FILM

Niania i wielkie bum (2010)

Nanny McPhee and the Big Bang
Inne tytuły: Nanny McPhee 2, Nanny McPhee Returns

Pressbook

Pani Green jest na skraju załamania nerwowego. Trójka jej dzieci – Norman, Megsie i Vincent – stale toczy ze sobą boje, mąż Rory jest z dala od domu w wojennej zawierusze - ostatnia wiadomość od niego przyszła miesiące temu, a szwagier Phil wywiera na nią presję, żeby sprzedać rodzinną farmę. Jakby tego było mało, na farmę zostaje przysłane kuzynostwo z Londynu, wychowane w wyższych sferach i zarozumiałe - Celia i Cyril Gray. Nie wiadomo nawet właściwie jak długo mają zamiar tu zostać. Kiedy jeszcze sprawujący w osadzie pieczę nad porządkiem Pan Docherty stale ostrzega Panią Green przed możliwością wystąpienia w każdej chwili ataku bombowego z nieba, dla niej staje się to wszystko trudne do zniesienia. Pomimo, że sama nie zdaje sobie jeszcze z tego sprawy, osobą, której potrzebuje jest nie kto inny ale Niania McPhee.

Sytuacja Pani Green z czasem staje się jeszcze gorsza niż mogłoby się wydawać. Phil stale powtarza, że ma na farmę kupca, który jest w stanie zaoferować dobrą cenę. Tak naprawdę chce tym samym pokryć swoje hazardowe długi, które musi spłacić w najbliższym czasie szemranemu typowi – Panu Biggles. Biggles nasłał już na Phila dwie podejrzane paniusie - Pannę Topsey i Pannę Turvey, których zadaniem jest zastraszyć go, zaszantażować niespłaconymi długami i zmusić do odebrania farmy Pani Green. Jeśli Biggles dopnie swego, rodzina Greenów straci wszystko.

Na farmie, w momencie pojawienia się Celii i Cyrila zaczyna się prawdziwa zawierucha. Wychowane w wyższych sferach, bogate, rozpieszczone dzieciaki z miasta i ich kuzynostwo z farmy od pierwszego wejrzenia szczerze się nienawidzą. Ich wzajemna niechęć wkrótce przeradza się w regularną wojnę. Pani Green, której chwilowo nie było w domu po powrocie zastaje totalny chaos. Na próżno własnymi siłami próbuje położyć kres walkom dzieciaków. Kiedy już wydaje się, że nic nie jest w stanie przywrócić na farmie spokoju ... rozlega się pukanie do drzwi. Za drzwiami stoi postać o niepokojącej urodzie – Niania McPhee.

Niani McPhee wystarczy zaledwie jeden rzut oka, żeby się zorientować, że toczące ze sobą zażarte boje kuzynostwo naprawdę jej potrzebuje. Powtarza swoją znaną maksymę: “Kiedy mnie potrzebujecie, ale tak naprawdę nie chcecie, to właśnie wtedy muszę z wami zostać. Kiedy chcecie, żebym została, ale już mnie nie potrzebujecie – wtedy muszę odejść.” Występując ze swoim nieodłącznym rekwizytem – sękatym kijem, robi z niego użytek. Uderzając nim o podłogę sprawia, że dzieci zamiast bić siebie nawzajem, agresję wyładowują na sobie samych! Ostatecznie podopieczni Niani poddają się jej żądaniom, żeby przestały wyładowywać się na sobie nawzajem i przeprosiły się grzecznie. Lekcja pierwsza - koniec agresji i bicia, zostaje zakończona sukcesem.

Tego samego dnia, wieczorem Niania McPhee udziela kolejnej lekcji swoich żelaznych zasad. Kiedy dzieciaki zaczynają się kłócić i stwierdzają, że za żadne skarby nie będą dzielić swojego łóżka z kimś innym – wolałyby już raczej widzieć tam owcę, krowę lub słonia, zwiastujący magiczne rozwiązania sękaty kij idzie znowu w ruch. Za jego sprawą dzieci są zmuszone zmieścić się nie tylko same, ale zapewnić miejsce wywołanym przez siebie zwierzętom. Lekcja druga – dziel się z innymi również zostaje zakończona sukcesem.

Kolejne perypetie wiążą się z zaplanowana przez Phila intrygą. Chcąc zmusić Panią Green do sprzedania farmy, pozwala on uciec cennym dla rodziny prosiakom. W tych okolicznościach Niania wykorzystuje swoje magiczne moce, żeby sprawić, że dzieci nie tylko wspólnymi siłami podejmą poszukiwania zaginionych prosiąt, ale jeszcze będą czerpać z tego przyjemność. Lekcja trzecia – pomagaj innym i pracuj zespołowo okazuje się wyjątkowo skuteczna.

Wygląda na to, że za sprawą Niani McPhee relacje między dziećmi zaczynają się układać coraz lepiej. Daje to zdecydowanie więcej spokoju Pani Green, która teraz może się chociaż trochę zrelaksować. Jednak, kiedy sprawy domowe zaczynają wyglądać pomyślnie przychodzi telegram z przerażającą informacją – Pan Green poległ na polu walki. Wszyscy są przygnębieni tą hiobową wieścią. Wszyscy, z wyjątkiem Normana, który ma przeczucie, że jego ojciec nadal żyje. Normanowi z pomocą przychodzi Cyril. Jak mówi chłopiec, jego ojciec, Lord Gray, jest wysoko postawionym urzędnikiem w Ministerstwie Wojny i z pewnością może pomóc w sprawdzeniu, co tak naprawdę przydarzyło się Panu Green. Aby jednak sprawdzić, co się stało chłopcy musza udać się do Londynu. W tej wyprawie nie może zabraknąć Niani McPhee, która tym razem zasiada za sterem motocykla i eskortuje chłopców do stolicy.

W tym samym czasie na farmie sytuacja zaczyna się zagęszczać. Nagabywana przez Phila Pani Green jest prawie gotowa podpisać kontrakt sprzedaży farmy. Tym bardziej, że szwagier zjawia się z gotowym do podpisu tekstem umowy i długopisem. Magsie i Celia próbują powstrzymać bieg spraw, ale czasu robi się coraz mniej.

Tymczasem, Cyril i Norman docierają do Londynu. W gabinecie Lorda Gray’a Cyril po raz pierwszy stawi czoła swojemu niechętnemu do pomocy ojcu i żąda zbadania sprawy pana Greena. Po namowach Lord Gray dociera do materiałów, które wskazują, że Rory Green nie został zabity lecz jest tylko zaginiony. A do tego nikt z Ministerstwa Wojny nie wysyłał żadnego telegramu na farmę. Do Normana dociera w tym momencie, że to sprawka Wuja Phila, który dla swoich niejasnych interesów wysłał fałszywy telegram. Trzeba zatem czym prędzej wracać na farmę.

A tu sprawy mają się nie najlepiej. Pani Green jest już o krok od podpisania umowy sprzedaży farmy. W krytycznej sytuacji Megsie i Celia wzywają na pomoc Nianię McPhee. Z jej pomocą, jak również za sprawą spadającej znienacka bomby udaje się udaremnić plan Phila. Jednak pozostaje problem rozbrojenia leżącej na polu ‘wybuchowej niespodzianki’. Któż miałby to teraz zrobić jeśli nie grupa współpracujących ze sobą dzieciaków? Lekcja czwarta – bądź dzielny zostaje zakończona sukcesem. Koniec końców wygląda na to, że sprawy idą ku lepszemu i na farmie zapanuje w końcu spokój. Phil zostaje aresztowany, za sprawą magicznych sztuczek Niani plony zostają zebrane, a dzieci na dobre zaprzyjaźniają się ze sobą. W końcu i dla Pani Green nastały chwile spokoju. Kończy się lekcja piąta – nie upadaj na duchu i zawsze miej nadzieję. Cóż, na Nianię McPhee też nastała już pora. Do zobaczenia!

Laureatka Oscara® EMMA THOMPSON (“Była sobie dziewczyna” /An Education/, ”Przypadek Harolda Cricka” /Stranger Than Fiction/, “Niania McPhee” /Nanny McPhee/, “To właśnie miłość” /Love Actually/, “Rozważna i romantyczna” /Sense and Sensibility/) zagrała tytułową rolę Niani McPhee. Na ekranie partnerują jej nominowana do Nagrody Akademii® MAGGIE GYLLENHAAL („Szalone serce” /Crazy Heart/, “Mroczny rycerz” /The Dark Knight/, „Przypadek Harolda Cricka” /Stranger than Fiction/) jako Pani Green oraz RHYS IFANS („Notting Hill”) w roli czarnego charakteru, szwagra Pani Green - Phila. W filmie wystąpiła również legendarna, dwukrotna laureatka Oscara® DAME MAGGIE SMITH (Becoming Jane, seria „Harry’ego Pottera”).

Reżyserką filmu jest dwukrotnie nominowana do Nagrody Emmy SUSANNA WHITE (telewizyjny obraz „Generation Kill”, „Jane Eyre”). Obraz powstał na podstawie scenariusza Emmy Thompson, w oparciu o postać Niani Matyldy z serii książek dla dzieci autorstwa CHRISTIANNY BRAND. Producentami filmu są LINDSAY DORAN (piąte już wspólne przedsięwzięcie z Emmą Thompson, po “Niani McPhee” /Nanny McPhee/, „Przypadku Harolda Cricka” /Stranger Than Fiction/ oraz „Rozważnej i romantycznej” /Sense and Sensibility/) oraz słynnego duetu producenckiego TIM BEVAN i ERIC FELLNER („pokuta” /Atonement/, „Dziennik Brodget Jones” /Bridget Jones’s Diary/) działającego pod szyldem Working Title Films.

EMMA THOMPSON (Niania McPhee/Autorka scenariusza/Producentka wykonawcza) należy do grona najbardziej cenionych i utytułowanych aktorek świata filmu i teatru. Jej wszechstronny talent aktorski i scenopisarski niejednokrotnie znajdywał sobie uznanie zarówno wśród widzów, jak i krytyki na całym świecie. W 1992 roku Thompson wywołała prawdziwą sensację swoją kreacją Margaret Schlegel w obrazie “Powrót do Howards End” /Howards End/. Rola ta przyniosła jej wiele prestiżowych wyróżnień, w tym BAFTĘ, Nagrodę Stowarzyszenia Krytyków Filmowych Los Angeles, Złoty Glob oraz Oscara®. Kolejne dwie nominacje do najbardziej prestiżowej nagrody świata filmu zapewniły jej filmy – “Okruchy dnia” /The Remains of the Day/ i „W imię ojca” /In the Name of the Father/. W 1995 roku adaptacja powieści Jane Austen “Rozważna i romantyczna” /Sense and Sensibility/, autorstwa Thompson została również doceniona przez wiele gremiów, w tym Amerykańską Akademię®, która przyznała jej statuetkę Oscara za Najlepszy Scenariusz Adaptowany. Na podstawie tego scenariusza powstał film w reżyserii Anga Lee. W ostatnich latach aktorka zagrała role między innymi w takich produkcjach jak: “Po prostu miłość” /Last Chance Harvey/, “Przypadek Harolda Cricka” /Stranger Than Fiction/, “Harry Potter i więzień Azkabanu” /Harry Potter and the Prisoner of Azkaban/, oraz jego kolejnej części “Harry Potter i Zakon Fenksa” /Harry Potter and Order of the Phoenix/. W 2004 roku Thompson po raz pierwszy pojawiła się na ekranie jako niezbyt urodziwa Niania McPhee w filmie pod tym samym tytułem – „Nanny McPhee”.

W swojej filmografii Thompson ma również takie tytuły jak: debiut fabularny “Dryblas” /The Tall Guy/, filmowe adaptacje sztuk Szekspira – „Henryk V” i “ Wiele hałasu o nic” /Much Ado About Nothing/, „Junior”, „Carrington”, „Zimowy gość” /The Winter Guest/, „Barwy kampanii” /Primary Colors/, „To właśnie miłość” /Love Actually/, żeby wymienić zaledwie kilka z nich.

Nominowana do Oscara® aktorka MAGGIE GYLLENHAAL (Pani Green) to jeden z najbardziej obiecujących młodych talentów współczesnego kina. Znakomite recenzje, jak również wiele nominacji do prestiżowych nagród przyniósł jej w 2002 roku film “Sekretarka” /Secretary/. Od tamtego czasu aktorka zagrała również w takich obrazach jak: “Sherry” /SherryBaby/, “Szczęśliwe zakończenia” /Happy Endings/, „Mroczny rycerz” /The Dark Knight/ i “Szalone serce” /Crazy Heart/, za który nominowana była do Nagrody Akademii®.

Jej filmografia to również: “Kwestia zaufania” /Trust the Man/, “World Trade Center”, “Przypadek Harolda Cricka” /Stranger Than Fiction/, “Adaptacja” /Adaptation/ i “Uśmiech Mony Lizy” /Mona Lisa Smile/.

RHYS IFANS (Phil) zdobył sobie ogromną popularność komediową rolą w filmie „Notting Hill”, z udziałem Julii Roberts i Hugh Granta, za którą nominowany był do nagrody BAFTA.

W swojej filmografii ma również takie tytuły jak: „Serce” /Heart/, “Twin Town”, “Sierpień” /August/, „Streetlife”, „Chłopaki na Ibizie” /Kevin and Perry Go Large/, „Kroniki portowe” /The Shipping News/, „The Informers”, “Elżbieta: Złoty wiek” /Elizabeth: The Golden Age/ oraz “Przetrzymać tę miłość” / Enduring Love/.

Uhonorowana nagrodą BAFTA, dwukrotnie nominowana do nagrody Emmy SUSANNA WHITE (Reżyseria) była główną reżyserką serialu telewizyjnego HBO “Generation Kill: Czas wojny” /Generation Kill/. Serial ten nominowany był w sumie do 11 nagród Emmy, w tym za najlepszą reżyserię.

W 2005 roku White wyreżyserowała sześć odcinków serialu produkcji BBC „Samotnia” /Bleak House/, w oparciu o powieść Karola Dickensa. Serial ten przyniósł White statuetkę BAFTY. Jej kolejnym projektem był serial BBC “Jane Eyre”. White wyreżyserowała również kilka filmów dokumentalnych, oraz produkcji fabularnych: „Love Again”, „Lie with Me” i „Klasa pana Harvey’a” /Mr Harvey Lights a Candle/.

Working Title Films, na której czele od 1992 roku stoją TIM BEVAN i ERIC FELLNER (Producenci) jest jedną z czołowych firm producenckich na świecie. W jej szeregach pracują również DEBRA HAYWARD i LIZA CHASIN (Producentki wykonawcze). Przez ostatnie lata firma zgromadziła na swoim koncie takie przebojowe tytuły jak: „Cztery wesela i pogrzeb”, „Jaś Fasola” (dwa największe przeboje angielskie wszechczasów), nagrodzone Oscarami filmy „Przed egzekucją”, „Fargo” braci Coen oraz „Pożyczalscy” i „Big Lebowski” również braci Coen.

Bevan i Fellener całym sercem oddani są produkcji brytyjskiej, przeznaczonej dla widowni na całym świecie. Przykładem tego mogą być takie tytuły jak: „Notting Hill”, „Plunkett and Macleane”, „Był sobie chłopiec” /About a Boy/, „Thunderbirds”, “To właśnie miłość” /Love Actually/, “Billy Elliot”; obie części perypetii “Bridget Jones”, „Hot Fuzz – wściekłe psy” /Hot Fuzz/ i seria filmów o królowej Elżbiecie – ostatnio „Elżbieta: Złoty wiek” /Elizabeth: Golden Age/. Firma ma w swoim dorobku siedem filmów Joela i Ethana Coenów: m.in. “Tajne przez poufne” /Burn After Reading/, “The Hudsucker Proxy”, “The Big Lebowski”, “Bracie, gdzie jesteś” /O Brother, Where Art Thou?/. W ostatnim czasie w dorobku firmy pojawiły się takie głośne tytuły jak: “Pokuta” /Atonement/, „Frost/Nixon” i „Niania McPhee” /Nanny McPhee/.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC