FILM

Piła VI (2009)

Saw VI
Inne tytuły: Piła 6, Saw 6

Pressbook

NIECH ZACZNIE SIĘ GRA... SZÓSTY START!

Fabuła horroru "Piła VI" i szczegóły powstania filmu są jedną z najmocniej skrywanych tajemnic Hollywood. Dlatego apetyt na ich poznanie wciąż rośnie... Co ujawnimy dziś?

Rosnące napięcie i niepokojąca atmosfera każdorazowo towarzyszą wprowadzanej na ekrany, strzeżonej niczym skarby Watykanu, opowieści z serii "Piła". Podgrzewają temperaturę! I tak dzieje się od 2004 roku, kiedy to powstała pierwsza część filmu. Każda kolejna odsłona makabrycznego planu psychopatycznego bohatera Jigsawa mrozi krew w żyłach i gromadzi w kinach coraz liczniejszą publiczność. To fenomen, który w kinie grozy nigdy dotąd nie występował! Zmierz się z tym fenomenem. Inaczej nie zrozumiesz współczesności.

Detektyw Hoffmann stał się spadkobiercą przekonań ogarniętego obsesją zabijania Jigsawa. Stosuje także jego metody. Agenci FBI próbują, zachowując środki ostrożności, zbliżyć się do Hoffmanna. Ten podejmuje z nimi śmiercionośną grę, wierząc, że jej finał pozwoli zrozumieć światu plan Jigsawa. Ile ofiar przyniesie to działanie?

W tej części historia zostanie domknięta! "Pojawia się kilku nowych bohaterów. Ten film jest też dużo bardziej brutalny od poprzednich pięciu części. To może być najlepszy z dotychczasowych scenariuszy!" – mówił Mark Burg, producent filmu.

"Piła" miała swą światową premierę w 2004 roku na Festiwalu Filmowym w Sundance, gdzie była wyświetlana w ramach "Park City at Midnight". Geoffrey Gilmore, dyrektor artystyczny festiwalu, mówił, że gdy zobaczył film debiutantów był pod wrażeniem posiadanej przez nich umiejętności manipulowania strachem. "Piła wciąga od pierwszej sceny. To śmiały, inteligentnie skonstruowany i wywołujący totalne przerażenie film" – mówił – "Najbardziej jednak wyróżnia Piłę poważne potraktowanie kwestii moralnych. Ten film nie próbuje po prostu przestraszyć widza, ale usiłuje zmusić go do refleksji nad tym, co byłby gotów zrobić, by ratować swoje życie".

Zdaje się, że właśnie na tym polega prawdziwy fenomen filmu. Jego główny bohater, Jigsaw – Pan Zagadka, wplątuje w swą piekielną, krwawą grę tylko takich ludzi, którzy jego zdaniem nie szanują daru jakim jest życie. Sam mężczyzna jest śmiertelnie chory na nowotwór, dlatego chce udowodnić światu pewne rzeczy. Chce, by ludzie nie pławili się w poczuciu własnej niewinności, tylko żeby stanęli przed pytaniem: Ile krwi jesteś w stanie przelać, by ratować swoje życie? I żeby faktycznie na to pytanie odpowiedzieli. Nie w obliczu hipotetycznej sytuacji, tylko w obliczu śmierci. W obliczu człowieka, którego musisz zabić, bo inaczej on zabije ciebie! Jigsaw ma obsesję na punkcie wartości i sensu życia. Niszczy ludzi. Najpierw ich wiarę w siebie i własne człowieczeństwo, później doprowadzając do sytuacji, w której stają się katami. Jigsaw chce konfrontacji. Jest w tym swoim przekonaniu przerażający. Umiera, ale ma następców. Równie bezwzględnych, działających już bez filozoficznego imperatywu.

Leigh Whannell, twórca oryginalnej fabuły, lubi myśleć o pobudkach głównej postaci w ten sposób: "Choroba nowotworowa Jigsawa sprawiła, że zaczął intensywnie myśleć o tym, co to znaczy być żywym oraz o tym, jak blisko śmierci jesteśmy w każdym momencie naszego życia. Ale nie jest on osobą, która zatrzymałaby się po prostu na formule carpe diem i zadowoliła czymkolwiek, np. podróżą do Europy. Makabryczna gra stała się dla niego odskocznią i pozwoliła spojrzeć na inne osobiste wybory moralne, takie jak przebaczenie czy zemsta. I jakkolwiek pokrętna jest ta gra, jej celem jest pomaganie ludziom. Mając na względzie z jednej strony inklinacje filozoficzne Jigsawa, a z drugiej jego chore podejście do altruizmu, lubię myśleć, że jest on kimś unikalnym w horrorze."

"Piła VI" podobnie, jak jej poprzedniczki łączy w sobie cechy horroru i thrillera. Należy do gatunku określanego jako gore. Ten gatunek ma miliony miłośników na całym świecie i uchodzi za kultowy. Filmy w poetyce gore epatują przemocą, pokazują tortury, w wyniku których leją się hektolitry krwi, przed oczami widzów przewalają się wnętrzności. Ale to "tylko film", w którym wszystko mieści się w granicach konwencji. Strach jest darem, a filmy grozy pomagają wyzbyć się najbardziej ukrytych człowieczych lęków, więc są potrzebne. Po każdej premierze "Piły" media donoszą o przypadkach wzywania pogotowia do kin, bo co słabsi psychicznie widzowie przypłacili seans rozstrojem nerwowym. Dla przykładu po III części "Piły" w brytyjskim mediach Martin Ware, rzecznik brytyjskiej służby ratunkowej ostrzegał: "Nie chcemy nikogo zniechęcać, ale każda osoba, która chce zobaczyć ten film, musi zdawać sobie sprawę na co się decyduje. Jeżeli komuś zaczyna robić się w trakcie seansu niedobrze, czuje przypływ paniki powinien natychmiast wyjść z kina".

"Piłę VI" stworzył bardzo zgrany zespół. Reżyserią zajął się dotychczasowy montażysta poprzednich pięciu części, Kevin Greutert. Dzięki zmianie reżysera na takiego, który ma wielkie doświadczenie w montażu horrorów, film zyskał na dynamice. Napięcie między scenami jest ogromne. Greutert zna się na swoim fachu i VI część "Piły" to udowadnia. Reżyser miał komfort pracy ze znanymi z poprzednich części aktorami. Są tu niemal wszyscy ci, którzy wystąpili wcześniej. Niezrównany Tobin Bell, który wciela się w postać Jigsawa we wszystkich częściach serii. W swoim eseju na temat współczesnych horrorów, zamieszczonym 7 września 2007 roku w L.A. Weekly, krytyk Luke Thomson napisał: "Kreacja Jigsawa stworzona przez Tobina Bella jest cudowna; to najlepszy antybohater horrorów dziejących się w tzw. realnym świecie od czasów, gdy Anthony Hopkins po raz pierwszy wcielił się w Hannibala Lectera". W fabule znalazło się miejsce dla postaci Amandy, spadkobierczyni poglądów Jigsawa, jego niedoszłej ofiary, która jako jedyna przeszła próbę Pana Zagadki i nie przypłaciła jej życiem. Kreująca tę bohaterkę Shawnee Smith już w poprzednich częściach filmu udowodniła, że umie wcielić się w niesłychanie zdeprawowaną postać. W "Pile VI" szczególne miejsce przypadło australijskiemu aktorowi greckiego pochodzenia Costasowi Mandylorowi, który gra w tej części główną rolę. Jest siłą sprawczą wszystkich wydarzeń i rozdziela karty w tej przerażającej historii.

Klimat grozy w kolejnych filmach z serii "Piła" tworzą śmiercionośne pułapki, które są dziełem chorej wyobraźni dwóch ludzi: Davida Hacela ("Piła", "Piła II") i Anthony’ego Ianni, który jest dyrektorem artystycznym i scenografem ("Piła III", "Piła IV", "Piła V", "Piła VI"). Reżyser "Piły V" tak opowiadał o ich konstruowaniu: "Wszystko zaczyna się w momencie, kiedy wszyscy: scenarzyści, reżyser i scenografowie, zabieramy się do pracy, próbując wytrzasnąć skądś pomysł. Robimy różne szkice i zastanawiamy się, która z tych rzeczy zadziała. Te pułapki muszą spełnić wiele różnorodnych kryteriów jednocześnie. Powinny wyglądać na piekielnie groźne, a zarazem być tak bezpieczne, jak to tylko możliwe. Muszą sprawiać wrażenie, że stanowią śmiertelne zagrożenie, ale tak naprawdę nie mogą nikogo zabić. To naprawdę trudne, gdy zaczyna się myśleć o pułapce. To zawsze jest zbiorowy wysiłek. Jason Ehl, budowniczy naszych pułapek, jest inżynierem. Mechaniczne prace wykonuje w swoim warsztacie. To typ szalonego naukowca. Stosuje obróbkę komputerową i tworzy doskonałe mechanizmy w odpowiednich rozmiarach – ostrza, tłoki, zamknięte układy sterujące pomieszczeniem – które sprawiają, że to wszystko działa. Jason jest kimś, kto potrafi złożyć to wszystko do kupy. Pracuje naprawdę bez wytchnienia, uczciwie i porządnie od początku do końca. Kiedy nie jest w swoim warsztacie, pojawia się na planie i wprawia w ruch całą maszynerię. W rzeczywistości wszystko zaczyna się w dziale artystycznym".

Wszystkie te elementy składają się na kultowy film, który od pięciu lat tuż przed Halloween rozpala wyobraźnię milionów miłośników filmów grozy i krwawych horrorów. Tym razem też tak będzie! "Piła VI" to wstrząsająca dawka strachu, okrucieństwa, piekielnie inteligentnej gry. Do tej pory krytycy na całym świecie wymieniają "Piłę" jako jeden z najciekawszych filmów w historii gatunku. Pisali:

Jigsaw jest najlepszym czarnym charakterem od czasu Freddy’ego Krugera.
Lytrules.com

Kompletnie rozstrajający! Czyli dokładnie taki, jaki horror być powinien!
BBC

Twórcy wciąż potrafią zaskoczyć, tworząc jeden z najlepszych współczesnych horrorów."
FEARnet

Seria przypomina ogromną układankę, w której każdy kawałek łączy się ze sobą, dając całościowy, niepokojący obraz. Oto fabuły stanowiące kawałki makabrycznej układanki.

PIŁA

Reżyseria: James Wan
Scenariusz: Leigh Whannell
Na podstawie opowiadania Jamesa Wana i Leigh Whannell

Adam (Leigh Whannell) i Dr. Lawrence Gordon (Cary Elwes) budząc się, zdają sobie sprawę, że tkwią skuci łańcuchami w jakiejś cuchnącej podziemnej łazience. Jeńcy stanowią najnowszy cel eksperymentów psychopatycznego geniusza, znanego jako Jigsaw, który konstruuje wymyślne gry, by zmusić swe ofiary do dokonywania wyborów pomiędzy życiem a śmiercią. Kiedy Adam i Dr. Gordon zmagają się, by rozwikłać tę skomplikowaną układankę, detektyw Tapp (Danny Glover) i jego współpracownica Kerry (Dina Meyer) pracują intensywnie nad określeniem tożsamości Jigsawa. Ale Jigsaw nie działa sam - ma tajemniczego współpracownika, którego perfekcyjnie opracowane plany umożliwiają mu ucieczkę.

W USA Piła weszła na ekrany kin w 29 października 2004 roku. Obraz ten oszołomił obserwatorów przemysłu filmowego, debiutując na trzecim miejscu i zarabiając w ciągu jednego tylko weekendu 18,4 miliona dolarów oraz pozostając w czołowej dziesiątce box office’u przez kolejne cztery tygodnie. Piła, wyprodukowana za zaledwie 1,2 miliona dolarów, święciła triumfy kasowe na całym świecie zarabiając łącznie 102 miliony dolarów (55,1 w kraju; 47,7 za granicą). W ten sposób wywalczyła sobie Nagrodę Publiczności w kategorii dla Najlepszego Filmu na Festiwalu Horrorów i Filmów Fantasy w San Sebastian w 2004 roku. Rozpowszechnianie filmu na DVD i kasetach video rozpoczęto 15 lutego 2005 roku. Piła od razu zadebiutowała na pierwszym miejscu, dzięki sprzedaży 2,8 milionów egzemplarzy w pierwszym tygodniu. Był to najlepiej sprzedający się horror na DVD w 2005 roku.

PIŁA II

Reżyseria: Darren Lynn Bousman
Scenariusz: Leigh Whannell, Darren Lynn Bousman

W kolejnym filmie, Piła II, Jigsaw rozgrywa dwie gry jednocześnie: w jedną uwikłanych jest aż osiem ofiar, które budzą się w rozpadającym domu i muszą rozwiązać przeznaczoną dla nich mistrzowską zagadkę, zanim ich wnętrzności przeżre trucizna; jednocześnie uczestnikiem drugiej gry jest detektyw Eric Matthews (Donnie Wahlberg), którego zbuntowany syn jest jednym z ośmiu jeńców. Wśród porwanych jest także Amanda (Shawnee Smith), której postać została wprowadzona już w pierwszej odsłonie serii i która przeszła przez testy Jigsawa. Zdeterminowany, by ocalić swego syna, detektyw Matthews ucieka się, nie po raz pierwszy zresztą w swym życiu, do brutalności i podstępu. Decyzja o wyborze takiego sposobu postępowania prowadzi go wprost w pułapkę Jigsawa, współpracującego ze swą uczennicą: Amandą.

Piła II weszła na ekrany kin w USA 28 października 2005 roku. Film znalazł się na pierwszym miejscu weekendowych list popularności, zarabiając 31,7 miliona dolarów i przebijając debiut pierwszej części Piły o 12 milionów dolarów, co oznaczało wzrost dochodów o około 60%. Piła II utrzymywała się 7 tygodni w pierwszej dziesiątce amerykańskiej listy przebojów i była najbardziej dochodowym horrorem 2005 roku, dostarczywszy do kas kinowych 87 milionów dolarów. Poza Stanami Zjednoczonymi przyniosła dochód w wysokości 65,9 miliona dolarów. Rozpowszechnianie Piły II na DVD i kasetach video rozpoczęto w Walentynki, 14 lutego 2006 roku; na amerykańskich listach film debiutował na pierwszym miejscu, dzięki sprzedaży 2,5 miliona egzemplarzy już pierwszego dnia i 3,5 miliona egzemplarzy w pierwszym tygodniu. Piła II była nominowana w 2006 roku do Saturn Award w kategorii dla Najlepszego Horroru przez amerykańską Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films, zaś gwiazda filmu, Tobin Bell w tym samym roku uzyskał nominację do MTV Movie Award w kategorii dla Najlepszego Czarnego Charakteru.

PIŁA III

Reżyseria: Darren Lynn Bousman
Scenariusz: Leigh Whannell
Opowiadanie: Leigh Whannell i James Wan

Gdy zaczyna się Piła III, zdrowie już poważnie zawodzi Jigsawa. Przygotowuje on więc swą pełną uwielbienia uczennicę, Amandę, by kontynuowała jego dzieło. Sama Amanda wymyśliła szereg gier, budując różne straszliwe przyrządy sprawdzające instynkt przetrwania u jej ofiar. W jedną z najważniejszych gier zostaje wmieszana kobieta – chirurg, specjalizująca się w operacjach mózgu, Lynn (Bahar Soomekh), która jest zmuszona operować umierającego człowieka. W tym samym czasie pogrążonemu w żalu ojcu, Jeffowi (Angus Macfadyen), zostaje ofiarowana możliwość zrealizowania jego marzeń o zemście. Oczywiście kryje się za tym podstęp. Jak wielu przed nim, Jeff zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami Jigsawa, co pociąga za sobą straszne konsekwencje dla osób, które kocha.

Piła III weszła na ekrany w USA 27 października 2006 roku. Był to numer 1 weekendowych list przebojów, który zarobił 33,6 miliona dolarów, co stanowi najwyższy dochód z premiery w historii Lionsgate. Film pozostał w pierwszej dziesiątce w rankingach w USA przez 4 tygodnie i stał się najbardziej dochodowym horrorem 2006 roku, bijąc rekordy kasowe w wysokości 80,2 milionów dolarów wpływów. Poza USA Piła III zarobiła łącznie ponad 100 milionów dolarów i była pierwszym filmem wyprodukowanym przez Lionsgate, który debiutował na pierwszym miejscu w Wielkiej Brytanii, gdzie przyniósł 4,9 milionów dolarów dochodu w ciągu premierowego weekendu. Piła III ukazała się na płytach DVD i kasetach video 23 stycznia 2007 roku, debiutując na pierwszym miejscu, dzięki sprzedaży 1,6 milionów egzemplarzy w USA i Kanadzie pierwszego dnia, a 2,5 miliona egzemplarzy w ciągu pierwszego tygodnia. Jest na najlepszej drodze, by stać się najlepiej sprzedającym horrorem na DVD w 2007 roku. Piła III była nominowana przez amerykańską Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films do Saturn Award w kategorii dla Najlepszego Horroru 2007 roku, a Tobin Bell otrzymał nominację do MTV Movie Award dla Najlepszego Czarnego Charakteru 2007 roku. Bell i Shawnee Smith otrzymali razem nominację do Spike TV Scream Award dla Najbardziej Niegodziwego Czarnego Charakteru (wręczenie nagród odbyło się 23 października 2007).

PIŁA IV

Reżyseria: Darren Lynn Bousman;
Scenariusz: Patrick Melton, Marcus Dunstan
Opowiadanie: Patrick Melton, Marcus Dunstan i Thomas Fenton

Choć Piła IV nie jest prequelem, Jigsaw, który umarł na końcu "trójki", wciąż pozostaje tu najważniejszą postacią. Jak mówi reżyser, Darren Lynn Bosman: "Śmierć Jigsawa w trzeciej części Piły postawiła przed nami zasadnicze wyzwanie twórcze, bardzo emocjonujące zresztą. W tym filmie musieliśmy wymyślić coś naprawdę inteligentnego, coś innego, żeby nie wpaść w pułapkę sequelu ani nie popaść w autoparodię. Piła IV otworzyła możliwość, by dopowiedzieć wcześniejsze wątki oraz zagłębić się jeszcze bardziej w historię Jigsawa, jego rozumowanie i obsesje. Docieranie do wiedzy o tym, kim jest Jigsaw, naszym zdaniem, wystarcza, by przeżyć dość przerażającą wyprawę."

PIŁA V

Reżyseria: David Hackl
Scenariusz: Patrick Melton, Marcus Dunstan
Opowiadanie: Patrick Melton, Marcus Dunstan

Hoffman (Costas Mandylor) to ostatnia osoba, która przeżyła upiorną grę Jigsawa. W rzeczywistości to właśnie on kontynuuje plan Pana Układanki… Reżyser David Hacel wykazał się diaboliczną wyobraźnią.

TOBIN BELL (Jigsaw) urodził się 7 sierpnia 1942 roku w Nowym Jorku. Aktorstwo ma we krwi. Jego matką jest brytyjska aktorka Eileen Bell. Dlatego, gdy podjął studia u Lee Strasberga i Ellen Burstyn w nowojorskim Actors’ Studio, a później kształcił się w Neighbourhood Playhouse, nikt z rodziny i przyjaciół się nie dziwił. Bell wiedział od zawsze, że będzie aktorem. Początkowo ciągnęło go do teatru. Występował w repertuarze szekspirowskim i święcił triumfy na nowojorskim festiwalu szekspirowskim. Grał na scenach New York Public Theater, Ensemble Studio Theater, Playwright’s Horizons. Późnej zaczął grać w filmach i w serialach telewizyjnych.

Na dużym ekranie po raz pierwszy pojawił się u schyłku lat 80. Zagrał wówczas agenta FBI w głośnym filmie "Mississippi w ogniu" Alana Parkera. Dwa lata później, w 1990 roku wcielił się w postać kuratora sądowego w obrazie Martina Scorsese "Chłopcy z ferajny", w którym główną rolę zagrał Robert De Niro. Jednak Bell nie zawsze grał bohaterów pozytywnych. Przeciwnie! Przecież międzynarodową sławę i trwałe miejsce w historii kina grozy zawdzięcza roli Jigsaw’a, czyli Pana Zagadki, czarnego charakteru z serii kultowych horrorów "Piła". Za udział w tych filmach był dwukrotnie nominowany do nagrody MTV Music Awards "Złoty Popcorn" w 2006 (za "Piłę II") i 2007 roku (za "Piłę III") w kategorii: czarny charakter.

Kreacją aktorską w kolejnych częściach "Piły" i udziałem w filmie "Unabomber" udowodnił, że jest aktorem, który doskonale sprawdza się w rolach wymagających doskonałego warsztatu i umiejętności wniknięcia w psychikę nawet najbardziej skomplikowanego bohatera.

Zagrał w kilkudziesięciu filmach m.in.: "Pechowa przesyłka", "Czwarte Piętro", "Good Neighbour", "Czarna Maska 2: Miasto masek", "Zwariowani detektywi", "Pełnia zła" i "Powerplay". Do najciekawszych ról, które stworzył należą: Jigsaw (oczywiście!) w kolejnych częściach "Piły", David Ferrie w "Ruby", Mendoza w "Na linii ognia", Nordic w "The Firm", rewolwerowiec Dog Kelly w "Szybkich i martwych", Luciano Morano w "Seryjnym zabójcy". Ma na swoim koncie także wiele ról serialowych w produkcjach telewizyjnych: "Prezydenckim pokerze", "Obrońcy", "Rodzinie Soprano", "Czarodziejkach", "Once and Again", "Z archiwum X", "Gwiezdnych wrotach", "Ostrym dyżurze", "Nikicie", "Nowojorskich gliniarzach", "Szpitalu dobrej nadziei". Widzowie kojarzący go zwykle z poważnymi rolami mogą także zobaczyć komediowe wcielenie aktora w "Kronikach Seinfelda", a także posłuchać jak dowcipnie użyczył głosu Zaragosie w filmie animowanym wytwórni DreamWorks "Droga do El Dorado", a w 2003 roku wystąpił w teledysku do piosenki "Without Me" Eminema.

COSTAS MANDYLOR (Hoffman) przyszedł na świat 3 września 1965 roku w Melbourne. Jest Australijczykiem greckiego pochodzenia, dlatego biegle posługuje się i angielskim, i greckim. Zawodowo grał w piłkę nożną i wiązał swoją przyszłość jedynie z footballem. Jednak jako 21-latek doznał poważnej kontuzji, dlatego musiał pożegnać się z marzeniami o karierze sportowej. Nie poddał się i uznał, że skoro nie może zostać piłkarzem, zostanie aktorem. W 1987 roku przeprowadził się do Hollywood. Dwa lata po przeprowadzce zaistniał. Wywalczył sobie drugoplanową rolę w dramacie o Holocauście, Triumf ducha w reżyserii Roberta Younga. Zagrał u boku Willema Dafoe i zaczął być zauważany w branży. Dwa lata później Oliver Stone obsadził go w roli włoskiego arystokraty w biograficznym filmie The Doors poświęconym karierze tytułowej, kultowej kapeli i jej lidera Jima Morrisona. Rok później (w 1992 roku) zaczął występował w głośnym serialu telewizyjnym "Gdzie diabeł mówi dobranoc". Wcielił się w rolę Kenny’ego Lacosa. Wystąpił w "Gangsterach", "Wojownik gwiazdy północy", "Last Exit to Earth". Zagrał także u boku Denzela Washingtona w wysokobudżetowym filmie akcji "Zabójcza perfekcja". Jest gwiazdą emitowanego od 2004 roku serialu "Siódme Niebo". W 2000 roku tygodnik "People" uznał go za jednego z najbardziej seksownych mężczyzn. Dziewięć lat wcześniej na stronach tego samego tygodnika jego nazwisko znalazło się w rankingu 50 najpiękniejszych mężczyzn świata.

BETSY RUSSELL (Jill) urodziła się 6 września 1963 roku w San Diego w Kalifornii. Spędziła tam całe dzieciństwo i młodość. Jednak nazajutrz po skończeniu szkoły (!) przeprowadziła się do Los Angeles. Jako nastolatka występowała w reklamach, więc była przekonana, że po przenosinach do LA szybko zostanie dostrzeżona.

Faktycznie dość szybko znalazła angaż w produkcjach klasy B. Występowała w telewizyjnych hitach: "Drużyna A.T.J. Hooker" i "Family Ties". Pojawiała się gościnnie w pojedynczych odcinkach znanych seriali. Na dużym ekranie zadebiutowała w 1982 roku w obrazie "Zróbmy to", rok później zagrała w popularnym wśród nastoletniej publiczności filmie erotycznym "Prywatna szkoła". Wystąpiła w kilku filmach dla młodzieży ("Urwis w spódnicy" (1985), dwie części "Obozu Cheerleaderek" (1987, 1990). Występowała na ekranie do końca lat 90. Wówczas zrobiła sobie przerwę i poświęciła swój czas wychowaniu dwóch synów. Powróciła w 2006 roku. I był to spektakularny come back w filmie "Piła III". Wcieliła się w rolę żony Jigsawa – Jill Tuck. Od tej pory wystąpiła we wszystkich kolejnych częściach kultowego horroru.

SHAWNEE SMITH (Amanda) urodziła się 3 lipca 1970 roku w mieście Orangeburg w Karolinie Południowej. Zadebiutowała w wieku 12 lat rolą tancerki w musicalu Annie. Trzy lata później zdobyła uznanie za swą kreację w telewizyjnym filmie "Crime of Innocencie". Za tę rolę w 1985 roku otrzymała nagrodę Youth in Film. Wówczas zdecydowała, że będzie aktorką. Studiowała w Los Angeles' Playhouse West na wydziale aktorskim. Zajęcia były tam prowadzone między innymi przez Boba Carnegie czy Jeffa Goldbluma.

Początkowo ciągnęło ją w stronę teatru. I odnosiła sukcesy. Krytycy dobrze pisali o jej rolach i spektaklach, w których wystąpiła. Szczególnie po udziale w przedstawieniach "To Gillian on her 37th Birthday" i "The Hands of its Enemy" z Richardem Dreyfusem posypały się pozytywne recenzje. Wkrótce jednak zaczęła otrzymywać role w filmach i teatr zszedł na drugi plan. Wystąpiła w takich filmach, jak: "Żelazny orzeł", "Summer School", "Blob zabójca", "Kim jest Harry Crumb?", "Godziny rozpaczy", "Zostawić Las Vegas". W telewizji wystąpiła między innymi w serialach: "Jackie Collins – Uśmiechy losu", "Bastion", "Lśnienie", "Jak pan może, panie doktorze?". W horrorach z serii "Piła" występuje od początku, czyli od 2004 roku, kiedy powstał pierwszy film legendarnej dziś serii. W pierwszych częściach występowała jako jedyna ofiara Pana Zagadki, której udało się przeżyć. Potem stała się pomocnicą i powiernicą psychopatycznego bohatera. Można ją było również zobaczyć w dwóch superprodukcjach Michaela Bay’a: "Armagedon" i "Wyspa".

Jej drugą pasją jest muzyka. Jest liderką punkowo-metalowego zespołu Fydolla Ho. Jej piosenka znalazła się na ścieżce dźwiękowej do "Piły II".

KEVIN GREUTERT (reżyseria) filmem "Piła VI" zadebiutował jako reżyser. Z nieprawdopodobną produkcją, jaką jest horror z serii "Piła" jest związany od samego początku, czyli od 2004 roku. Dotychczas we wszystkich poprzednich częściach filmu występował w roli montażysty, jednak producenci uznali, że wie o tej serii wszystko i jak nikt inny sprawdzi się w roli reżysera VI części. Podjął się tego zadania, sprostał mu brawurowo i jak pisze na swojej stronie internetowej www.kevingreutert.com swoje dzieło uważa za pełne, skończone, wspaniałe i "kocha ten film". I oczywiście, jak każdy "artystyczny ojciec" wznosi toast (szampanem, a jakże!) za powodzenie swojego dzieła. Trafił do zawodu właściwie w 2004 roku, a "Piła" była pierwszym zmontowanym przez niego filmem, który trafił do obiegu kinowego. Od tej pory jest popularnym montażystą horrorów. Ma na swoim koncie montaż takich obrazów, jak: "Pokój 6" ("Room 6", 2006), "Nieznajomi" (The Strangers, 2008) z Liv Tyler.

DAVID A. ARMSTRONG (zdjęcia) z branżą filmową jest związany właściwie od chwili skończenia osiemnastu lat. W 1982 roku na Uniwersytecie Kalifornijskim zrealizował swój pierwszy projekt filmowy. Odtąd wiedział, że zrobi wszystko, by pracować w filmie. Zdeterminowany zaczął włóczyć się po planach filmowych i imał się różnych zajęć, byleby tylko być na planie filmowym. Jego upór został nagrodzony. W 1985 roku trafił do California Institute of the Arts. Studia skończył trzy lata później, a w 1990 roku dołączył do I.A.T.S.E. Local 600 (International Cinematographers Guild) jako pomocnik operatora. Ponieważ chciał kontynuować studia i uzyskać odpowiednie tytuły naukowe w 1996 roku został przyjęty do światowej sławy Amerykańskiego Instytutu Filmowego (A.F.I.). Dwa lata później uzyskał, tak bardzo przez niego pożądany stopień magistra w dziedzinie kinematografii. Zaczął zdobywać nagrody. Był pierwszym studentem, który zdobył Inaugural Heritage Award przyznawaną przez American Society of Cinematographers (ASC) podczas 26. edycji Student Academy Awards w 1999 roku. Jego film "John" zdobył także Student Academy Award Gold i znalazł się w finałowej dziesiątce filmów zgłoszonych i rozpatrywanych przez Akademię z okazji 72-ego rozdania Oscarów. Pozwoliło mu to nakręcić krótkometrażowy film fabularny: "P.S. Your Cat is Dead", w reżyserii i z udziałem Steve’a Guttenberga.

MARK BURG (producent) współtwórca Evolution Entertainment i Twisted Picture. Udało mu się zgromadzić u siebie dużą grupę zdolnych twórców średniego i młodego pokolenia. Zaczynał jako prezes Island Picture. Zrealizował wówczas między innymi filmy: "Bull Durham", "Amatorzy sportu", "Fałszywa ofiara". Po kilku latach założył z Orenem Koleusem, swoim przyjacielem, także producentem, Evolution. Razem wyprodukowali obrazy: "John Q", "Miłość jest za darmo", "Głupi i głupszy", "Dobre rady" i nominowany do nagrody Emmy serial zrealizowany dla CBS – "Dwóch i pół". "Piłę" wprowadził do kin w 2004 roku we współpracy z Lionsgate Films i Twisted Pictures. Razem z Twisted Pictures zrealizował także "Catacombs" i dwie kolejne części "Piły".

OREN KOULES (producent) na początku lat 90. przyjechał do Kalifornii i zajął się produkcją filmów. Został partnerem Dale’a Pollocka w Peak Productions. Wspólnie dla wytwórni Paramount wyprodukowali dwa filmy: thriller "Desperatki" z Jadą Pinkett-Smith i Queen Latifa oraz "Panią Winterbourne". Potem z Markiem Burgiem założył Evolution Entertainment, w którym wspólnie wyprodukowali "Piłę", jeden z najbardziej kasowych filmów 2004 roku.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC