FILM

Nieuchwytny (2008)

Untraceable
Inne tytuły: Streaming Evil

Pressbook

"Nieuchwytny" to przerażający, zwięźle opowiedziany, inteligentny i bezlitosny thriller."
Roger Ebert / Chicago Sun Times

"Przyjemnie drastyczna i brutalnie sprawna mieszanka "Milczenia owiec", "Piły" i "Kryminalnych zagadek"..."
Christopher Kelly / Ft. Worth Star Telegram

"Jeden z najbardziej przerażających filmów od czasów “Milczenia owiec", którego atrakcyjność podnosi jeszcze Diane Lane."
Jeffrey Lyons/ NBC

"W duchu "Siedem" i innych świetnych, przyprawiających o gęsią skórkę filmów."
Steve Oldfield / Fox-TV

"Inteligentny film, który śmiertelnie cię przestraszy, ze znakomitą kreacją Diane Lane."
Ross King/ Entertainment Reporter KTLA

"Nieuchwytny" to "Milczenie owiec" doby Internetu."
James Thomas / KDNL-TV (ABC)

"Przerażający cyber-thriller"
Jeffrey Howard / KCLV-TV

"Błyskotliwy, pełen napięcia psychologiczny thriller, który zaskakuje szokującymi zwrotami akcji."
Earl Dittman/ Wireless Magazines

W strukturze FBI istnieje wydział ds. przestępczości internetowej. Na pierwszej linii frontu walki z cyber-crime działa agentka specjalna Jennifer Marsh, która prowadzi dochodzenie w wyjątkowo przerażającej sprawie: w sieci pojawiają się kolejne relacje na żywo z uśmiercania ludzi. Perwersyjny zabójca uzależnia szybkość uśmiercenia torturowanej ofiary od liczby widzów odwiedzających stronę z makabrycznym widowiskiem: im więcej wejść na stronę, tym szybsza śmierć. Internetowy morderca gra z policyjnymi specami w kotka i myszkę, ale kiedy wkracza w prywatne życie agentki, cały zespół rozpoczyna wyścig z czasem, aby wytropić okrutnego geniusza Internetu, który wydaje się praktycznie niewykrywalny.

Agentka FBI Jennifer Marsh (Diane Lane) z wielkim trudem próbuje utrzymać delikatną równowagę między życiem prywatnym, w którym jest samotną matką wychowującą córkę, a niełatwą pracą stróża prawa. Co noc w biurze w Portland, wraz ze swym partnerem Griffinem Dowdem (Colin Hanks), przeczesuje Internet w poszukiwaniu oszustw przy użyciu karty kredytowej, przestępstw seksualnych i innych kryminalnych czynów. Kiedy otrzymują informację o odrażającej stronie internetowej www.zabijzemna.com, zaczynają ją monitorować, by sprawdzić jej autentyczność.

Twórca strony uwięził małego kotka w pułapce na szczury i zachęca internautów, by gromadnie odwiedzali stronę, aby obejrzeć powolną śmierć na żywo. Intensywne poszukiwania ujawniają misterną sieć serwerów i hostów, które czynią tę stronę praktycznie niewykrywalną. Widać jednak, że zabójca prowokuje agentów pewnymi informacjami, które wskazują na Portland.

Kiedy jednak zamęczonego kotka zastępuje na ekranie nowa ofiara – porwany mężczyzna, pojawia się nowy jeszcze straszliwszy scenariusz. Odczyt online pokazuje ilu zalogowało się użytkowników: im więcej odwiedzających, tym szybciej ofiara umrze. Nie potrafiąc powstrzymać fali ciekawskich odwiedzających stronę, agenci mogą tylko bezsilnie obserwować, jak licznik rośnie do liczby oznaczającej śmierć mężczyzny.

Marsh prowadzi dochodzenie wraz z detektywem policji Erikiem Boxem (Billy Burke). Nie zdaje sobie jednak sprawy, że nad nią i jej córką zawisa śmiertelne niebezpieczeństwo. Równocześnie zabójca bierze na celownik partnera Marsh z FBI, włączając go w kolejny morderczy scenariusz. Agentka i policjant powoli zaczynają rozplątywać zawiłą sieć tropów i wzajemnych powiązań, ale wszystko wskazuje na to, że rozwiązanie pojawi się za późno.

Kiedy producenci Tom Roseneberg i Gary Lucchesi przeczytali scenariusz autorstwa Roberta Fyvolenta i Marka Brinknera "Nieuchwytny", uznali że jest fascynujący ze względu na swoją niesamowitą aktualność. "Wydział ds. przestępczości internetowej jest stosunkowo młody – mówi Lucchesi. Został utworzony 7-8 lat temu. "Nieuchwytny" koncentruje się na niezwykłym przypadku, nie mającym nic wspólnego z wykorzystywaniem dzieci czy oszustwami przy użyciu kart kredytowych. Ktoś popełnia morderstwo przy pomocy Internetu, a popularność strony rośnie z godziny na godzinę. Im więcej ludzi na nią wchodzi, tym szybciej ofiara umiera. Internet jest niezwykle pożytecznym narzędziem, źródłem informacji i rozrywki, jednak jego anonimowość podsyca niezdrową ciekawość. Film między innymi zadaje pytanie: Czy ty obejrzałbyś zbrodnię popełnianą on-line? Czy zrobiłbyś to, wiedząc że nikt nie wie?"

Najpierw do doszlifowania scenariusza producenci wynajęli scenarzystkę Allison Burnett, z którą pracowali już przy produkowanym przez Lakeshore filmie "Smaki miłości". Następnie gotowy scenariusz przesłany został do reżysera Gregory’ego Hoblita ("Lęk pierwotny", "Wojna Harta", "Słaby punkt", seriale "Posterunek przy Hill Street", "Nowojorscy gliniarze") i od lat współpracującego z nim producenta Howarda Kocha.

"Związki reżysera ze światem organów ścigania nie ograniczają się tylko do reżyserii "policyjnych" seriali. Jego ojciec był agentem FBI. Któż lepiej zrobiłby film o agencie FBI niż Hoblit?" – mówi Lucchesi.

Podczas pracy nad serialami, aby stworzyć autentyczny obraz pracy policji, Hoblit często konsultował się z policyjnymi ekspertami. Kiedy więc zajął się projektem o przestępczości internetowej, od razu zwrócił się do policji w Portland i urzędników FBI z Portland i Los Angeles. "FBI zweryfikowało scenariusz i poradziło w sprawie paru szczegółów technicznych – mówi Koch. Najbardziej nas interesowało, jak można stworzyć niewykrywalną stronę internetową, której nie można zamknąć". Ponadto agentka specjalna Jane Brilheart, która przepracowała w FBI 20 lat, a ostatnio właśnie w wydziale "cyber-przestępczości", nawiązała bliską współpracę z Diane Lane, aby pomóc jej zrozumieć specyfikę te pracy oraz związane z nią przeciążenia w życiu prywatnym. "Moja praca polega na tym, że surfuję po Internecie jako 12 letnia dziewczynka, próbując złapać ludzi zajmujących się seksualnym wykorzystaniem dzieci" – wyjaśnia agentka Brilheart.

Twórcy filmu zaangażowali także policyjnego eksperta od technologii Phila Blancharda: "Moim zadaniem jest dopilnować, by wszystko wyglądało realistycznie". Ciekawostką jest włączenie do obsady prawdziwego sierżanta policji Portland Daniela Liu, który gra filmowego partnera Billy’ego Burke’a, Toma Moya. Liu od 10 lat, gdy tylko pozwala mu na to policyjny harmonogram, przyjmuje role filmowe. Jego zdaniem: "To, co dzieje się na planie filmowym jest znacznie bardziej skomplikowane od niejednej policyjnej operacji".

"Nieuchwytny" jest w opinii Billy’ego Burka klasycznym thrillerem dla dorosłych, co czyni go doskonałym projektem dla Hoblita: "Greg robi inteligentne kino i nigdy nie traktuje widza w sposób protekcjonalny. Jego filmy adresowane są do publiczności, która lubi skoncentrować swą uwagę i nie potrzebuje łopatologicznych informacji". Aby zachować swój styl, Hoblit od lat współpracuje z tą samą ekipą: "Dzięki temu mogę uniknąć męczącego procesu przekonywania ludzi do swojej wizji, do tego jak film ma wyglądać, brzmieć i jaką ma mieć atmosferę. Zaangażowanie ludzi, co do których mam pewność, że będą wspierać moją wizję, ułatwia pracę. Moim zadaniem jest dobranie aktorów i ekipy w taki sposób, aby wszyscy zmierzali w tym samym kierunku, rozumieli ogólny plan i wyznaczone cele, a następnie nieprzeszkadzanie im."

Choć pierwotnie akcja "Nieuchwytnego" rozgrywała się w Baltimore, to jednak twórcy filmu chcieli sprawdzić możliwość wykorzystania Portland. Naturalne piękno miasta przekonało ich, że Portland jest właściwym miejscem: "Rozpoznanie robiliśmy późną jesienią i zimą i szybko zobaczyliśmy, że miasto to jak najbardziej odpowiada naszej historii – wspomina Paul Eads, scenograf. Ujrzeliśmy w nim dżdżystą paletę szarości, która nam się spodobała". W filmie wykorzystano ciekawe lokacje miasta, min. Broadway Bridge, jeden z 7 mostów nad rzeką Wiliamette, na którym rozgrywa się wiele scen z filmu, dzielnica Irvington, gdzie mieści się dom agentki Marsh, czy też niezwykłą starą wrotkarnię z 1905 roku.

Niektóre sceny musiały być filmowane na planie w studiu. Ponieważ połowa filmu rozgrywa się w biurach FBI, twórcy postanowili samemu je zbudować, aby mieć większy komfort oświetlenia i samego filmowania. Eads odwiedził biura FBI w Portland i Los Angeles, aby poczuć atmosferę prawdziwych "cyber –wydziałów": "Wydziały te są nowymi w strukturze FBI, dlatego często mieszczą się w nowo wybudowanych biurach, które wyglądają dość nowocześnie. Chcieliśmy jak najlepiej oddać złożoność pracy i rodzaj sprzętu w takim wydziale."

Środowisko, w którym cyber-morderca umieszcza swe ofiary, jest najbardziej oryginalne i wystylizowane. Eads: "Chcieliśmy, aby to wnętrze odzwierciedlało osobowość mordercy. Sufit został zawieszony skrajnie nisko, tak by odczuwało się klaustrofobiczne uwięzienie w piwnicy otoczonej złowrogą ciemnością. Wysokość pomieszczenia ledwo przekracza 2 metry". Cindy Carr, dekorator wnętrz, buszowała po wyprzedażach garażowych i pchlich targach w poszukiwaniu wystroju piwnicy: "Najważniejsze było to, żeby podziemie wyglądało naprawdę złowieszczo"

Diane Lane (Jennifer Marsh)

Popularna aktorka o dużym dorobku filmowym, telewizyjnym i teatralnym. Uznanie zyskała rolą w filmie "Spacer po księżycu" (1999), za którą nominowana została do Independent Spirit Award. Swoją pozycję umocniła rolami w "Niewiernej" (2002), za którą dostała nominacje do Oscara i Złotego Globu oraz "Pod słońcem Toskanii" (2003), za którą nominowana była do Złotego Globu. Ponadto zagrała min. w: "Hollywoodland", "Dzikie plemię", "Gniew oceanu", "Morderstwo w Białym Domu", "Sędzia Dredd", "Powrót do Tamakwa", "Cotton Club", "Rumble Fish".

Pojawiła się też w wielu produkcjach telewizyjnych, min.: serial "Upadłe anioły", "Tramwaj zwany pożądaniem", "Grace i Glorie", "Wdowa po konfederacie mówi wszystko".

Billy Burke (Detektyw Eric Box)

Ostatnio mogliśmy podziwiać tego młodego aktora w filmach: "Smaki miłości", "Słaby punkt", "Forfeit". Ponadto zagrał w: "Płonąca pułapka", "W sieci pająka", "Mafia!", "Dill Scallion" oraz w filmach telewizyjnych: "24 godziny", "Wonderland", "The Jury".

Colin Hanks (Griffin Dowd)

Młody, zdobywający popularność aktor, do tej pory zagrał w: "King Kong", "Kwaśne pomarańcze", "Sztuka rozstania" oraz w uznanych telewizyjnych produkcjach: "Kompania braci", "Życie na fali", "Roswell: w kręgu tajemnic".

Mary Beth Hurt (Stella, matka Jennifer Marsh)

Wystąpiła w wielu filmach kinowych i telewizyjnych, min.: "Egzorcyzmy Emily Rose", "Czerwony smok", "Miłość w Nowym Jorku", "Ciemna strona miasta", "Wiek niewinności", "Niewolnicy Nowego Jorku", "Family Man", "Szósty stopień oddalenia", "Prywatne piekło".

Gregory Hoblit (reżyseria)

Weteran przemysłu filmowego, uhonorowany 9 nagrodami Emmy, Złotym Globem, People’s Choice Award, nagrodami Cable ACE i Humanitas. Zaczynał karierę od reżyserowania przebojowych produkcji telewizyjnych, takich jak seriale: "Posterunek przy Hill Street", "Prawnicy z Miasta Aniołów", "Nowojorscy gliniarze" oraz filmy telewizyjne: "Bez wyroku", "Hooperman", "Class of 61".

Na dużym ekranie zadebiutował w wielkim stylu filmem "Lęk pierwotny" (1996), po którym nakręcił: "W sieci zła" (1998), "Częstotliwość" (2000), "Wojna Harta" (2002), "Słaby punkt" (2007).

Robert Fyvolent i Mark Brinker (scenariusz)

Fyvolent od lat pracuje w branży filmowej, zajmując się akwizycją i dystrybucją filmów. Brinker natomiast jest dyplomowanym i praktykującym chirurgiem ortopedą. Ten zadziwiający duet napisał scenariusz "Fatal Fate", będący adaptacją gry wideo, który znajduje się w fazie produkcji w wytwórni Dreamworks. "Nieuchwytny" jest ich drugim scenariuszem.

Tom Rosenberg (produkcja)

Rosenberg jest założycielem i szefem rady nadzorczej niezależnej firmy producenckiej Lakeshore Entertainment. Ma na swoim koncie takie słynne produkcje jak: "Uciekająca panna młoda", "Miłość w Nowym Jorku", "Dotyk przeznaczenia", "Układ prawie idealny", "Przepowiednia", "Piętno", "Underworld" i "Underworld – Evolution", "Za wszelka cenę" (obraz zdobył 4 Oscary, w tym dla najlepszego filmu), "Apartament", "Egzorcyzmy Emily Rose", "Jaskinia", "Siedem żyć", "Krew jak czekolada", "Smaki miłości", "Aeon Flux", "200 papierosów".

Gary Lucchesi (produkcja)

Jako szef produkcji w Paramount, nadzorował produkcję takich hitów jak: "Uwierz w ducha", "Indiana Jones i ostatnia krucjata", "Fatalne zauroczenie", "Polowanie na Czerwony Październik", "Naga broń", "Nietykalni", "Ojciec chrzestny III", "Smętarz dla zwierzaków".

Jako prezes Lakeshore wyprodukował takie przeboje jak: "Uciekająca panna młoda", "Miłość w Nowym Jorku", "Dotyk przeznaczenia", "Układ prawie idealny", "Przepowiednia", "Piętno", "Underworld" i "Underworld – Evolution", "Za wszelką cenę" (obraz zdobył 4 Oscary, w tym dla najlepszego filmu), "Egzorcyzmy Emily Rose", "Aeon Flux".

Howard "Hawk" Koch (produkcja)

Koch był producentem lub producentem wykonawczym m.in. takich filmów jak: "Niebiosa mogą zaczekać" (Złoty Glob dla najlepszego filmu 1978), "Frisco Kid", "Park Gorkiego", "Świat Wayne’a", "Długa droga do domu", "Sliver", "Zakazany owoc", "Lęk pierwotny", "Osaczony", "Częstotliwość", "Krew jak czekolada".

Anastas Michos (zdjęcia)

Jest autorem zdjęć do filmów: "Transakcja", "Człowiek z księżyca", "Zakazany owoc", "Uśmiech Mony Lisy", "Starsza pani musi zniknąć", "Życie, którego nie było", "Kolor zbrodni", "Ktoś całkiem obcy".

Christopher Young (muzyka)

Zdobył uznanie muzyką, którą skomponował do horrorów: "Wysłannik piekieł" (1987), "Wysłannik piekieł 2" (1988) i "Mucha 2" (1989). Następnie stworzył oprawę muzyczną do: "Psychopata", "Gatunek", "Morderstwo w Białym Domu", "Zbyt blisko wroga", "Huragan", "Transakcja", "Osaczeni", "Cudowni chłopcy", "Dotyk przeznaczenia", "Hellraiser: Ressurection", "Próba sił", "Włamanie na śniadanie", "Kod dostępu", "Jądro Ziemi", "The Grudge – klątwa"1 i 2, "Spider-Man" 2 i 3, "Egzorcyzmy Emili Rose", "Ghost Rider".

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC