FILM

Stary, kocham cię (2009)

I Love You, Man

Pressbook

"Stary, kocham cię" to najnowsza komedia Johna Hamburga, twórcy takich przebojów jak "Nadchodzi Polly" czy "Poznaj mojego tatę", dzięki której poznajemy sedno męskiej przyjaźni.

Bohaterem filmu jest Peter Klaven (Paul Rudd), odnoszący sukcesy agent nieruchomości, który zaręczając się z kobietą swoich marzeń, Zooey (Rashida Jones), ku swojemu przerażeniu odkrywa, że nie ma bliskiego przyjaciela, który mógłby zostać jego drużbą. Wkrótce potem rozpoczyna serię dziwacznych i często krępujących "męskich spotkań", dzięki którym ma nadzieję znaleźć prawdziwego kumpla. Poznaje m.in. uwielbiającego zabawę, charyzmatycznego Sydneya Fife (Jason Segel) – zupełne przeciwieństwo samego siebie – z którym szybko nawiązuje nić porozumienia. Jednak, im bliższy staje się Peterowi Sydney, tym bardziej cierpi na tym jego związek z Zooey. Ostatecznie Peter zostaje zmuszony do dokonania wyboru między narzeczoną a nowym kumplem.

Dreamworks Pictures przedstawia produkcję De Line Pictures/Bernard Gayle Productions/Montecito Picture Company, film Johna Hamburga "Stary, kocham cię". W rolach głównych - Paul Rudd, Jason Segel, Rashida Jones, Andy Samberg, J.K. Simmons, Jane Curtin, Jon Favreau i Jaime Pressly. Scenariusz - John Hamburg i Larry Levin, produkcja - Donald De Line i John Hamburg, producenci wykonawczy - Bill Johnson, Andrew Haas, Ivan Reitman, Tom Pollock, Jeffrey Clifford, zdjęcia - Lawrence Sher, scenografia - Andrew Laws, montaż - William Kerr, kostiumy - Leesa Evans, koprodukcja - Anders Bard, muzyka - Theodore Shapiro.

"Chyba nie mam żadnych bliskich kumpli... Jestem bardzo szczęśliwy. To nie jest coś, czego mi brakuje...."
- Peter Klaven

Romantyczne komedie powstają najczęściej wg jednego schematu: chłopak poznaje dziewczynę, chłopak zdobywa dziewczynę, traci ją i odzyskuje. Film Johna Hamburga stawia to klasyczne podejście do tematu na głowie – to komedia opowiadająca o przyjaźni między facetami, którzy są swoim zupełnym przeciwieństwem.

Po oświadczeniu się swojej dziewczynie, Zooey Rice (Rashida Jones), Peter Klaven (Paul Rudd), młody agent nieruchomości z Los Angeles, nagle zdaje sobie sprawę z tego, że w przeciwieństwie do swojej narzeczonej, która natychmiast dzwoni z nowiną do przyjaciół, nie posiada żadnych bliskich kumpli – tak naprawdę w ogóle nie ma kolegów. Po latach bycia facetem skupionym głównie na romantycznych związkach, Peter dowiaduje się, że brak kumpli martwi także Zooey. Rozpoczyna więc pospieszne poszukiwania kolegi, który mógłby zostać drużbą na jego ślubie. Mając za przewodnika brata Robbiego (Andy Samberg), osobistego trenera, który jest gejem i wydaje się wiedzieć co nieco o facetach, Peter rozpoczyna serię katastrofalnych spotkań z facetami i wkrótce poznaje Sydneya Fife (Jason Segel), charyzmatycznego kawalera, który kursuje po tzw. domach otwartych swoich znajomych mając nadzieję na darmowe jedzenie i samotne rozwódki. Peter jest zaintrygowany Sydneyem. Dzięki tej przyjaźni poznaje prawdziwe znaczenie męskich więzi, ale zagraża ona także jego związkowi z Zooey i zmusza do dokonywania trudnych wyborów.

Film "Stary, kocham cię" rozpoczął swój żywot jako scenariusz Larry'ego Levina ("Dr Dolittle") zatytułowany "Zaprzyjaźnijmy się" (Let’s Make Friends) i natychmiast zwrócił uwagę producenta Donalda De Line. "Posiadał klasyczną strukturę komedii romantycznej, a jednak opowiadał o tym, jak 30-letni mężczyzna szuka najlepszego przyjaciela. Nie było do tej pory komedii, która w taki sposób poruszałaby problemy męskiej przyjaźni".

Projekt został przedstawiony reżyserowi Johnowi Hamburgowi, który był jednak w tamtym okresie bardzo zajęty licznymi przedsięwzięciami. "Często rozmawialiśmy wtedy przez telefon, John był zainteresowany scenariuszem i pytał, na jakim jest etapie", wspomina De Line, który był przekonany, co do tego, że to właśnie Hamburg powinien wyreżyserować film. "John jest błyskotliwym scenarzystą i reżyserem komedii. Wszystko, co pisze jest inteligentne i wyrafinowane. Wie, jak robić filmy, które przemawiają dosłownie do każdego."

Po pięciu latach Hamburg zasiadł ostatecznie na krześle reżysera i wkrótce przedstawił własną wersję scenariusza zatytułowaną "Stary, kocham cię".

"Jeśli zobaczysz fajnie wyglądającego faceta, zacznij rozmowę. Zaproś go na męskie spotkanie. Myślę tutaj o lunchu albo drinku po pracy. Żadnych kolacji ani filmów. Nie zabiera się takich facetów do kina na "Diabeł ubiera się u Prady", zrozumiane?
– Robbie (Andy Samberg)

Realizowana w całości w Los Angeles, komedia "Stary, kocham cię" pokazuje miasto w sposób rzadki dla hollywoodzkich filmów. "Dorastałem na Manhattanie, a Los Angeles zawsze mnie fascynowało," wyjaśnia John Hamburg. "Spędziłem tam mnóstwo czasu pracując i mam wrażenie, że postrzegałem to miasto w dosyć romantyczny sposób. Właśnie dlatego osadziłem tam akcję filmu. Żeby zbadać, co kryje się pod jego fasadą."

Jednym z elementów, jakie Hamburg chciał wprowadzić do swojej historii było pokazanie, że to gdzie mieszkasz w tej olbrzymiej metropolii często determinuje to kim jesteś i sprawia, że trudniej jest ci się wyrwać z danego środowiska. "Peter Klaven mieszka we wschodniej części miasta, podczas gdy Sydney daleko na zachodzie - w Venice, które wygląda jak nadmorskie miasteczko," wyjaśnia Hamburg. "Chociaż obaj mieszkają w Los Angeles, łatwo zauważyć, że jeśli ktoś wybiera Venice, jest prawdopodobnie zupełnie inną osobą niż ta, która zdecydowała się zamieszkać o godzinę drogi od oceanu."

Jednym z ulubionych zajęć Sydneya jest spacerowanie z psem (krzyżówką mopsa i beagla) promenadą w Venice, gdzie spotkać można także innych właścicieli czworonogów wyglądających często dokładnie tak, jak ich pupile.

Poszukiwania odpowiednich kombinacji pies/właściciel zakrojone były na dosyć szeroką skalę. "Na castingach pojawiło się ponad 250 osób z psami. Byli tacy, którzy przyjechali ubrani tak, jak ich psy i tacy, którzy mieli na głowie identyczne fryzury. Było to bardzo interesujące, na dosyć dziwaczny, wywołujący gęsią skórkę sposób," mówi jeden z producentów."

Ewidentnie posiadający mnóstwo pieniędzy, Sydney mieszka w skromnym bungalowie przy plaży, gdzie spędza mnóstwo czasu w swojej "jaskini" - przekształconym z garażu fantazyjnym miejscu za domem. To właśnie tam chłopcy mogą pozostać chłopcami i oddawać się nieskrępowanym przyjemnościom. "Jaskinia to miejsce, do którego można uciec od codzienności i znowu poczuć się jak 10-latek", wyjaśnia Rudd.

"Jaskinia to najlepsze centrum spędzania wolnego czasu dla facetów," twierdzi Segel. "Pokój jest pełen wygodnych kanap, książek, płyt CD i DVD. Znajdują się tam także trzy telewizory, znakomity system nagłośnienia i zestaw instrumentów na potrzeby improwizowanych sesji muzycznych.

Zanim spotyka Sydneya, Peter udaje się na kilka dziwacznych – i bardzo zabawnych – męskich spotkań, mając nadzieję na poznanie prawdziwego przyjaciela. Idzie m.in. na mecz L.A. Galaxy, gdzie towarzyszy mu Lonnie, klient jego brata Robbie’go, któremu ten obiecał w zamian darmowy trening. Sprawy szybko przybierają niekorzystny obrót, kiedy Lonnie, właściciel niezwykle wysokiego głosu, którym doprowadza do szału najcierpliwszych, zaczyna głośno skandować i przeszkadzać zawodnikom w grze. Sytuacja staje się tym bardziej napięta, że dochodzi do bójki Lonniego (aktor komediowy Joe Lo Truglio) z kibicami, w którą wciągnięty zostaje także Peter.

Podczas wizyt w jaskini Sydneya, Peter i jego przyjaciel odkrywają, że mają wspólną pasję: rockowe trio Rush. "Zastanawiałem się nad zespołem, który mógłby połączyć tych facetów," mówi reżyser. "Zresztą większość z tych opowieści pochodzi z mojego własnego doświadczenia. Od zawsze byłem wielkim fanem Rush. Wiedziałem, że mają w repertuarze mnóstwo piosenek, które można by umieścić w filmie."

Przyjaciele spędzają mnóstwo czasu grając na instrumentach, ale sytuacja zaczyna robić się poważna, kiedy idą razem na koncert Rush. Filmowcy byli zachwyceni, kiedy grupa zgodziła się pojawić w filmie, debiutując tym samym na dużym ekranie. Koncert został zrealizowany w Avalon Hollywood (historycznym byłym Palace Theater) w czasie jednodniowej przerwy w trasie zespołu w 2008 roku. "Ten wieczór to było wręcz surrealistyczne doświadczenie," mówi producent wykonawczy Andrew Haas. "Na sali koncertowej pełno było fanów Rush. Nie wiem, czy znacie fanów tego zespołu, ale ich energia była po prostu elektryzująca i dała nam siłę na kolejne wyzwania."

"Stary, kocham cię" pokazuje z kombinacją wrażliwości i dziwnego humoru wyzwania, przed jakimi stają dojrzali mężczyźni chcąc się z kimś zaprzyjaźnić. "Ten film zwróci uwagę każdego widza," komentuje Jason Segel. "Ma w sobie zarówno pewną dawkę rubaszności, jakiej szukamy w filmach dla facetów, jak i wrażliwość komedii romantycznej. Kiedy obejrzymy go z dziewczyną, pewnie powie, 'Wybrałeś bardzo uczuciowy film. Sporo o tobie mówi.' I tutaj każdy z nas wygrywa."

"Mam nadzieję, że po obejrzeniu naszego filmu, faceci staną się trochę bardziej otwarci na wspólne chodzenie do kina, dzielenie się popcornem i zwyczajne spędzanie czasu razem," dodaje reżyser.

Paul Rudd (Peter Klaven) - "Role Models", "Potwory i obcy" (Monsters vs. Aliens) – aktor użyczył w filmie swojego głosu, "Wpadka" (Knocked Up), "Chłopaki też płaczą" (Forgetting Sarah Marshall), "40-letni prawiczek" (The 40 Year-Old-Virgin), "Anchorman", "The Ten", teatr - "Three Days of Rain", "Bash", "The Shape of Things", "Long Day’s Journey into Night", "Twelfth Night", "The Last Night of Ballyhoo", telewizja - "Przyjaciele" (Friends) – rola męża Phoebe, Mike'a Hannigana.

Jason Segel (Sydney Fife) - "Wpadka" (Knocked Up), "Chłopaki też płaczą" (Forgetting Sarah Marshall), "Slackers", "Tenacious D in the Pick of Destiny", "SLC Punk", "Can’t Hardly Wait", "Dead Man on Campus", telewizja - "Freaks and Geeks", "Undeclared", "Jak poznałem waszą matkę" (How I Met Your Mother).

Rashida Jones (Zooey) - "Life in Flight", "Little Black Book", "Now You Know", "Meeting Mr. Johnson", "East of A", "Myth of America", telewizja - "Biuro" (The Office), "Unhitched", "Boston Public", "Freaks and Geeks", "Gdyby ściany mogły mówić 2" (If These Walls Could Talk 2), "Chappelle’s Show", "Second Opinion", teatr - "For Colored Girls Who Have Considered Suicide When the Rainbow is Enuf", "Dancing at Lughnasa", "The Odd Couple: The Female Version".

John Hamburg (reżyseria / scenariusz / produkcja) - "Safe Men" - premiera na festiwalu Sundance, "Nadchodzi Polly" (Along Came Polly) oraz scenariusze przebojów "Poznaj mojego tatę" (Meet the Parents) i " Zoolander".

Lawrence Sher (zdjęcia) - "Kissing Jessica Stein", "Garden State", "Dan in Real Life", "The Promotion", "Trucker", "Diukowie hazardu" (Dukes of Hazzard), "The Chumscrubber", "The Hangover".

Theodore Shapiro (muzyka) - "Jaja w tropikach" (Tropic Thunder), "Marley and Me", "Diabeł ubiera się u Prady" (The Devil Wears Prada), "Ostrza chwały" (Blades of Glory), "Mr. Woodcock", "The Girl in the Park", "The Mysteries of Pittsburgh", "Ubaw z Dickiem i Jane" (Fun with Dick and Jane), "The Baxter", "Dziś 13, jutro 30" (13 Going on 30), "Zabawy z piłką" (Dodgeball: A True Underdog Story), "Starsky & Hutch", "Nadchodzi Polly" (Along Came Polly), "You, Me and Dupree", "View from the Top", "Skok" (Heist), "Hollywood atakuje!" (State and Main), "Girlfight".

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC