comics, jak też piętnaście numerów Green Arrow dla DC Comics. Wydał też An Evening with Kevin Smith na DVD.

SCOTT MOSIER (produkcja)

Mosier był producentem, współautorem pomysłów i współmontażystą niemal wszystkich projektów, zrealizowanych przez View Askew Universe, począwszy od 1994 roku, gdy wraz z Kevinem Smithem stworzył prawdziwy kinowy hit, Clerks – Sprzedawcy, pierwszy z siedmiu wielko-ekranowych obrazów tego reżysera. Mosier i Smith są partnerami w ramach View Askew. Mosier wyprodukował wiele filmów Smitha, między innymi Clerks – Sprzedawcy, Szczury z supermarketu, W pogoni za Amy, Dziewczyna z Jersey, Jay i Cichy Bob kontratakują, Dogma i Clerks – Sprzedawcy 2. Wraz z Kevinem Smithem był też współproducentem nagrodzonego Oskarem obrazu Buntownik z wyboru. Mosier wyprodukował również film dokumentalny Steve'a Jamesa, (Hoop Dreams) Reel Paradise, niezależny projekt, którego tematem jest całoroczna wyprawa na wyspę Fidżi, do najbardziej odległego kina na końcu świata. Wśród produkcji Mosiera warto wymienić także reżyserski debiut aktora, Jamesa Franco, zatytułowany The Ape oraz dokument Small Town Gay Bar – przebój festiwalu w Sundance.

DAVE KLEIN (zdjęcia)

Klein wiele razy współpracował z Kevinem Smithem, między innymi na planie pilota Żniwiarza oraz przy produkcji Clerks – Sprzedawcy, W pogoni za Amy, Szczury z supermarketu oraz Clerks – Sprzedawcy 2. Robił również zdjęcia do trzech filmów wyreżyserowanych przez Jamesa Franco. Niedawno skończył pracę nad w realizowanym dla NBC Gemini Division, w którym gra Rosario Dawson. Ostatnimi czasy operator pracował na planie kilku odcinków Gdzie pachną stokrotki. Jego dziełem jest także pilot i dwa sezony State of Grace, zrealizowanego dla ABC. Prócz wymienionych tytułów Klein był operatorem dwudziestu dwóch innych filmów.

ROBERT HOLTZMAN (scenografia)

Robert “Ratface" Holtzman pracuje jako scenograf dla View Askew Films od 1996, gdy dołączył do ekipy realizującej W pogoni za Amy. Stworzył scenografię do filmów Clerks – Sprzedawcy 2, Dziewczyna z Jersey, Jay i Cichy Bob kontratakują i Dogma, a ostatnio do Zack i Miri kręcą porno. Kiedy nie realizuje swych kolejnych doskonałych pomysłów na miejsca akcji najzabawniejszych komedii w historii kina, scenograf jedzie do Filadelfii, gdzie mieszka z żoną, Jenni, oraz dwójką ich dzieci, Avą i Benem. Spędza wtedy czas oglądając telewizję, robiąc wycieczki do zoo i weekendowe wyprawy do Jersey Shore.

SALVADOR PEREZ (kostiumy)

Salvador Perez ma na swym koncie tak znane produkcje, jak filmowa opowieść o wampirach, Pod osłoną nocy i Weronika Mars, a także film Dobosz, wyreżyserowany przez Charlesa Stone'a III, komedia Papi i dziewczyny w reżyserii Lindy Mendozy, familijny film Łapcie tę dziewczynę, komedia Pan 3000, w której wystąpił Bernie Mac oraz filmy George'a Tillmana Jr., Przepis na życie i Siła i honor. Zanim zajął się autorskimi projektami, Perez był asystentem kostiumografa i tworzył kostiumy do fimów takich, jak Gwiezdne wrota, Flinstonowie, Żyleta, Kacper, The Brady Bunch, Ace Ventura: zew natury, Fantom oraz nagrodzona Oskarem epicka opowieść Titanic. Kostiumograf dołączył na stałe do zespołu Smitha po ich wspólnej pracy na planie Weroniki Mars, gdzie reżyser zagrał jedną z ról. Stworzenie kostiumów do Zack i Miri kręcą porno było prawdziwym wyzwaniem, ponieważ wiadomo było, że bohaterowie często będą pokazywani nago. Trzeba było zrobić wszystko, by wyglądali pociągająco również w ubraniach. By zbudować barwny kontrast dla szarego, ponurego miasta, projektując kostiumy Perez zdecydował się na jasną, soczystą paletę. Szczególnie przykuwają uwagę wydziergane na drutach ciuszki, które Miri robi dla siebie i dla Zacka.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC