FILM

Wrogowie publiczni (2009)

Public Enemies

Pressbook

Żaden inny filmowiec nie potrafi poddać analizie psychiki ludzi znajdujących się w ekstremalnych sytuacjach z taką logiką jak robi to MICHAEL MANN, który już od 30 lat pozostaje jednym z najbardziej fascynujących filmowców, a poziom jego maestrii cały czas wywiera nieodparty wpływ na kino.

W swoim najnowszym i jak dotąd najambitniejszym filmie, gangsterskiej sadze Wrogowie publiczni, Michael Mann podejmuje współpracę z jednym z najbardziej utalentowanych współczesnych aktorów JOHNNY’M DEPPEM opowiadając historię szybkiego i niebezpiecznego życia Johna Dillingera – człowieka, którego przestępstwa fascynowały Amerykę znajdującą się w potężnym kryzysie finansowym, złodzieja, który zainspirował pierwszą ogólnokrajową wojnę z przestępczością i dowodził bandą uzbrojonych rabusiów dokonując imponujących napadów na banki. Legendarny, wyjęty spod prawa przestępca ery Wielkiego Kryzysu, John Dillinger posiadał charyzmę, która sprawiła, że, hipnotyzował cały naród.

Obok Johnny’go Deppa w roli Dillingera, którego świetnie zaplanowane napady na bank sprawiły, że stał się celem numer jeden na liście J. Edgara Hoovera (BILLY CRUDUP, Watchmen: Strażnicy), raczkującego w tamtych czasach FBI i jej czołowego agenta Melvina Purvisa (CHRISTIAN BALE, Mroczny rycerz), występuje nagrodzona Oskarem® MARION COTILLARD (Niczego nie żałuję – Edith Piaf) jako jego narzeczona Billie Frechette.

Szukając symbolu, który mógłby odwrócić ich uwagę od codziennych trudności, Amerykanie odnaleźli go w człowieku, który okradał banki z pieniędzy, które jak sądzili, zostały im niesprawiedliwie odebrane właśnie przez instytucje finansowe.

Podczas, gdy przygody gangu Dillingera ekscytowały wiele osób, Hoover uczynił go Wrogiem Publicznym Numer Jeden Ameryki i wysłał agenta Purvisa, aby ten zastawił na niego pułapkę.

Do gangu przyłączył się w tym czasie także socjopata Baby Face Nelson (STEPHEN GRAHAM, Gangi Nowego Jorku) oraz złodziej/porywacz Alvin Karpis (GIOVANNI RIBISI, Między słowami).

Dillinger i jego gang miał jednak nad ludźmi agenta Purvisa sporą przewagę, dlatego dopiero po sprowadzeniu wsparcia z Dallas i zdrady osławionej "Kobiety w czerwieni" (BRANKA KATIC, Big Love) i szefa światka przestępczego Chicago Franka Nitti (BILL CAMP, Reservation Road), Purvis i FBI byli w stanie osaczyć ofiarę.

Sprowadzony do miasta, w którym zakochał się we Frechette i gdzie został ogarnięty obsesją napadów na banki, Dillinger został pokonany na zawsze. Właśnie wtedy, Amerykanie zdali sobie sprawę z tego, że wraz ze śmiercią jednego z bohaterów, narodziła się legenda.

W pozostałych rolach wystąpili - JASON CLARKE (Death Race) jako sprzymierzeniec Dillingera, John "Red" Hamilton; RORY COCHRANE (Wojna Harta) – dobry przyjaciel Purvisa, agent Carter Baum; STEPHEN DORFF (World Trade Center) – członek gangu i pozbawiony emocji zabójca Homer Van Meter; STEPHEN LANG (Gods and Generals) – Agent Specjalny Charles Winstead; JOHN ORTIZ (Miami Vice) – lord świata przestępczego Phil D’Andrea oraz DAVID WENHAM (Władca pierścieni) – członek gangu Harry "Pete" Pierpont.

Film został wyprodukowany przez KEVINA MISHER (Tłumaczka) i Michaela Manna na podstawie scenariusza RONANA BENNETTA (Lucky Break), Michaela Manna & ANN BIDERMAN (Lęk pierwotny) będącego adaptacją książki "Public Enemies" BRYANA BURROUGHA. Zdjęcia – dwukrotnie nominowany do Oskara® DANTE SPINOTTI (Gorączka), scenografia - NATHAN CROWLEY (Mroczny rycerz), kostiumy – dwukrotna zdobywczyni Oskara® COLLEEN ATWOOD (Chicago), montaż - PAUL RUBELL (Zakładnik) i JEFFREY FORD (Breach), muzyka – nagrodzony Oskarem® ELLIOT GOLDENTHAL (Frida).

Wspólny wróg:

Dillinger inspiruje produkcję filmu

"Nie było w nim nic wskazującego na brutalność, żadnych dowodów zebranych przez uzbrojonych policjantów na to, że spędził okres dojrzewania w zakładzie karnym. Nie miał w sobie szyderstwa cechującego przestępców... Kiedy patrzyło się na niego po raz pierwszy... można go było uznać za najbardziej zdumiewający gatunek, jaki można ujrzeć poza ekranem kinowym."

- raport Chicago Daily News z konferencji prasowej dotyczącej Dillingera, jaka odbyła się w więzieniu Lake County Jail, styczeń 1934

Chociaż istnieje mnóstwo książek, piosenek i filmów opowiadających fascynujące historie z czasów Wielkiego Kryzysu, Michael Mann od dawna był zainteresowany pokazaniem tego okresu poprzez doświadczenia kryminalisty, który stał się ludowym bohaterem tamtego pokolenia – Johna Dillingera.

Mann napisał już wcześniej scenariusz o latach 1930-tych w Ameryce, którego bohaterem był osławiony bandyta okradający pociągi i banki, Alvin Karpis. Dlatego też z łatwością potrafił wyjaśnić urok Dillingera: "Był on najprawdopodobniej najlepszym złodziejem napadającym na banki w historii Ameryki, który działał tylko 13 miesięcy. W maju 1933 roku został warunkowo zwolniony z więzienia, a 22 lipca 1934 roku już nie żył. Zresztą Dillinger nie wyszedł tak po prostu z więzienia, ale gwałtownie z dnia na dzień zaistniał w świadomości mieszkańców. Zamierzał zdobyć wszystko i to natychmiast."

Do aresztowania Dillingera, Hoover wyznaczył młodego agenta Melvina Purvisa, którego postać zainspirowała zresztą rysownika Chestera Goulda do stworzenia komiksowego Dicka Tracy. Okazało się jednak, że Dillinger jest dużo bardziej przebiegły niż agenci FBI wychodzi zwycięsko z wydawałoby się niemożliwych sytuacji – m.in. ucieczka z więzienia Lake County Jail w Crown Point, Indiana w marcu 1934 roku czy wymknięcie się Purvisowi w motelu Little Bohemia w północnym Wisconsin w kwietniu 1934 roku. I chociaż jego ludzie nigdy nie wahali się użyć przemocy, rycerski Dillinger często zwracał obywatelom pieniądze podczas napadów na banki i nie przeklinał w obecności zakładniczek.

Uciekając przed wymiarem sprawiedliwości, Dillinger podróżował po kraju z narzeczoną Billie Frechette, wydając olbrzymie ilości pieniędzy i spędzając czas z elitami na Florydzie. Szczęście rabusia skończyło się w kinie Biograph Theater w Chicago w dniu 22 lipca 1934 roku. Kiedy zakończył się pokaz filmu Manhattan Melodrama i Dillinger wyszedł z kina, policjanci dowodzeni przez agenta Purvisa, dzięki zdradzie "Kobiety w czerwieni" (prowadzącej dom publiczny Anna Sage), podziurawili go olbrzymią ilością kul. Jego legenda rozkwitła. 75 lat później status Dillingera jako legendarnego przestępcy jest ciągle nienaruszony. Czy to jako postać na klasycznym zdjęciu, na którym obejmuje ramieniem jednego z podziwiających go stróżów prawa, czy jako jeden z najsławniejszych mieszkańców Chicago, wytworny Dillinger nadal pozostaje ikoną. I nikt nie mógłby być nim bardziej zainspirowany niż człowiek, który dorastał w odległości 160 mil od rodzinnego domu Dillingera w Mooresville, Indiana: aktor o nazwisku Johnny Depp.

Historia gangstera:

Scenografia i zdjęcia do filmu Wrogowie publiczni

"Chciałeś wiedzieć, gdzie on jest, ty głupi glino? Właśnie minąłeś go na State Street. Byłeś za bardzo przestraszony, żeby się rozejrzeć. Siedział w zaparkowanym przy krawężniku czarnym Buicku."

- Billie Frechette

Największym wyzwaniem stojącym przed Mannem okazało się przekształcenie Ameryki z XXI. wieku w świat z wczesnych lat 1930-tych. Do zaadaptowania było 114 różnych obiektów scenograficznych, a ponieważ Dillinger i jego ludzie podróżowali po całym Środkowym Zachodzie, tak zrobiła też ekipa realizacyjna.

Zapalony historyk, scenarzysta/reżyser daje przykład tego, jak łatwo było Dillingerowi wymknąć się z łupami. "Stanowa policja w Indianie posiadała 27 ludzi, na potrzeby całego stanu," wyjaśnia Mann. "Stróże prawa byli słabo opłacani, słabo uzbrojeni i zupełnie nie wiedzieli, co się dzieje w innym stanie, dopóki nie stało się to anegdotą opowiadaną w barach. Złodzieje mogli napaść na bank w Indianie, przejechać granicę stanu, wylądować w Illinois i bez problemu wrócić do domu. Nie istniały przepisy pozwalające na ściganie przestępczości międzystanowej, a federalne służby jeszcze nie istniały."

JOHNNY DEPP (John Dillinger) – zdobywca trzech nominacji Oskara® - Sweeney Todd: Golibroda z Fleet Street (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street), Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl) i Marzyciel (Finding Neverland). Inne filmy z jego udziałem to Piraci z Karaibów: Na krańcu świata (Pirates of the Caribbean: At World’s End), Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest), Charlie i fabryka czekolady (Charlie and the Chocolate Factory) – nominacja do Złotego Globu, The Libertine, Secret Window, Dawno temu w Meksyku (Once Upon a Time in Mexico), From Hell, Blow, Czekolada (Chocolat), Before Night Falls, The Man Who Cried, Jeździec bez głowy (Sleepy Hollow), Dziewiąte wrota (The Ninth Gate), Fear and Loathing in Las Vegas, Donnie Brasco, Dead Man, Don Juan DeMarco, Edward Nożycoręki (Edward Scissorhands) – nominacja do Złotego Globu, Benny & Joon, Ed Wood – nominacja do Złotego Globu, Co gryzie Gilberta Grape'a? (What’s Eating Gilbert Grape), Arizona Dream, Nick of Time, Pluton (Platoon), Cry-Baby, The Brave, The Imaginarium of Doctor Parnassus, Alice in Wonderland, The Rum Diary.

CHRISTIAN BALE (Melvin Purvis) – Imperium słońca (Empire of the Sun), Henry V, Portret damy (The Portrait of a Lady), Tajny agent (The Secret Agent), Metroland, Idol (Velvet Goldmine), All the Little Animals, American Psycho, Shaft, Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin), Reign of Fire, Laurel Canyon, Maszynista (The Machinist), Batman: początek (Batman Begins), The New World, Prestiż (The Prestige), Harsh Times, Rescue Dawn, 3:10 to Yuma, Mroczny rycerz (The Dark Knight), Terminator: Ocalenie (Terminator Salvation).

MARION COTILLARD (Billie Frechette) – Niczego nie żałuję – Edith Piaf (La Vie en Rose) – Oskar®, BAFTA, Bardzo długie zaręczyny (A Very Long Engagement) – francuska nagroda Cezara, Taxi, Dobry rok (A Good Year), Duża ryba (Big Fish), Love Me If You Dare, Innocence.

BILLY CRUDUP (J. Edgar Hoover) – Watchmen: Strażnicy (Watchmen), Mission: Impossible, Trust the Man, Duża ryba (Big Fish), Charlotte Gray, World Traveler, Jesus’ Son, U progu sławy (Almost Famous), Waking the Dead, Dedication, The Good Shepherd, Uśpieni (Sleepers), Wszyscy mówią, kocham cię (Everyone Says I Love You), Inventing the Abbotts, Without Limits, The Hi-Lo Country, teatr - The Coast of Utopia – nagroda Tony, The Pillowman, The Elephant Man, Arcadia – nagroda Koła Krytyków, Bus Stop, Three Sisters, Oedipus, Measure for Measure, The Resistible Rise of Arturo Ui.

MICHAEL MANN (reżyseria, scenariusz, produkcja) – Informator (The Insider) – nominacja do Oskara®, Thief, Manhunter, Ostatni Mohikanin (The Last of the Mohicans), Gorączka (Heat), Ali, Zakładnik (Collateral), Miami Vice, produkcja – The Aviator – nominacja do Oskara® dla Najlepszego Filmu, Królestwo, Hancock. Mann pracował także jako scenarzysta produkcji telewizyjnych - Police Story, Starsky and Hutch, Policjanci z Miami (Miami Vice), Crime Story, oraz Drug Wars: The Camarena Story i Drug Wars: The Cocaine Cartel.

DANTE SPINOTTI, ASC, AIC (zdjęcia) – Informator (The Insider), Tajemnice Los Angeles (L.A. Confidental) – nominacje do Oskara® za zdjęcia do obu filmów, Manhunter, Ostatni Mohikanin (The Last of the Mohicans), Gorączka (Heat), Flash of Genius, Deception, X-Men: The Last Stand, Pinocchio, Czerwony smok (Red Dragon), Włamanie na śniadanie (Bandits), The Family Man, Cudowni chłopcy (Wonder Boys), Szybcy i martwi (The Quick and the Dead), Nell.

ELLIOT GOLDENTHAL (muzyka) – Frida – nagroda Akademii® i Złoty Glob, Across the Universe, Gorączka (Heat), Titus, Batman Forever, Czas zabijania (A Time to Kill), Drugstore Cowboy, Obcy 3 (Alien 3), Wywiad z wampirem (Interview With the Vampire), Michael Collins – nominacja do Oskara®, The Butcher Boy – nagroda krytyków filmowych Los Angeles.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC