W kontynuacji komediowego przeboju “Agent XXL 2” Martin Lawrence ponownie wciela się w swą ”największą” rolę – tajnego agenta, który w przebraniu energicznej niani zwanej ”Mamuśką” rozwiązuje skomplikowane zagadki kryminalne.
O ile w pierwszym filmie grany przez Lawrence’a agent Martin Turner zastawiał pułapkę na brutalnego włamywacza, o tyle tym razem musi zapobiec katastrofie na dużo większą skalę, w grę wchodzi bowiem przestępczy atak na system bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych. A jakby tego było mało, Turner cały czas musi grać rolę oddanej niani i gospodyni przeciętnej amerykańskiej rodziny, która nie podejrzewa nawet, kogo zatrudniła...
Malcolm Turner zatrudnia się jako gosposia w rodzinie Toma Fullera (Mark Moses), którego posądza o zaprojektowanie groźnego wirusa komputerowego, otwierającego dostęp do najtajniejszych akt rządowych. W przebraniu Mamuśki przeprowadza się do domu Fullerów i roztacza troskliwą opiekę nad żoną Toma, Leah (Emily Procter) i trójką ich dzieci: małych Andrew i jego dwiema starszymi siostrami, Carrie i Molly. Szybko przekonuje się, że jako gosposia ma ręce pełne roboty – musi nie tylko śledzić poczynania Toma, lecz także sprzątać, gotować i dbać, by dzieci Fullerów nie zapomniały o swych licznych obowiązkach. A wszystko to w przebraniu Mamuśki, która zastawia sidła na przestępców, odwiedza elegancki salon piękności dla kobiet, prowadzi konkurs dla nastolatek i dzielnie stawia czoła przeciwnościom losu...
Decyzję o realizacji ”Agenta XXL 2” podjęto po ogromnym sukcesie pierwszego filmu, który przyniósł ponad 200 milionów dolarów wpływów światowych, a z Martina Lawrence’a uczynił jednego z najpopularniejszych aktorów komediowych współczesnego kina.
Zdaniem Lawrence’a nietrudno wskazać przyczyny tego sukcesu. Jak mówi: ”Każdy z nas zna kogoś takiego, jak Mamuśka. Mamuśka jest szczera aż do bólu, a przy tym wzrusza i bawi do łez”.
Reżyser John Whitesell dodaje: ”Każdy może utożsamiać się z Mamuśką, która przekracza wszelkie ograniczenia rasowe, etniczne, a nawet religijne. Każdy ma w swoim życiu kogoś takiego, jak ona”.
Kluczem do sukcesu całego przedsięwzięcia jest oczywiście niepospolity talent komediowy Martina Lawrence’a. Reżyser John Whitesell mówi: ”Martin do perfekcji opanował role kobiece, często bowiem występuje w nich na estradzie. Wie, co czuje kobieta; wie, co to znaczy być jedną z nich”.
Martin Lawrence mówi: ”Inspiracją były dla mnie kobiety, które przewinęły się przez mój dom w dzieciństwie. Mój dom rodzinny pełen był mocnych kobiet – moja mama, babka, siostry. Pomogły mi one ukształtować ekranowy wizerunek Mamuśki i postaci kobiecych, w które wcielam się na estradzie”.
Lawrence przyznaje, że decyzji o powtórzeniu roli Mamuśki nie podjął automatycznie: ”Czekałem na odpowiedni scenariusz. Wiedziałem, że musi on być śmieszny. I to bardzo. Na szczęście był” – mówi.
”Zdawaliśmy sobie sprawę, że kontynuacja musi być równie śmieszna, co oryginał, dlatego też z jej realizacją zwlekaliśmy aż pięć lat. Tyle bowiem czasu zajęło nam dopracowanie scenariusza i znalezienie luki w napiętym harmonogramie Martina Lawrence’a” – mówi producent David T. Friendly.
Lawrence przyznaje, że największym wyzwaniem były dla niego długie godziny spędzane w charakteryzatorni, w ciągu których zmieniał się z czterdziestoletniego mężczyzny w puszystą siedemdziesięciolatkę. Jak mówi: ”Nie wiem, czy to normalne paradować dzień w dzień z wielką gębą i obwisłą szyją. Proszę mi wierzyć, nie jest to łatwe. Muszę jednak przyznać, że bardzo pomogło mi to wcielić się w postać, którą grałem”.
Z pomocą przyszli aktorowi charakteryzatorzy. Odpowiedzialny za aplikacje specjalne Wesley Wofford mówi: ”Najpierw zdjęliśmy odlewy jego twarzy i ciała, na podstawie których przygotowaliśmy cementową replikę Mamuśki. Odlew ciała wysłaliśmy następnie do wydziału kostiumów specjalnych, który przygotował pogrubiające ‘skafandry’ z pianki, gumy, siatki i spandexu. Zaprojektowano je tak, by zapewnić aktorowi swobodę ruchów. Po wymodelowaniu poszczególnych części ciała, grup mięśni i zwałów tłuszczu, wyprodukowano skórę z pianki lateksowej. Skórę tę pomalowano specjalnymi barwnikami na odcień zbliżony do karnacji Martina Lawrence’a. Odlew głowy aktora przesłaliśmy z kolei do wydziału rzeźby i charakteryzacji, gdzie dopracowano takie detale, jak grubość skóry i mimika twarzy. Finalne aplikacji wykonano z silikonu. Tworzyły one dziewięcioczęściową maskę, którą nakładano na twarz aktora”.
Codziennie Lawrence spędzał godzinę i czterdzieści pięć minut w charakteryzatorni, gdzie dwoje wizażystów przyklejało mu do twarzy silikonowe aplikacje, malowało je na odcień skóry, a na całość nakładało upiększający makijaż. Każdego dnia przygotowywano nowe aplikacje – ich usuwanie z twarzy aktora zajmowało pół godziny. Zdjęte aplikacje nie nadawały się do ponownego wykorzystano, wyrzucano je więc po usunięciu.
Lawrence nosił na planie trzy różne ”pogrubiające skafandry” z pięcioma kompletami rąk i nóg. Na potrzeby aktora, jego dublerów i kaskaderów wykonano w sumie ponad 925 indywidualnych aplikacji.
John Whitesell przyznaje, że praca z Martinem Lawrence i jego ekranowym alter ego była dla niego nie lada przeżyciem: ”Martin potrafi rozbawić do łez i rozumie istotę komedii jak nikt inny na świecie, grana przez niego postać żyje więc własnym życiem. Emanuje niezwykłą energią i wiele wnosi od siebie – każdego dnia na planie czymś nas zaskakiwał”.
David T. Friendly dodaje: ”Martin genialnie improwizuje. Często dodaje do sceny coś, czego nie ma w scenariuszu – jakiś drobiazg, który czyni ją o niebo lepszą i dużo zabawniejszą”.
Mamuśka przypadła do gustu wszystkim na planie, a zwłaszcza samemu Lawrence’owi. Aktor mówi: ”Podoba mi się w niej to, że jest szczera i prostoduszna. Nie boi się nosić bikini, warkoczyków a la Bo Derek i grać roli seksownej kobiety na plaży. Nie ma zresztą roli, której by się nie podjęła. Cokolwiek robi, nikt jej w tym nie dorówna. Jest niepowstrzymana i niezawodna. Każdemu spieszy z pomocą. Gdy Mamuśka dostrzega, że rodzinie Fullerów grozi rozpad, Malcolm uświadamia sobie, że nie chce, by jego własna rodzina stała się taka, jak ta. Pomaga więc Fullerom na powrót zbliżyć się do siebie, dzięki czemu sam docenia więź, która łączy go z własną żoną i dziećmi”.
John Whitesell dodaje: ”Malcolm i Fullerowie uświadamiają sobie, że jeśli chcesz, by dobrze ci się żyło, musisz nad tym ciężko pracować – musisz poznać prawdziwe znaczenie pojęć takich, jak porozumienie, cierpliwość i miłość. Gdy Malcolm zakłada kostium Mamuśki, na jaw wychodzą jego prawdziwe uczucia. Grany przez niego bohater przechodzi transformację nie tylko fizyczną, ale i duchową”.
W pierwszym filmie grany przez Lawrence’a Malcolm Turner był nieustraszonym tajniakiem, który nie wahał się podjąć ryzyka, tym razem jednak musi łączyć obowiązki policjanta z obowiązkami męża i ojca. Reżyser John Whitesell mówi: ”Gdy Malcolm przebiera się za nianię i zaczyna obserwować swą nową ‘rodzinę’, uświadamia sobie, że można łączyć pracę z życiem rodzinnym i nikt nie musi na tym ucierpieć”.
Reżyser nie znajduje słów uznania dla swych aktorów. Jak mówi: ”Nia Long, która gra Sherrie Turner, żonę Malcolma, jest nie tylko piękna i seksowna, lecz także silna, oddana swej pracy i niezwykle sympatyczna. Ona i Martin tworzyli idealny duet. Współpracownika i przyjaciela Malcolma, Kevina, gra Zachary Levi, zdobywający sobie coraz większe uznanie aktor komediowy, który już wkrótce zostanie gwiazdą pierwszej wielkości. Zack emanuje entuzjazmem i energią, wręcz atakuje każdą scenę, w której się pojawia. Leah Fuller, przerażoną żonę i matkę, gra Emily Proctor z serialu TV ‘Kryminalne zagadki Miami’. Emily jest świetną aktorką komediową, bo nie próbuje być śmieszna, a wręcz przeciwnie – wyczyny Mamuśki przyjmuje z kamienną twarzą, co staje się dodatkowym źródłem humoru w naszym filmie. Toma Fullera, wroga Mamuśki, gra Mark Moses z serialu ‘Gotowe na wszystko’. Tom to podejrzana postać, Mark przydał mu więc nieco niepokojących cech, a przy tym pozostał w pełni przekonywający jako kochający ojciec rodziny. Natychmiast uderzył we właściwy ton”.
Producent David T. Friendly ma nadzieję, że widzowie wyjdą z ”Agenta XXL 2” nie tylko rozbawieni, lecz także usatysfakcjonowani emocjonalnie: ”W naszym filmie liczą się oczywiście przede wszystkim gagi, podkreślamy w nim jednak także znaczenie rodziny i wszelkich związków międzyludzkich. Pokazujemy, jak ważne jest harmonijne łączenie pracy z obowiązkami rodzinnymi”.
Reżyser John Whitesell dodaje: ”Nasz film pokazuje, że jeśli trochę się rozluźnimy i spojrzymy na życie z przymrużeniem oka, będziemy dużo szczęśliwsi. Nie mogę się z tym nie zgodzić”.
JOHN WHITESELL
wyreżyserował i wyprodukował ponad 200 odcinków popularnych seriali telewizyjnych, wśród których były: ”A Different World, Coach”, ”Prawo i porządek”, ”Roseanne” (dwa sezony), ”Cosby”, ”Blossom”, ”The John Laroquette Show”, ”Damon”, ”Providence”, ”Jack i Jill” oraz ”Grounded For Life”. Ma w dorobku następujące filmy kinowe: ”Calendar Girl” (video: ”Randka z Marylin Monroe”) z Jasonem Priestlyem i Joe Pantoliano, ”See Spot Run” (video: ”Agencie, podaj łapę”) z Davidem Arquette i Michaelem Clark Duncanem i ”Malibu’s Most Wanted” (video), w którym wystąpili: Jamie Kennedy, Ryan O’Neal, Taye Diggs i Anthony Anderson. Karierę rozpoczynał jako kierownik produkcji seriali TV: ”Search for Tomorrow”, ”Another World” i ”Guiding Light”, za który otrzymał nagrodę Emmy.
DON RHYMER
jest scenarzystą odcinków seriali TV: ”Bagdad Cafe”, ”Karolina w mieście”, "Świat pana trenera", ”Hearts Afire”, ”Fired Up” i "Evening Shade". Ma w dorobku filmy kinowe: ”All In”, ”The Honeymooners” (video: ”Bardzo długa podróż poślubna”), ”Śnięty Mikołaj 2”, ”Agent Cody Banks 2: Destination London” (video: ”Agent Cody Banks 2”), ”Agent XXL” i ”Carpool” (video: ”Bajzel na kółkach”).
DARRYL QUARLES
jest autorem scenariuszy do odcinków seriali TV "Amen", "Family Ties", "Growing Pains", "Cleghorne", "Bajer w Bel Air" i "The Parent Hood" oraz filmów: ”Agent XXL”, "Soldier Boy" i "Czarny rycerz".
MARK IRWIN
jest autorem zdjęć do m.in. następujących filmów: ”Say It Isn’t So” (video: ”Powiedz, że to nie tak”), ”Ja, Irena i ja” "Sposób na blondynkę" "Głupi i głupszy" i "Kręglogłowi" braci Farrelly, pięciu filmów Davida Cronenberga: "Scanners" (video, TVP: "Telepaci"), "The Brood" (video: "Pomiot"), "Mucha", "The Dead Zone" (video, TVP: "Martwa strefa") oraz "Videodrome" (TVP: "Videodrome"), a także: ”Freddy Got Fingered” (video: ”Luźny gość”), ”American Pie 2”, ”Osmosis Jones” (video: ”Osmosis Jones”), ”Old School”, ”Malibu’s Most Wanted” (video), ”Straszny film 3”, ”The Ringer”, ”Grandma’s Boy”, "Ostra jazda", "Zakochana złośnica", "Youngblood" (video, TVP: "Youngblood"), "Passenger 57" (video, TVP: "Pasażer 57"), "Steel" (video: "Stalowy rycerz"), "Robocop 2", "Bat 21" (video, TVP: "Bat 21"), "The Blob" (video: "Blob - zabójca") oraz trzech filmów Wesa Cravena: "Nowy koszmar Wesa Cravena", "Wampir w Brooklynie" i "Krzyk".
PRISCILLA NEDD FRIENDLY
asystowała przy montażu m.in.: ”American Gigolo” (video, TVP: ”Amerykański żigolak”), ”Urban Cowboy” (TVP: ”Miejski kowboj”) i ”An Officer And A Gentleman” (video, TVP: ”Oficer i dżentelmen”. Samodzielnie montowała m.in. następujące filmy: ”Eddie and the Cruisers”, ”The Flamingo Kid” (video, TVP: ”Chłopak z klubu Flamingo”), ”No Small Affair”, ”Street Smart”, ”Lucas”, ”Tucker: A Man and His Dream”, ”Stowarzyszenie umarłych poetów” (współpraca), ”Pretty Woman”, ”Czarna lista Hollywood”, ”Doc Hollywood” (video, TVP), ”That Night”, ”Undercover Blues” (video, TVP: ”Blues tajniaków”), ”Clean Slate” (video: ”Detektyw bez pamięci”, ”Czułe słówka: ciąg dalszy”, ”Sour Grapes” (video: ”Kwaśne winogrona”), ”American Pie”, ”Down to Earth” (video: ”Spadaj na Ziemię”, ”Stuart Little 2” i ”Nawiedzony dwór”
CRAIG STEARNS
był nominowany do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej za scenografię do "Maski" z Jimem Carreyem. Inne jego filmy to m.in.: "Assault on Precinct 13" (TVP: "Atak na posterunek 13"), "Halloween" oraz "The Fog" (TVP: "Mgła") Johna Carpentera, "Power Rangers - Film", "Kawaler", ”Agent XXL”, ”Nobel Son” oraz znane u nas z kaset video: "Til There Was You", "Indian Summer", "Showdown in Little Tokio", "In the Army Now", "The Blob", "Mom and Dad Save the World", "Children of the Corn" oraz telewizyjny debiut reżyserski Arnolda Schwarzeneggera "Boże narodzenie w Connecticut" i miniseriale "Lśnienie" i "Burza stulecia".
DEBRAE LITTLE
projektowała kostiumy do filmów: ”Down To Earth” (video: ”Spadaj na Ziemię”), ”The Brothers” (video: ”Bracia”), ”Two Can Play That Game” (video: ”Gra dla dwojga”), ”Deliver Us From Eva”, ”Malibu’s Most Wanted” (video: ”Raperzy z Malibu”), ”Coach Carter” (video) i ”Shackles” oraz filmów i seriali TV: ”In the House”, ”Vibe”, ”Smart Guy”, ”Linc’s”, ”Men, Women & Dogs”, ”Mister Sterling” i ”Smart House”.
GEORGE S. CLINTON
urodził się w Chattanooga w Tennessee, karierę rozpoczynał w Nashville. Ukończył Middle Tennessee State University. Pisał piosenki dla takich sław jak: Michael Jackson, Joe Cocker, Diana Ross, Johnny Mathis, The Four Tops, Smokey Robinson, The Jackson Five i Bobby Darin. Na Broadwayu wystąpił w “Pump Boys and Dinettes”. Jest autorem muzyki do m.in. następujących filmów: ”Kumpel do bicia”, ”3000 mil do Graceland”, ”Niejaki Joe”, ”Śnięty Mikołaj 2”, ”Śnięty Mikołaj 3”, ”The Big Bounce”, ”Catch That Kid” (video: ”Łapać tę dziewczynę”), ”Eulogy”, “Speaking of Sex”, “Austin Powers: agent specjalnej troski”, “Austin Powers: szpieg, który nie umiera nigdy”, “Austin Powers i Złoty Członek”, “Still Smokin’”, “The Corsican Brothers”, “Wild Orchid 2” (video: ”Dzika orchidea 2”), “Delta of Venus” (video, TVP: ”Delta Wenus”), “Mortal Kombat”, “Mortal Kombat: Unicestwienie”, “Beverly Hills Ninja” (video: ”Wielki biały ninja”), “Dzikie żądze”, “Żona astronauty” i “Resident Evil.” Jest autorem dwóch musicali teatralnych: “Smoky Mountain Suite” i “Spirit of the Mountain”.
MARTIN LAWRENCE
jest aktorem, reżyserem, scenarzystą i producentem. Każdą z tych ról pełnił przy "A Thin Line Between Love and Hate" (video: "Nigdy nie mów 'kocham'"). Zadebiutował w słynnym filmie Spike'a Lee "Do The Right Thing" (TVP: "Rób co należy"), potem wystąpił w "House Party 1,2" i "Bumerangu" obok Eddie Murphy'ego, ale prawdziwą popularność przyniósł mu sfilmowany koncert "You So Crazy", filmy "Bad Boys", ”Bad Boys II”, "Nic do stracenia", "Diamentowa afera", "Life" (video: "Życie") z Eddie Murphym, "Agent XXL", "National Security" (video: ”Parasol bezpieczeństwa”, "What the Worst That Could Happen?" (video: ”Sądny dzień”), ”Czarny rycerz” i ”Rebound” (video: ”Kontrola gniewu”) oraz serial telewizyjny "Martin", za który otrzymał liczne nagrody.
NIA LONG
wystąpiła m.in. w filmach: ”Baadasssss!”, ”Alfie” (video: ”Alfie”), ”Are We There Yet?” (video: ”Daleko jeszcze?”), ”Agent XXL”, "Boiler Room", "The Best Man" (video: ”Drużba”), "Gdyby ściany mogły mówić 2" (TV), "Love Jones" (wydany u nas na kasetach video), "In Too Deep", "Stygmaty", "Soul Food" (video), "Boyz N the Hood" (video, TVP: "Chłopaki z sąsiedztwa"), "Friday" (video: "Piątek"), "Made in America" (video: "Made In America") oraz serialach TV: ”Third Watch”, "Bajer w Bel Air" u boku Willa Smitha, ”Moesha” i ”Potyczki Amy”.
EMILY PROCTER
uznanie przyniosła jej rola det. Calliegh Duquesne w serialu TV ”Kryminalne zagadki Miami”. Inne seriale z jej udziałem to m.in.: ”Prezydencki poker”, ”Przyjaciele”, ”Nowe przygody Supermana”, ”Ja się zastrzelę!” i ”Early Edition”. Na dużym ekranie wystąpiła m.in. w filmach: ”Zostawić Las Vegas”, ”Jerry Maguire”, ”Kingdom Come” (video: ”Królestwo niebieskie”), ”Body Shots” i ”The Big Tease” (video: ”Co za tupet!”).
ZACHARY LEVI
wystąpił m.in. w filmach i serialach TV: ”Less Than Perfect”, ”Curb Your Enthusiasm”, ”The Division”, ”See Jane Date” i ”Big Shot: Confessions of a Campus Bookie”.
MARK MOSES
wystąpił m.in. w serialach TV: ”Gotowe na wszystko”, ”Ich pięcioro”, ”Szpital dobrej nadziei”, ”Dotyk anioła”, ”Potyczki Amy”, ”JAG – wojskowe biuro śledcze”, ”Ally McBeal”, ”Kancelaria adwokacka”, ”Ostry dyżur”, ”Prezydencki poker”, ”Star Trek: Enterprise”, ”Północ i południe” i ”Nowojorscy gliniarze” oraz filmach kinowych: ”Pluton”, ”Osaczona”, ”Born on the Fourth of July” (video, TVP: ”Urodzony czwartego lipca”), ”The Doors”, ”Gettysburg”, ”Dzień zagłady”, ”Czerwony smok”, ”Po zachodzie słońca” i ”Sposób na teściową”.