Współczesna Kalifornia być może leży tysiące kilometrów od Anglii, być może jest też oddalona w czasie od epoki opisywanej w książkach Jane Austen, ale niektóre rzeczy nigdy się nie zmieniają. Ludzie stale są pochłonięci kwestami związanymi z małżeństwem, przyjaźnią, romantycznymi perypetiami, normami i pozycją społeczną, podobnie jak miało to miejsce na przełomie opisywanego przez brytyjską pisarkę XVIII i XIX wieku. Film „Rozważni i romantyczni: klub miłosników Jane Austen” opowiada o życiu grupy przyjaciół, przez właśnie pryzmat literackiej bohaterki.
Sześcioro członków klubu czytelniczego, sześć książek Jane Austen, sześć splecionych ze sobą wątków rozgrywających się w ciągu sześciu miesięcy, a to wszystko w scenerii żyjącego w szalonym tempie miasta Sacramento. I o ile rozgrywające się współcześnie historie nigdy nie są dokładnym odzwierciedleniem wątków Austen, to jednak nasi bohaterowie mogą odnaleźć echa swoich problemów i perypetii właśnie w powieściach tej autorki, powieściach pełnych uniwersalnych celnych obserwacji i prawd o ludzkim życiu.
A oto członkowie naszego klubu miłośników twórczości Jane Austen:
BERNADETTE (Kathy Baker). Jej życie to ciąg paradoksów: bo przecież jak ta ciepła, mądra, wolna duchem kobieta mogła już sześć raz wychodzić za mąż i sześć razy się rozwodzić? Obecnie niezamężna i po pięćdziesiątce, Bernadette pełni rolę wyrozumiałej, zawsze gotowej nieść pomoc przyjaciółki, będącej jednocześnie wyspą spokoju na szalejącym morzu uczuć i życia dookoła niej. To właśnie Bernadette wpada na pomysł zgromadzenia grupy swoich przyjaciół w klubie wielbicieli literatury Jane Austen, bo przecież kto lepiej niż ta autorka potrafi zdiagnozować i uleczyć bolączki współczesnego świata? Sama Bernadette i pozostali członkowie klubu mają nadzieję, że miłość będzie jeszcze i jej udziałem.
W przeciwieństwie do często stającej na ślubnym kobiercu Bernadette, jej przyjaciółka JOCELYN (Maria Bello) do tej pory trzymała się z daleka od uczuciowego pola walki. Jak sama twierdzi nigdy nie była naprawdę zakochana – no może z wyjątkiem gorącego uczucia jakie żywi do swojego wiernego kompana psa Pridey’a, towarzysza czasu spędzanego na małym wiejskim ranczu. Kiedy Pridey przenosi się w psie zaświaty, Jocelyn pogrążona jest w ogromnym smutku i jej przyjaciółki stwierdzają, że potrzeba jej czegoś, co oderwie myśli od wspomnień o wiernym psie. Jocelyn nie jest jednak typem kruchej kobietki: atrakcyjna, pewna siebie, pełna energii i z zacięciem do rządzenia innymi, jest właściwie motorem, który napędza cały klub czytelników.
SYLVIA (Amy Brenneman) jest od wielu lat przyjaciółką Jocelyn. Lata temu, w szkole chodziły nawet z tym samym chłopakiem. DANIEL (Jimmy Smits), bo o nim mowa, wybrał w końcu Sylvię i wspólnie dorobili się, w ciągu 25 lat pożycia małżeńskiego, trójki dzieci. Czyż nie piękna rodzinna historia? Kiedy jednak pracujący jako prawnik Daniel oznajmia swojej żonie, że zakochał się w innej kobiecie Sylwia jest zdruzgotana. Przez lata żyła w nieświadomości, że coś psuje się w jej małżeństwie. Daniel z kolei szuka nowych wyzwań, chce świeżego związku, który ma zastąpić stary, spowszedniały z czasem i z latami znajomości.
Córka Sylvii i Daniela, ALLEGRA (Maggie Grace), dwudziestolatka, początkowo przyłącza się do klubu czytelników Jane Austen, żeby w ten sposób wspierać swoją matkę i dotrzymywać jej towarzystwa. Urodziwa, wysportowana, z pozoru nie przejmująca się niczym Allegra w kwestii uczuć zdradza upodobanie do romantycznych i dramatycznych historii. To właśnie zachęca ją do zapoznania się z twórczością Jane Austen i prowadzenia na temat jej twórczości burzliwych dyskusji. Otwarcie mówi o swojej seksualności (woli partnerki własnej płci), ale ukrywa przed matką zamiłowanie do sportów ekstremalnych.
Allegra jest w pewnym sensie przeciwieństwem PRUDIE (Emily Blunt), której neurozy w niebezpieczny sposób znajdują sobie powolne ujście w jej zachowaniu. Ta młoda nauczycielka języka francuskiego, która nigdy wcześniej nie była we Francji od niedawna jest żoną DEANA (Marc Blucas), który właśnie, ku jej rozczarowaniu, z powodu problemów w pracy odwołał ich wspólną podróż do Paryża. Dean jest przystojny i kochający, jednak jego prostolinijna osobowość stoi w sprzeczności z intelektem i emocjonalnymi potrzebami Prudie. Z drugiej strony źródłem emocjonalnych rozterek Prudie jest również jej matka SKY (Lynn Redgrave), notorycznie nieodpowiedzialna, starzejąca się hipiska. Wszystko to sprawia, że Prudie jest coraz bardziej nieodporna na zaloty jednego ze swoich uczniów – TREY’A (Kevin Zegers), który w sposób charakterystyczny dla ‘przystojnych złych chłopców’ osacza Prudie swoim afektem. Kiedy Bernadette przez przypadek spotyka Prudie, od razu dostrzega jej wrażliwość i bierze pod matczyne skrzydła, zachęcając jednocześnie do przyłączenia się do klubu wielbicieli talentu Jane Austen.
Szóstym członkiem klubu, i jednocześnie jedynym mężczyzną w tym gronie, jest GRIGG (Hugh Dancy), uroczy facet w wieku 30-kilku lat, którego Jocelyn poznaje przypadkowo w hotelowej windzie. Jocelyn jest w tym czasie na konwencji hodowców psów, podczas gdy Grigg uczestniczy w konwencji wielbicieli literatury science fiction. Jocelyn sądzi, że Grigg może być potencjalnie ciekawą odskocznia dla Sylvii, nie zauważa jednak kwestii oczywistej – temu młodemu mężczyźnie w oko wpadła ona sama. On z kolei jest zbyt miły i na swój sposób nieśmiały żeby od razu wszystko sprostować.
Każdego miesiąca Klub Wielbicieli Jane Austen spotyka się żeby podyskutować o jednej z powieści autorki. Miejsce spotkań: przytulna stara farma Jocelyn, rodzinny dom Sylvia w mieście lub nowoczesny dom Grigga. Czasem całej szóstce udaje się nawet zmieścić w kafejce Starbuck’sa lub zorganizować wypad za miasto i na modłę samej Jane Austen w nadmorskiej scenerii cieszyć się literaturą i przyrodą.
Jane Austen i jej literatura są nicią spajającą perypetie tej szóstki. Wszyscy odgrywają swoje własne historie: Sylvia - rozpad ustabilizowanego związku; szalona Allegra - brak rozsądku w kwestii sportu i miłości; skoncentrowana na jodze Bernadette – zainteresowanie problemami innych, no i Prudie zmagająca się z dylematem – jak być dojrzałą małżonką, a może rzucić to wszystko i uciąć sobie zakazany romans? Do tego Jocelyn ze swoim literackim snobizmem. Czy sięgnie po klasykę science fiction w wydaniu Ursuli LeGuin , którą z takim zapałem poleca jej Grigg?
Jak zawsze w powieściach Jane Austen małżeństwo, przyjaźń i znalezienie swojego miejsca w świecie są tym, co naprawdę się w życiu liczy. Jak poradzą sobie z tymi wszystkim bohaterowie filmu? Zobaczymy już wkrótce na ekranie…
KATHY BAKER (Bernadette) zdobyła w swojej karierze trzy nagrody Emmy, nagrodę Złotego Globu oraz wyróżnienie Screen Actor’s Guild za pracę przy telewizyjnym serialu stacji CBS „Gdzie diabeł mówi dobranoc” /Picket Fences/. Aktorka nominowana była również do nagrody Emmy w 2003 roku za produkcję „Od drzwi do drzwi” /Door To Door/, która cieszyła się ogromną popularnością wśród widzów i krytyki. Nominacje do Emmy przyniosły Baker także mniejsze role w “Dotyku anioła” /Touched by an Angel/ i „Boston Public”.
Przed rozpoczęciem pracy nad filmem “Rozważni i romantyczni: klub miłośników Jane Austen”, Baker zakończyła prace nad: remakiem filmu “Wszyscy ludzie króla” /All The King’s Men/ w reżyserii Stevena Zailliana; niezależną produkcją “Nine Lives” Rodrigo Garcii; oraz utytułowanym “Wzgórzem nadziei” /Cold Mountain/. Jej filmografia to także: “Dziś 13, jutroi 30” /13 Going on 30/; “Assassination Tango”; “Dom Glassów” /The Glass House/, uhonorowany przez Akademię® “Wbrew regułom” /The Cider House Rules/, “Abottowie prawdziwi” /Inventing the Abbotts”, “Edward Nożycoręki” /Edward Scissorhands/ i wiele innych.
Baker ma w swoim dorobku również wiele ról telewizyjnych i scenicznych. Obecnie mieszka w Los Angeles wraz z mężem i dwoma synami.
MARIA BELLO (Jocelyn) w zadziwiająco krótkim czasie zdobyła sobie uznanie widzów i krytyki, stając się jednym z najgorętszych nazwisk młodych hollywoodzkich aktorek. Ma już na swoim koncie wiele ról filmowych i telewizyjnych, w tym w głośnym „Pan i pani Smith” z Angeliną Jolie i Bradem Pittem. Filmografia aktorki to także takie tytuły jak: “Butterfly On A Wheel”, z udziałem Pierce’a Brosnana, „Downloading Helen”, „World Trade Center” w reżyserii Olivera Stone’a, z Nicolasem Cagem, „Flicka”, „Dziękujemy za palenie” /Thank You For Smoking/, „Wieczna północ” /Permanent Midnight/ z Benem Stillerem i Elizabeth Hurley, „Godzina zemsty” /Payback/, „Wygrane marzenia” /Coyote Ugly”, „Sekretne okno” /Secret Window/ oraz „Atak na posterunek” /Assault on Precinct 16/. W 2005 roku zebrała znakomite recenzje za obraz “Historia przemocy” /A History of Violence/ w reżyserii Davida Cronenberga, z udziałem Viggo Mortensen i Eda Harrisa.
EMILY BLUNT (Prudie) po raz pierwszy zwróciła na siebie uwagę szerszej publiczności grając jedną z głównych ról w brytyjskim filmie z 2003 roku “Lato miłości” /My Summer of Love/, w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Za rolę w nim aktorka otrzymała nagrodę ‘Najbardziej obiecującej nowej twarzy filmu’ przyznaną w 2004 roku w ramach Nagród Filmowych Evening Standard. Sam film jako najlepsza brytyjska produkcja roku został uhonorowany prestiżową nagroda BAFTA.
Emily Blunt rozpoczynała swoją karierę w 2002 roku na deskach scenicznych, grając Julię w produkcji “Romea i Julii” na Festiwalu Teatralnym w Chichester. W Londynie debiutowała rolą Gwen Cavendish w produkcji “The Royal Family,” u boku Judi Dench.
Na dużym ekranie wystapiła w produkcjach: “Diabeł ubiera się u Prady” /The Devil Wears Prada/, “Wind Chill”, „Modliszka” /Irresistible/, “The Great Buck Howard”, komedii z udziałem Toma Hanksa oraz „Dan In Real Life”. Kolejnym jej projektem będzie produkcja Martina Scorses „The Young Victoria”, w której Emily ma zagrać brytyjską królową we wczesnych latach jej życia.
AMY BRENNEMAN (Sylvia) w 2005 roku zakończyła trwającą sześć lat pracę przy serialu stacji CBS “Potyczki Amy” /Judging Amy/, którego była gwiazdą, producentką i współtwórczynią. Rola tytułowej sędziny Amy Gray przyniosła jej dwie nagrody TV Guide, trzy nominacje do Złotego Globu oraz trzy nominacje do Emmy.
Na dużym ekranie aktorka zagrała w: „Nine Lives”, w reżyserii Rodrigo Garcíi,
„Gorączce” Michaela Manna z Robertem DeNiro i Alem Pacino, thrillerze „Tunel” /Daylight/, obrazie “Kochankowie z sąsiedztwa” /Your Friends And Neighbors/, niezależnej produkcji “Nevada” oraz “Na pierwszy rzut oka” /Things You Can Tell Just By Looking At Her/ z Glenn Close, Cameron Diaz i Calistą Flockhart.
HUGH DANCY (Grigg) brytyjski aktor teatralny, telewizyjny i filmowy. Zamiłowanie do aktorstwa odkrył w sobie już wieku trzynastu lat, będąc w szkole w Winchester. Po ukończeniu nauki w St. Peter’s College w Oxfordzie przeniósł się do Londynu w celu kontynuowania kariery aktorskiej.
Pierwsze role zagrał na małym ekranie w psychologicznych serialach: „Trial and Retribution II”, „Dangerfield” oraz „Kavanagh QC”. Po serii ról telewizyjnych trafił w końcu na duży ekran. W 2001 roku wystąpił w wyreżyserowanym przez Ridley’a Scotta dramacie „Helikopter w ogniu” /Black Hawk Down/. Wkrótce potem zagrał we thrillerze „Tempo” w reżyserii Erica Stylesa, z udziałem Melanie Griffith i Rachel Leigh Cook.
Hugh nominowany był do nagrody Emmy za rolę Hrabiego Essex w koprodukcji HBO i Channel Four „Elizabeth I”, z udziałem Helen Mirren w roli królowej Elżbiety I oraz Jeremy’ego Ironsa.
MAGGIE GRACE (Allegra) pracuje obecnie nad rolą w najnowszym filmie Luca Bessona „Taken”. Wkrótce będzie ją można oglądać również w produkcji „Suburban Girl,” nakręconej na podstawie bestselerowej powieści The Girl’s Guide to Hunting and Fishing. Grace znana jest szerokiej publiczności z roli w przebojowym serialu telewizyjnym “Zagubieni” /Lost/.
Chociaż Grace związana jest z przemysłem filmowym od zaledwie sześciu lat, już zdążyła zgromadzić wokół siebie rzesze wielbicieli oraz imponująca listę projektów filmowych. Ma w swoim dorobku znakomity debiut telewizyjny jako Martha Moxley w „Murder in Greenwich”. Gościnnie wystąpiła w serialach “Prawo i bezprawie” /Law and Order: SVU”, „Dowody zbrodni” /Cold Case/ oraz „CSI: Kryminalne zagadki Miami” /CSI Miami/.
ROBIN SWICORD - Reżyseria, Scenariusz
Nazwisko Robin Swicord kojarzone było do tej pory głównie z jej twórczością scenopisarską, szczególnie zaś z adaptacjami “Pamiętników gejszy” /Memoirs of a Geisha/, „Małych kobietek” /Little Women/ oraz „Matyldy/ (scenariusz napisany wspólnie z mężem Nicholasem Kazanem). Swicord jest także autorką scenariuszy do filmów „Rodzina Perezów” /The Perez Family/ i „Totalna magia” /Practical Magic/ oraz sztuk dramatycznych “Last Days at the Dixie Girl Café” i “Criminal Minds.”
Przygotowując się do przejścia znad kartki papieru za ster reżyserski Swicord napisała scenariusz i wyreżyserowała krótkometrażowy film dla Touchstone Films – “The Red Coat”. W 2006 roku wyreżyserowała film „The Mermaids Singing”.
Swicord swoją przygodę z filmem zaczęła już na Florida State University, gdzie pisała scenariusze i reżyserowała filmy krótkometrażowe, równolegle prowadząc studia na wydziale literatury angielskiej i teatrologii. W charakterze fotografika pracowała dla lokalnych gazet, programów telewizyjnych oraz Florida Game and Fish Commission. Z czasem zajęła się pisaniem scenariuszy oraz produkcją filmów edukacyjnych.
JOHN CALLEY - Producent
Calley, który ostatnio zajmował się produkcją filmu „Kod Leonarda” „The Da Vinci Code” dla Columbia Pictures należy dziś do grona potentatów hollywoodzkich produkcji. Calley rozpoczynał swoją karierę w przemyśle rozrywkowym w 1951 roku, pracując dla NBC. W 1968 roku Calley dołączył do zespołu wytwórni Warner Bros., gdzie przez 13 lat pracy zajmował różne stanowiska, w tym między innymi wiceprezesa i prezesa World-Wide Production. Za jego kadencji Warner wprowadził na ekrany kin między innymi takie tytuły jak: “Brudny Harry” /Dirty Harry/, “Mechaniczna pomarańcza” /A Clockwork Orange/, “McCabe i pani Miller” /McCabe And Mrs. Miller/, “Deliverance”, “Wejście smoka” /Enter The Dragon/, “Ulice nędzy” /Mean Streets/, „Egzorcysta” /The Exorcist/, „Płonące siodła” /Blazing Saddles/, „Płonący wieżowiec” /The Towering Inferno/, „Pieskie popołudnie” /Dog Day Afternoon/, „Superman” oraz „Rydwany ognia” /Chariots of Fire/. W 1981 roku Calley zdecydował się uniezależnić, podejmując samodzielnie współpracę producencką m.in z Mikem Nicholsem przy takich filmach jak: „Pocztówki znad krawędzi” /Postcards from the Edge/ i „Okruchy dnia” /The Remains of the Day/. Na prezesowski fotel powrócił jednak podpisując kontrakt z wytwórnią United Artists Pictures, pod szyldem której nadzorował produkcje „Klatki dla ptaków” /The Birdcage/, „Goldeneye”, „Zostawić Las Vegas” /Leaving Las Vegas/ i „Rob Roy’a”.
W 1996 roku zajmując stanowisko prezesa zarządu i dyrektora wykonawczego Calley znalazł się w szeregach Sony Pictures Entertainment. Stanowisko to zajmował przez kilka lat, po czym ponownie postanowił zająć się filmami jako niezależny producent. Jego wielkim sukcesem była niedawna produkcja Columbia Pictures „Closer” (nominacje do Oscara® dla Natalie Portman i Clive’a Owena).